فرودگاه سقز و راه آهن سنندج موجب تقویت دانشگاه‌های کردستان می‌شود

سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه علمی کاربردی کردستان گفت: افتتاح فرودگاه سقز و راه آهن سنندج می تواند منجر به تقویت بیشتر ارتباطات بین المللی دانشگاه های استان شود.

شاهین فکور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروزه بحث بین المللی یا جهانی شدن در دانشگاه‌ها مطرح است و دیگر آمار فارغ التحصیلی دانشجویان شاخص برتر بودن دانشگاه ها نیست.

وی ادامه داد: بلکه شاخص بین المللی یعنی چند درصد دانشجویان را افراد خارجی تشکیل می دهند و یا اینکه سالانه هر واحد دانشگاهی چه میزان همکاری و ارتباط علمی بین المللی داشتند؛ ملاک برتر بودن دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کردستان افزود: داشتن مرز مشترک با کشور عراق مزیت مطلوبی برای استان است و می توانیم ارتباطات بین دانشگاه ها را تقویت کنیم که این مسئله با راه زمینی امکان پذیر نیست و بی شک نیازمند راه هوایی است.

فکور اضافه کرد: افزون براین تعدادی اساتید مطرح و برجسته در کشور داریم که نیاز است دانشگاه های استان از علم و دانش آنها بهره‌مند شوند و در مقابل ما نیز اساتیدی داریم که می توانند در سطح کشور تاثیرگذار باشند لذا تردد آنها بین استان‌های مختلف مستلزم وجود راه هوایی است.

وی یادآور شد: شهرستان سقز در همه زیرنظام های آموزش عالی دارای دانشگاه است و هم اکنون دانشکده فنی مهندسی وابسته به دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و علمی کاربردی در آن فعال است بنابراین فرودگاه این شهر می تواند به توسعه دانشگاه و ارتباطات بین المللی کمک قابل توجهی کند.

۲ پروژه راه آهن و فرودگاه در کردستان نوید توسعه این استان را می دهد

فرودگاه سقز و راه آهن سنندج موجب تقویت دانشگاه‌های کردستان می‌شود

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کردستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه راه یکی از مهمترین مولفه های توسعه در هر منطقه ای است، اظهار کرد: کردستان ظرفیت ها و مزیت های فراوانی در حوزه‌های آب و خاک حاصلخیز، کشاورزی، معدن، نیروی انسانی، مرز و گردشگری دارد و لازمه قرارگیری این مزیت ها در سبد توسعه اقتصادی وجود زیرساخت های توسعه است.

فکور بیان کرد: کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی و کوهستانی بودن آن بیشتر مبادلات و مراودات آن در طول سالیان گذشته معطوف به راه زمینی بوده که آن هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: فرودگاه سنندج هم در پنج، ۶ سال اخیر باوجود نیاز و ظرفیت موجود در استان کمترین تعداد پرواز را داشته است و امید می رود با فعال شدن فرودگاه سقز شاهد رونق این ۲ فرودگاه در استان باشیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کردستان گفت: در مقطع زمانی کنونی و در سفر رئیس جمهور به استان این ۲ پروژه مهم در حوزه راه با هر پیشینه‌ چندین ساله‌ای که دارد، قرار است افتتاح شود که این نویدبخش توسعه در استان است.

فکور اظهار کرد: راه اندازی فرودگاه سقز و راه آهن همدان- سنندج تنها بازتاب بیرونی و توسعه ای برای کردستان ندارد بلکه در دورن هم منجر به رفاه برای مردم خواهد شد.

وی بیان کرد: کردستان در حوزه راه یکی از استان های ضعیف کشور بوده که با فعال شدن این ۲ طرح مهم دارای ۲ فرودگاه و یک مسیر ریلی می شود و وجود چنین زیرساختی منجر به تحویل چشمگیری در حوزه تجارت و گردشگری می شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha