۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85271311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایستگاه‌های صبحگاهی قلب تپنده ورزش همدان+فیلم

۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۹
کد خبر: 85271311
ایستگاه‌های صبحگاهی قلب تپنده ورزش همدان+فیلم

همدان- ایرنا- استان همدان به واسطه برپایی ایستگاه‌های دائمی ورزش صبحگاهی هم اکنون به قطب اصلی کشور تبدیل شده و فعالیت گسترده در این رشته ورزشی روزانه زبانزد همگان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش‌های همگانی همدان با نیم قرن قدمت، همواره از جایگاه ارزنده در کشور برخوردار بوده و مورد توجه مدیران وزارت ورزش است و در این بین ایستگاه‌های صبحگاهی توانسته‌اند بیشتر جمعیت ورزشکار را در سطح این استان به خود جذب کرده و قلب تپنده فعالیت‌های همگانی ورزشکاران این استان باشند.

الگوپذیری استان‌های مختلف از فعالیت گسترده ورزشکاران در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و جایگاه برتر کشور بهانه‌ای شد تا گفت وگویی داشته باشیم با هادی سبزواری پدر ورزش‌های همگانی استان همدان، فردی که توانسته با برنامه ریزی‌های مناسب و هدفمند، ورزش را در محله‌ها برده و در قالب رشته‌های مختلف ایجاد کند.

ایستگاه‌های صبحگاهی قلب تپنده ورزش همدان

ایرنا: چند ایستگاه ورزش صبحگاهی در همدان فعال است؟
سبزواری:
هم اکنون ۲۰۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در فضاهای روباز و سرپوشیده سطح استان همدان فعالیت روزمره دارند.

ایرنا: چه تعداد ورزشکار در این ایستگاه‌ها فعالیت دارند؟
سبزواری:
روزانه بیش از ۵۰ هزار ورزشکار در این ایستگاه‌ها زیر نظر مربیان مجرب فعالیت ورزشی انجام می‌دهند.

روزانه بیش از ۵۰ هزار ورزشکار در این ایستگاه‌ها زیر نظر مربیان مجرب فعالیت ورزشی انجام می‌دهند.

ایرنا: چطور همدان الگوی ورزش صبحگاهی کشور شد؟
سبزواری:
ورزش صبحگاهی همدان نیم قرن قدمت دارد و از دیرباز این فعالیت به صورت گروهی انجام شده است.

ما توانستیم در این چند سال اخیر ایستگاه‌های روزانه را ساماندهی و جایگاه آن‌ها را تثبیت کنیم و تمامی این ایستگاه ها دارای مدیر و مربی معرفی شده هستند و جایگاه‌های آنان به صورت ثابت است.

این ایستگاه‌ها توانسته‌اند سهم خوبی از جمعیت استان همدان را به صورت دائمی و فصلی در ورزش صبحگاهی فعال کنند که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر هستند.

ایرنا: دلیل گرایش مردم به ورزش صبحگاهی را در چه می‌دانید؟
سبزواری:
ایستگاه‌هایی که به صورت سازماندهی شده در سطح بوستان‌های استان همدان ایجاد شده و فعالیت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی به صورت رایگان به شرکت کنندگان ارایه می‌شود، فضایی به دور از هرگونه تشریفات برای عضویت عموم مردم که این روزها در فصول سال، با استقبال پرشمار مردم مواجه است.

ایرنا: چرا صبح‌ها فعالیت ورزشی به مراتب بیشتر مورد استقبال مردم است؟
سبزواری:
ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت روزانه می‌تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط، شادابی و تامین سلامت جسم و روح انسان باشد و بهترین نرمش بعد از خواب برای افراد مبتدی، سالمندان و دوندگان در راستای افزایش سلامت مغز و بدن همان حرکات کششی و ورزش‌های صبحگاهی است.

ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت روزانه می‌تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط، شادابی و تامین سلامت جسم و روح انسان باشد و بهترین نرمش بعد از خواب برای افراد مبتدی، سالمندان و دوندگان در راستای افزایش سلامت مغز و بدن همان حرکات کششی و ورزش‌های صبحگاهی است.انجام حرکات نرمشی و کششی صبحگاهی، وقت هدر کردن نیست و این نوع ورزش به فرد کمک می‌کند تا بهتر تمرکز کرده و استرس خود را در طول روز کاهش دهد.

حرکات کششی در بیداری، کاهش خستگی، افزایش هوشیاری و تمرکز شما کمک می‌کند و به همین دلیل انجام دادن حرکات کششی صبحگاهی در برنامه روزانه افراد، فواید بسیاری دارد.

ایرنا: در واقع از لحاظ علمی هم موثر است؟
سبزواری:
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورزش کردن در صبح یک راه مناسب برای کاهش وزن به شمار می‌آید و مطالعه محققان نیز به این نتیجه رسیده که فرایند چربی‌سوزی در طی ۲۴ ساعت در گروهی که صبح‌ها قبل از صرف وعده صبحانه ورزش می‌کردند، بیشتر است و ورزش صبحگاهی، تسریع روند چربی‌سوزی را به دنبال دارد.

به طور معمول، سطح کورتیزول صبح‌ها افزایش و عصرها کاهش می‌یابد؛ حدود ساعت هشت صبح هم به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین این ساعت بهترین زمان ورزش است که بتوانید سطح انرژی بدن را بالا ببرید و هوشیاری بیشتری داشته باشید.

ایرنا: همه رده‌های سنی می‌توانند در ورزش صبحگاهی حضور یابند؟
سبزواری:
ورزش صبحگاهی نیاز به آموزش تخصصی ندارد و تمامی رده‌های سنی می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

همچنین تمامی ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی دارای مربیان تایید شده و باتجربه هستند و با آموزش اصولی تمرین‌های ورزشی را ارائه می‌دهند.

در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی همدان که در ۲ بخش آقایان و بانوان به صورت مجزا در سطح بوستان‌ها تشکیل می‌شود، تمام رده‌های سنی را به حرکات ورزشی وا می‌دارد.

پارک‌ها بهترین مکان برای فعالیت تمامی سنین در این ایستگاه‌های صبحگاهی است و آمارها بیانگر حضور رده‌های سنی ۶ تا ۸۵ سال در این مکان‌های ورزشی است.

ایرنا: دغدغه اصلی ورزشکار صبحگاهی چیست؟
سبزواری:
این همه فعالیت در ورزش صبحگاهی نیاز به فضای مناسب‌تری دارد. انتظار داریم شهرداری همدان این فضا را در پارک‌ها به خصوص بوستان‌های در دست احداث فراهم کند و اکنون بانوان ما فضای محصور ندارند تا بتوانند تمرین کنند.

شورای شهر و شهرداری باید در راستای توسعه ورزش همگانی تعامل بیشتری داشته باشند. ما جمعیت قابل توجهی را در ورزش صبحگاهی داریم که نیاز به توجه بیشتر دارند.

امروزه ورزش صبحگاهی به عنوان یک اصل مهم در زندگی روزمره خانواده‌ها مورد توجه قرار دارد و برگزاری این ورزش به صورت گروهی و همایشی می‌تواند در ترغیب اقشار مختلف به ورزش تاثیر بسزایی بگذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha