همه مطالبات گندم‌کاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد/ بیش از ۱۰۳ هزار میلیارد ریال

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:  103 هزار و 260 میلیارد ریال بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان در سال زراعی گذشته بود که توسط دولت به طور کامل پرداخت شده است>

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان خرید گندم در آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار تُن، در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ هزار تُن و در سال ۱۴۰۲ با افزایش چشمگیر در مقایسه به سال‌های گذشته به ۶۸۳ هزار تُن افزایش یافت.

وی اضافه کرد: امسال برنامه‌ریزی استان برای کشت گندم در ۳۹۳ هزار هکتار است که از این مقدار ۳۰۳ هزار هکتار در اراضی دیم و ۹۰ هزار هکتار نیز در اراضی آبی کشت می‌شود.

وی ادامه داد: طی کشت پاییزه امسال، ۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده غلات که مورد تایید محققان مرکز تحقیقات کشاورزی است در زمینهای استان مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه طبق پیش بینی ها انتظار پاییز پربارش داریم، اظهار کرد: در محصول گندم پارسال با ۶۸۳ هزار تن خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص دادیم و این رکورد خرید بی نظیر بود.

شهبازی گفت: ۲۵۰ هزار تن گندم تولیدی مازاد بر نیاز استان است که به سایر استان‌ها منتقل خواهد شد و در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی امیدواریم رکورد شکنی مجدد را شاهد باشیم.

وی افزود: کود لازم به موقع تامین و تحویل زارعان شده‌است و توصیه می‌شود زارعان از کودهای فسفاته و پتاسه که نقش موثری در تولید دانه دارند بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال متوسط تولید استان در اراضی آبی کنترل شده از نظر مصرف آب از میانگین کشور بیشتر بود، گفت: میانگین تولید گندم آبی در کشور ۴.۵ تن در هکتار بود که کشاورزان استان با پنج تن تولید رکورد شکستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد که با ارائه آموزش‌های ترویجی و کارشناسی محققان این بخش امسال متوسط تولید به هشت تن در هکتار در گندم آبی برسد.

بیشتر بخوانید:

رکورد برداشت گندم در آذربایجان‌غربی شکسته شد

طرح جهش تولید در ۱۸۹ هکتار گندم‌زار آذربایجان‌غربی اجرایی شد

۴۸۰ هزار تُن گندم از کشاورزان آذربایجان‌غربی خریداری شد

تولید گندم در کشور از ۱۰‌ میلیون تن گذشت

دستیابی به میانگین تولید ۱۵ تن در هکتار در دستور کار است

شهبازی افزود: کشاورزان گندم کار پیشرو استان توانسته‌اند تا ۱۵ تن در هکتار نیز گندم برداشت کنند و رسیدن به این میزان تولید در دستور کار است.

همه مطالبات گندم‌کاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد/ بیش از ۱۰۳ هزار میلیارد ریال

وی اضافه کرد: سال زراعی گذشته در مجموع ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار داشت و کشاورزان آذربایجان غربی بیش از ۹۵۰ هزار تُن گندم را برداشت کردند.

وی با اشاره به افزایش برداشت و مرغوبیت گندم آذربایجان‌غربی ادامه داد: مبارزه به موقع با علف‌های هرز به میزان ۲۴۰ هزار هکتار و آفات و امراض مختلف از جمله سن گندم در سطح ۲۱۳ هزار هکتار از دیگر علل افزایش تولید گندم بود.

همه مطالبات گندم‌کاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد/ بیش از ۱۰۳ هزار میلیارد ریال

کشت گندم در آذربایجان‌غربی هر سال از اول مهر آغاز و تا ۱۵ آبان ادامه دارد و برداشت آن از اوایل تیر سال بعد شروع و تا اواخرمرداد ادامه دارد.

آذربایجان غربی دارای حدود یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با ظرفیت تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha