۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85273538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«اینجا هتل نیست» در کتاب‌فروشی‌ها

۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴
کد خبر: 85273538
«اینجا هتل نیست» در کتاب‌فروشی‌ها

تهران- ایرنا- دغدغه مولفان کتاب «اینجا هتل نیست»، پیگیری علاقه شخصی نبوده است، بلکه تحولی بنیادین در حوزه «نظام معارف دین» را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب با عنوان «اینجا هتل نیست» اولین جلد از مجموعه «دریچه‌ای به حقیقت دنیا» است. در سرفصل «درآمدی بر تحولی بنیادین» در ابتدای جلد نخست، مشخص شده است که دغدغه مولفان، پیگیری علاقه شخصی نبوده است، بلکه تحولی بنیادین در حوزه «نظام معارف دین» را دنبال می‌کنند؛ تحولی که راه جریان یافتن الهیات را به عرصه نگرش‌ها، تحلیل‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای روزمره مردم باز کند.

سرفصل‌های این سلسله کتاب‌ها به نام «حلقه» نام‌گذاری شده‌است تا ارتباط مطالب و مخاطب را گوشزد کند.

در اولیت حلقه به‌عنوان مقدمه‌ای علمی، ضرورت پرداختن به نظام تکوین و تشریع در فهم معارف دین تبیین شده‌است. در حلقه دوم ساختار دنیا تشریح شد ه است. اینکه انسان در حرکت است . اولین چیزی که هر متحرکی باید بداند، این است که در کجا است و چرا اینجا است؟

حلقه سوم به این سوال پرداخته است که مدرسه‌ای که انسان از صبح تا شب در آنن حاضر است آیا تدبیر را به اراده انسان‌ها و حوادث و شرایط بیرونی سپرده است؟ و در حلقه چهارم به این مساله پرداخته شده است که هرچند خداوند مربی و مدبر است، برنامه‌ریزی مربی برای متربی به وضعیت متربی بستگی دارد. در دنیا هر انسان سه مسیر پیش‌روی خود دارند و درک هر تدبیر در زمنیه رنج یا رزق یا سایر عرصه‌های زندگی، نیازمند درک صحیح از عملکرد انسان است.

تمرکز مجموعه «دریچه‌ای به حقیقت دنیا» بر تبیین نظم فکری منسجم دینی با تکیه بر قرآن و روایات، برای تصحیح جهت حرکت آدمی و تغییر در سبک زندگی اوست. بنابراین، این سلسله کتاب‌ها در حوزه نظام تفکر دینی تدوین شده و به طور مستقیم، وارد حوزه گرایش‌ها و رفتارهای آدمی نشده‌است، ولی تلاش می‌کند درتبیین نگرش‌ها، با منطق تربیت دینی حرکت کند و با نظام‌سازی در حوزه اندیشه دینی و پرداختن به مطالب زیربنایی و تحول آفرین، شاکله وجودی خوانندگان را به چالش بکشد و پنجره‌ای به افق نوین، تصمیم نوین و در نهایت تغیری نوین بگشاید.

قسمتی از متن کتاب

دین و رنج

ما در زندگی با رنج‌های فراوانی روبه‌رو می‌شویم. به راستی راه مقابله را رنج چیست؟ تا کی باید از رنج نالید؟ چطور بایدزا رنج خلاصی یافت؟ آیا رنج امری نامطلوب است یا لازم برای رسیدن به مطلوب؟ آیا رنج‌ها تحت برنامه به ما می‌رسد یا تصادفی و براساس بخت و اقبال؟ ما در هر حال در زندگی با رنج‌ها روبه‌رو هستیم. جهت‌گیری ما در نگرش، تحلیل و تصمیم، اراده و در عمل به فهم ما از مساله بستگی دارد.

ما محتاج درک صحیح از عالم دنیا هستم؛ در غیر این صورت از چاله درآمده، در چاه می‌افتیم! دین دستورالعمل حرکت همه ماست. ای همسفر! تا بهشتی نشوی، بهشت نمی‌روی. بهشتی شدن در دنیا رخ می‌دهد و امری واقعی است؛ همانطور که تا توانمند نشوی، قهرمان نمی‌شوی و مدال نمی‌گیری و توانمند شدن نیز امری واقعی است. دینداری صرفا یک سری دستورات گنگ و از هم گسیخته نیست که به صورت قراردادی، در مقابل انجام آن‌ها بهشت می‌دهند. دین‌داری، حرکتی به هم پیوسته و هماهنگ است که به سوالات اصلی شما پاسخ می گوید و جهت حرکت شما را تصحیح می‌کند.

وقتی دفترچه راهنما را می‌گشایید، به شما می‌گوید در مدرسه‌ای که زندگی می‌کنید که رسیدن به هدف در این مدرسه سختی دارد؛ هدفش شیرین است، عالی است، دلخواه شماست، ولی مثل همه هدف‌های متعالی دیگر، برای رسیدن به آن باید سختی کشید. اگر متوجه شوید که چگونه بناست توانمند گردید و قهرمان شوید، درمیابید همه این سختی‌ها برای رسیدن به آن نقطه اوج، چیز قابل ذکری نیست! دین برای شما از واقعیت‌های این عالم سخن می‌گوید. سختی، روش تربیتی مربی است و شما در حال تمرین هستید. آیا شما توانمندی لازم را برای زندگی در این دنیا کسب کرده‌اید؟(صفحه ۱۵۵ و ۱۵۶)

کتاب «اینجا هتل نیست» نوشته وحید لحمی و فرزاد یوسفی در ۲۴۵ صفحه و در شمارگان هزار نسخه در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha