سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

تهران- ایرنا- بسیاری از اساتید دانشگاه‌های مختلف آمریکا که حملات اسرائیل به نوار غزه را در ابتدا محکوم کرده بودند، با تحت فشار قرار گرفتن از سوی نهادهای صهیونیستی قدرتمند و بانفوذ، مجبور به عذرخواهی شده و یکی‌یکی نسبت به موضع‌گیری‌هایی که داشتند، عقب‌نشینی کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سرویس‌های خبری مختلف در روزها و هفته‌های اخیر نسبت به افزایش تنش در برخی از دانشگاه‌های آمریکا و شرایط اجتماعی که حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، واکنش نشان داده‌اند.

همچنین درگیری‌های اخیر در فلسطین میزان تنش در دانشگاه‌ها و فضاهای علمی آمریکا را به طور چشمگیری بالا برده و فضای اجتماعی به وجود آورده که بازتاب سیاست‌های دوقطبی مشابه در آمریکا است.

ده‌ها کالج و دانشگاه در آمریکا تحت تأثیر جنگ بین اسرائیل و حماس قرار گرفته‌اند و اعتراضات دانشجویی زیادی در چندین دانشگاه آمریکا به راه افتاده است.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

دانشگاه جورج واشنگتن روز سه شنبه پس از آنکه دانشجویان گروه «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» شعارهایی در انتقاد از دولت اسرائیل بر دیوار یک کتابخانه قرار دادند، مورد توجه قرار گرفت. این تصاویر به طور گسترده در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شده است.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

یکی از استادان دانشگاه کورنل (Cornell)، «راسل ریکفورد» پس از اینکه در یک گردهمایی و در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت که از حمله حماس به اسرائیل «خوشحال» شده است، مجبور به عذرخواهی شد. ریکفورد در بیانیه‌ای که در روزنامه دانشگاه کورنل منتشر شد، نوشت: من به خاطر انتخاب وحشتناک کلماتی که در بخشی از سخنرانی‌ام به کار بردم، عذرخواهی می‌کنم.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

در همان روزی که ریکفورد عذرخواهی کرد، میکا توسکا (Mika Tosca)، دانشمند آب و هوا و استاد دانشکده انستیتوی هنر شیکاگو نیز به دلیل پست اینستاگرامی که حاوی احساسات تند ضداسرائیلی بود، عذرخواهی کرد. او ابتدا اینطور نسبت به کشتار مردم فلسطین توسط نظامیان رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده بود: اگر چشمان شما به جنایاتی که اسرائیل مرتکب می شود و چندین دهه مرتکب شده است و همچنان خواهد داشت، باز نیست، پیشنهاد می کنم آنها را باز کنید.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

در ادامه او نیز مجبور به عذرخواهی شد و در عذرخواهی طولانی‌ که در همان روز در اینستاگرام منتشر کرد، نوشت: عمیقاً از نوشتن آنچه نوشتم متاسفم.

یکی دیگر از این اساتید، «زارین گروال» استاد مطالعات آمریکایی دانشگاه ییل است که در روز حملات حماس در توئیتی نوشت: اسرائیل یک کشور شهرک‌نشین قاتل و نسل‌کش است و فلسطینی‌ها حق دارند از طریق مبارزه مسلحانه و همبستگی مقاومت کنند.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

«جما دکریستو» (Jemma Decristo) از استادان مطالعات آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا نیز در توئیتی روزنامه‌نگاران صهیونیست را به دروغگویی متهم کرد و نوشت که آن‌ها اخبار دروغ را منتشر می‌کنند.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

«جوزف مساد» (Joseph Massad)، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه کلمبیا، یک روز پس از حملات حماس، مقاله‌ای تحت عنوان «فقط یک نبرد دیگر یا جنگ آزادی فلسطین؟» برای وب‌سایت ضدصهیونیستی Electronic Intifada نوشت و کار آنها را «ابتکار» و «دستاوردی بزرگ» توصیف کرد.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

در ادامه نیز، فشار برای برکناری او از دانشگاه آغاز و طوماری آنلاین توسط بیش از ۳۴ هزار نفر امضا شده است که خواستار «برکناری فوری» او شده‌اند.

همچنین کشتار مردم غزه با واکنش های گسترده‌ای در سراسر جهان از جمله شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است و بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های مطرح در حوزه‌های مختلف خواستار توقف بمباران بی‌وقفه غزه شده‌اند.

همزمان «پدی کاسگریو» مدیر اجرایی اجلاس جهانی وب در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: از لفاظی ها و اقدامات بسیاری از رهبران و دولت های غربی، به استثنای دولت ایرلند که برای یک بار هم که شده کار درست را انجام می دهد، شوکه شده است. جنایات جنگی، جنایات جنگی است؛ حتی زمانی که توسط متحدان انجام شود و باید این جنایات فریاد زده شود.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

به دنبال اظهارات کاسگریو، شرکت های آمازون، متا، گوگل، اینتل، استرایپ، کی‌پی‌ام‌جی و زیمنس این اجلاس را تحریم کردند. علاوه بر این، تعدادی از سرمایه گذاران و همچنین چندین سخنران معروف گفته اند که در این رویداد شرکت نخواهند کرد.

در حالی که کاسگریو پس از این اتفاق تلاش کرد بابت اظهارات خود عذرخواهی کند اما این عقب نشینی کاسگریو از اظهاراتش کافی نبود و وی مجبور به استعفا شد تا جنجالی را که به پا شده است، خاموش کند. او پس از اینکه چندین شرکت بزرگ فناوری، کنفرانس سالانه فناوری را به دلیل اظهاراتش در مورد جنگ اسرائیل و حماس تحریم کردند، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

مدیر مستعفی این شرکت، تاکید کرد که با وجود کناره‌گیری های ناگهانی شرکت‌ها، این اجلاس به اندازه کافی پول نقد در بانک دارد تا برای دو سال یا مدت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

همچنین «مایکل آیزن» سردبیر مجله علمی «ای لایف» (eLife) به علت همدردی با مردم غزه و انتقاد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی از سمت خود برکنار شد. مجله یی لایف مجله علمی در حوزه زیست پزشکی و حیات است که از سال ۲۰۱۲ منتشر می شود.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

تارنمای ایندیپندنت در گزارشی از اخراج سردبیر این مجله علمی به دلیل به اشتراک گذاشتن مقاله نشریه طنز TheOnion درباره نبرد اسرائیل و حماس خبر داد و گفت: مایکل آیزن سردبیر مجله علمی «eLife» به دلیل تمجید از مقاله‌ کنایه آمیز «پیاز» در مورد جنگ جاری بین اسرائیل و حمایت از این مطلب در اعتراض به مرگ غیرنظامیان فلسطینی اخراج شده است.

سرکوب جامعه علمی ضدصهیونیست

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha