۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85279217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه اندازی بخش پیوند کلیه، نیاز ضروری استان زنجان

زنجان - ایرنا - اولین عمل جراحی پیوند کلیه در شهر زنجان پاییز سال ۹۴ به همت و یاری پزشکان و متخصصان امر انجام شد اما بعد از شیوع کرونا دیگر خبری از این جراحی‌ها شنیده نشد و هم اکنون فعالیت دوباره این بخش بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش پیوند کلیه در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان ۲۲ آبان سال ۹۴ مصادف با هفته حمایت از بیماران کلیوی آغاز به کار کرد که موجب مسرت شهرندان زنجانی به ویژه بیمارانی شد که مجبور بودند برای عمل پیوند کلیه، راه زیادی را تا پایتخت یا استان های همجوار طی کرده و در کنار آن مشکلات دیگری را نیز تحمل کنند.

انتشار اخبار مربوط به انجام پیوند کلیه در یک بیمارستان استان در سطح کشور موجب دلگرمی متخصصان امر شد به طوری که در قالب یک تیم، انجام عمل پیوند کلیه را در پیش گرفتند و به موفقیت های قابل توجهی هم دست یافتند اما این موفقیت ها دیری نپایید و تداوم نیافت.

این در حالی است که بنا به گفته مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ پیوند کلیه در سال گذشته ۵۰ درصد اهدای کلیه از مرگ مغزی و ۵۰ درصد اهدا از فرد زنده بوده است.

ناصر سیم فروش با تاکید بر اینکه بهترین راه درمان نارسایی کلیه، پیوند کلیه است، افزود: دیابت و فشار خون بالا، بیماری خاموشی هستند که به کلیه آسیب فراوان می رسانند و لازم است افراد ماهی یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند و در صورت نیاز برای درمان به موقع اقدام کنند تا نارسایی در کلیه ایجاد نشود.

خبرنگار ایرنا با توجه به تعطیلی بخش پیوند کلیه بیمارستان آیت الله موسوی زنجان بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد.

راه اندازی بخش پیوند کلیه، نیاز ضروری استان زنجان

بخش پیوند کلیه در زنجان تعطیل است

فوق تخصص نفرولوژی بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان و عضو سابق تیم عمل جراحی پیوند کلیه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بخش عمل پیوند کلیه در این استان تعطیل شده که خود مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دکتر ایوب پزشکی با بیان اینکه این موضوع خود جای سوال و گله مندی دارد، اضافه کرد: در مدت فعالیت این بخش بیش از ۳۰ عمل موفق پیوند کلیه در استان بدون کوچکترین تلفاتی ثبت شد.

در مدت فعالیت این بخش بیش از ۳۰ عمل موفق پیوند کلیه در استان بدون کوچکترین تلفاتی ثبت شد.

رئیس سابق دانشکده پزشکی زنجان با بیان اینکه افرادی که مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفته اند مشکلی خاصی نداشته اند، گفت: کلیه پیوندی این افراد به خوبی کار می کند و مشکل جدی ندارند.

وی با بیان اینکه این بخش پیوند در دوران کرونا همانند سایر بخش های بیمارستان های کشور تعطیل شد، اظهار داشت: پس از گذشت این بازه زمانی دانشگاه علوم پزشکی استان همت لازم را برای راه اندازی مجدد آن صرف نکرد.

این مسوول ادامه داد: متاسفانه به خاطر نارضایتی هایی که در بین جراحان ایجاد شد بخش پیوند کلیه بیمارستان آیت الله موسوی زنجان دوباره آغاز به کار نکرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی این بخش نیاز اساسی استان است، اظهار داشت: در زمان فعالیت این بخش ماهانه یک عمل جراحی پیوند کلیه انجام می شد که چند سالی هم ادامه داشت.

راه اندازی بخش پیوند کلیه، نیاز ضروری استان زنجان

افزایش بیماری کلیوی ثمره گسترش شهرنشینی

این متخصص در ادامه با بیان اینکه هم اکنون شمار مبتلایان به بیماری های کلیوی در استان و کشور رو به افزایش است، اضافه کرد: نوع خدمات رسانی به بیماران کلیوی در این استان بالاتر از میانگین کشوری و در برخی خدمات نیز پایینتر از آن است.

وی با بیان اینکه افزایش بیماری به دلیل تشخیص های به هنگام و افزایش امید به زندگی است، اضافه کرد: بیماری های کلیوی در هر ۲ جنس ثبت شده است که عمده ترین علائم آن با انجام آزمایش مشخص می شود.

این فوق تخصص با تاکید بر اینکه بیماری کلیوی در مراحل اولیه بدون علامت بروز می کند، ادامه داد: بیماری کلیوی به ویژه نوع مزمن آن ریشه در دیابت و فشار خون دارد.

وی با بیان اینکه افراد با توجه به تغییر شیوه زندگی، استفاده از رژیم پر کالری و کاهش فعالیت جسمی به این بیماری مبتلا می شوند، اظهار داشت: در سال های بعدی بیماری های کلیوی مزمن در انتظار این دسته از افراد است.

رئیس سابق دانشکده پزشکی زنجان یادآور شد: برای پیشگیری از این نوع بیماری توصیه می شود عموم گروه های هدف نسبت به بررسی منظم دیابت و فشار خون اقدام کنند.

از مردم در خواست می شود برای دوری از ابتلا به این نوع بیماری از مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن و آنتی بیوتیک خودداری کنند. وی از عموم مردم درخواست کرد: برای دوری از ابتلا به این نوع بیماری از مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن و آنتی بیوتیک خودداری کنند.

پزشکی گفت: بسیاری از مردم به مصرف بی رویه داروهای گیاهی به ویژه دم نوش ها مبادرت می کنند که خود تاثیری مخرب بر عملکرد کلیه ها دارد.

وی با بیان اینکه بیمارانی در مرحله پیشرفته بیماری و با علائمی نظیر ورم، فشار خون، تهوع و استفراغ مراجعه می کنند، گفت: در زمان حاضر مراکز متعدد دیالیز در استان وجود دارد و از این نظر از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

راه اندازی بخش پیوند کلیه، نیاز ضروری استان زنجان

۱۰۰ بیمار کلیوی در زنجان نیازمند عمل پیوند

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان نیز تنها راه علاج بیماران دیالیزی را پیوند کلیه عنوان کرد و گفت: هم اکنون هزینه عمل پیوند کلیه به سه تا چهار میلیارد ریال رسیده که این موضوع باعث بی رغبتی بیماران به پیوند شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

محمدرضا طهماسبی با بیان اینکه فراهم شدن پیوند کلیه از جسد یا اهدا دهنده می تواند این مشکل را تا حدود زیادی مرتفع کند، افزود: پیش از این تهیه داروی مورد نیاز بیماران پیوندی مشکلات و نگرانی هایی را به وجود آورده بود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۰۰ بیمار کلیوی در استان واجد شرایط پیوند کلیه هستند، اظهار داشت: در این خصوص پویش پیوند کلیه با هدف کمک به بیماران راه اندازی شد.

در زمان حاضر ۱۰۰ بیمار کلیوی در این استان واجد شرایط پیوند کلیه هستند.

طهماسبی با تاکید بر اینکه تعدادی از متقاضیان پیوند کلیه را جوانان تشکیل می دهند، افزود: انجام این کار مهم، زمینه بازگشت آنها را به اجتماع و خانواده فراهم می کند.

این مسوول همچنین شمار پرونده های تشکیل شده برای بیماران مراقبتی، پیوندی و دیالیزی انجمن کلیوی از زمان شکل گیری انجمن در سال ۶۳ تاکنون را حدود ۲ هزار و ۱۵۰ مورد ذکر کرد.

وی یادآور شد: تعداد یک‌هزار و ۶۵۰ بیمار با پیوند کلیه و مراقبت از چرخه دیالیز خارج شده و به فعالیت اجتماعی خود ادامه می‌دهند و ۸۷۰ نفر نیز پیوند کلیه شده اند.

این مسوول ادامه داد: شمار مبتلایان به بیماری های کلیوی این استان همانند چند سال پیش افزایشی نیست چرا که غربالگری و شناسایی لازم انجام می گیرد و همین عوامل در بحث پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش اثرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده به بیماران در انجمن کلیوی متمرکز شده است، اظهار داشت: حضور و مشارکت خیرین موجب شده خدمات لازم به گروه های هدف به شکل مطلوبی ارائه شود.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با تاکید بر اینکه آموزش نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی دارد، گفت: آموزش یکی از رسالت‌ها و سیاست‌های مهم انجمن کلیوی است که در این راستا تلاش می شود در فضای مجازی با آگاهی بخشی صحیح به جامعه به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک شود.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع،‌هماهنگی لازم را برای دریافت توضیحات از رییس بیمارستان آیت الله موسوی زنجان انجام داد ولی پاسخی از این مقام مسوول دریافت نکرد.

برآیند:

با توجه به تعداد بالای بیماران کلیوی واجد شرایط پیوند کلیه در استان، از سرگیری فعالیت بخش پیوند کلیه در استان ضروری است که امیدواریم این مهم با همکاری دستگاه های متولی هرچه سریعتر محقق شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha