اخراج سردبیر مجله علمی به دلیل انتقاد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی

تهران- ایرنا- سردبیر مجله علمی «ای لایف» (eLife) به علت همدردی با مردم غزه و انتقاد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی از سمت خود برکنار شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد تعداد شهدای غزه در بمباران های منازل مسکونی و مراکز درمانی به ۶۵۴۶ رسیده است که ۲۷۰۴ نفر از آنها کودک هستند.

دفتر اطلاع رسانی حماس در نوزدهمین روز از عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه) گذشته، بمب افکن های رژیم صهیونیستی به طور میانگین در هر کیلومتر از خاک غزه ۳۳ تن مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخته اند.

بمباران های بی وقفه غیرنظامیان در غزه واکنش های گسترده ای در سراسر جهان به دنبال داشته است و بسیاری این اقدامات را مصداق بارز جنایت جنگی توسط اسرائیل دانسته اند. یکی از این افراد، سردبیر یک مجله علمی «eLife» است که به دلیل واکنش نسبت به بمباران غیرنظامیان در غزه از این مجله اخراج شد؛ اقدامی که بار دیگر ادعاهای غرب در حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان را زیر سوال برد.

تارنمای ایندیپندنت در گزارشی از اخراج سردبیر یک مجله علمی به دلیل به اشتراک گذاشتن مقاله نشریه طنز TheOnion درباره نبرد اسرائیل و حماس خبر داد. مایکل آیزن سردبیر مجله علمی «eLife» به دلیل تمجید از مقاله‌ کنایه آمیز «پیاز» در مورد جنگ جاری بین اسرائیل و حمایت از این مطلب در اعتراض به مرگ غیرنظامیان فلسطینی اخراج شد.

مجله یی لایف مجله علمی در حوزه زیست پزشکی و حیات است که از سال ۲۰۱۲ منتشر می شود.

این مجله علمی در بیانیه‌ای تأیید کرد: مایکل آیزن، سردبیر خود را به دلیل بازنشر مقاله‌ این وب‌سایت خبری طنز، درباره خشونت در خاورمیانه برکنار کرده است. بازخورد واضح هیات مدیره مجله این است که رویکرد او در رهبری، ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی در مواقع کلیدی برای انسجام جامعه‌ای که در تلاش برای ایجاد آن هستیم و در نتیجه برای مأموریت مجله مضر بوده است.

آیزن که یهودی است، از اخراج خود خبر داد. وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: مطلع شده ام که به دلیل بازنشر مطلب سایت پیاز در انتقاد از بی تفاوتی نسبت به جان غیرنظامیان فلسطینی، کنار گذاشته شده ام.

آیزن که متخصص ژنتیک‌ موسسه پزشکی هوارد هیوز در دانشگاه کالیفرنیا برکلی است از مقاله این سایت طنز تمجید کرد. این مقاله با عنوان "مردم غزه در حال مرگ به خاطر اینکه در آخرین کلمات خود حماس را محکوم نمی کنند، مورد انتقاد قرار دارند" منتشر شده است.

آیزن این مقاله را به دلیل "شجاعت" و "روشن بودن اخلاقی" آن ستایش کرد.

اخراج سردبیر مجله علمی به دلیل انتقاد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی

وی نوشت: پیاز با شجاعت، بینش و وضوح اخلاقی بیشتری نسبت به رهبران مؤسسات دانشگاهی سخن می گوید. ای کاش یک دانشگاه TheOnion وجود داشت.

حمایت او از مقاله باعث واکنش شدید حامیان اسرائیل شد که حمایت او از غیرنظامیان فلسطینی را به منزله همدلی نکردن با اسرائیلی هایی که در حملات حماس کشته شده اند، قلمداد کردند.

آیزن ۱۹ اکتبر با هیات مدیره مجله دیدار کرد تا در مورد توییت‌های خود و جنجال‌های متعاقب آن گفت و گو کند. او به مجله ساینس گفت: هیات مدیره نمی خواهد مجله درگیر بحث و جدل شود.

طبق گزارش ها، هیات مدیره به او گفته است که اگر استعفا ندهد، اخراج خواهد شد، اما او از اینکه با میل خود کناره گیری کند، خودداری کرده است.

آیزن به ساینس گفت: آنها بخش عظیمی از جامعه را از خود خواهند راند. افرادی که فکر نمی‌کنند ابراز عقاید سیاسی که همه با آن موافق نیستند، بد نیست.

استعفای ویراستار مجله

اخراج آیزن به استعفای لارا اوربان، وایراستار مجله منجر شد. اوربان نوشت: اخراج مایک به دلیل بیان دیدگاه‌های شخصی‌اش، سابقه خطرناکی برای آزادی بیان در جامعه دانشگاهی ما ایجاد می‌کند. این اقدام قلدری سایبری را به عنوان ابزاری موفق و مشروع برای اخراج دانشمندان با دیدگاه های بحث برانگیز اعتبار می بخشد.

مولی پرژورسکی، سردبیر ارشد این مجله علمی نیز از تصمیم خود برای استفعا خبر داد و تصمیم هیات مدیره مجله را تبعیض آمیز و سابقه ای خطرناک توصیف کرد.

وی همچنین گفت این اقدام قوانین رفتاری مجله مبنی بر احترام به نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات متفاوت را نقض می‌کند.

با این حال مجله یی لایف در واکنش به پیامدهای برکناری سردبیر نشریه در بیانیه ای اعلام کرد: متأسفیم که تعدادی از سردبیران در نتیجه توئیت‌های مایک و تصمیم ما در این باره تصمیم به استعفا گرفته اند، اما قاطعانه معتقدیم که این اقدام برای محافظت از آینده و شهرت مجله بهترین تصمیم است.

اخراج سردبیر مجله علمی به دلیل انتقاد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha