رفع چالش تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در فارس

شیراز- ایرنا- دولت از ابتدای شروع فعالیت در کشور یکی از اولویت های اصلی خود را ساخت مسکن برای اقشار مختلف مردم به ویژه در مناطق محروم و روستایی قرار داد و با اختصاص زمین به طرح نهضت ملی مسکن، سیاست کاهش هزینه ساخت و قیمت تمام شده را به نفع بهره بردار نهایی یعنی مردم دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، بر همین اساس دولت با شعار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال وارد این کارزار سخت و پیچیده شد و برای هر یک از استان های کشور به نسبت وسعت و توان آنها سهمی را برای ساخت مسکن در نظر گرفت.

سهم استان فارس از این چهار میلیون، ۲۴۰ هزار واحد تعیین شد و با آغاز فرایند نام نویسی ۴۶۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی اقدام به نام نویسی کردند که در نهایت پس از پالایش، تقاضای ۱۵۹ هزار نفر به تایید نهایی رسید که از این بابت نیز استان فارس در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

شاید نخستین و مهمترین گام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین مورد نیاز بود که این کار به ویژه در شهرهای بزرگ با توجه به کمبود زمین و بالا بودن قیمت زمین با دشواری هایی به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک همراه بود.

با وجود همه مشکلات و موانع، متولیان امر موفق شدند که در استان فارس افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین کنند که نیمی از این زمین ها در قالب توافق با مالکان بخش خصوصی و دولتی تامین شد و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن استان قرار گرفت.

عمده کمبود زمین در طرح نهضت ملی مسکن در فارس مربوط به مرکز استان و کلانشهر شهر شیراز بود.

رفع چالش تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در فارس

زمین طرح نهضت ملی مسکن در تمام شهرستان های فارس تامین است
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با توجه به اقدامات انجام شده هم اینک زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تقریبا در تمام شهرستان های استان تامین شده و در اختیار این طرح قرار گرفته است.

محمود رضا طالبان افزود: فقط در کلانشهر شیراز به رقم تامین زمین برای برخی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن، هنوز با کمبود و کسری زمین مواجه هستیم که بر اساس دستورالعمل‌ وزارت راه و شهرسازی، تامین زمین در کلان شهرها باید از طریق شهرهای جدید انجام شود.

او ادامه داد: در خصوص شهر شیراز به دلیل محدودیت‌های موجود در شهر جدید صدرا، زمین مورد نیاز برای اجرای حدود ۱۵ هزار واحد در شهر شیراز تامین شد و هم اینک نیز عملیات اجرایی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در اغلب این زمین ها در شیراز آغاز شده و در حال ساخت است.

رفع چالش تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در فارس

وی، تعداد واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت در شهر جدید صدرا را ۱۸ هزار واحد برشمرد و گفت: با این وجود همچنان نیازمند تامین زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر شیراز هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: هم اینک کار طراحی ایجاد چهار شهرک جدید در این استان به پایان رسیده و در حال گذراندن مراحل قانونی است که سه شهرک جدید مربوط به شهر شیراز است و متولی آن نیز از منابع طبیعی به راه و شهرسازی تغییر یافته است.

طالبان ادامه داد: این سه شهرک می‌توانند به شکل کامل کمبود زمین شهر شیراز را برای اجرای طرح‌های حمایتی دولت چه در مقطع کنونی و چه آینده رفع کنند.

رفع چالش تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در فارس

افتتاح ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در فارس همزمان با سفر رئیس جمهور
وی گفت: در دومین سفر استانی رییس جمهور به فارس (بیستم و بیست و یکم مهرماه) و با حضور آیت الله رئیسی، شاهد افتتاح ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان بودیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهری، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی بود.

وی ادامه داد: همچنین همزمان با افتتاح این واحدهای مسکونی، عملیات اجرایی ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی دیگر طرح نهضت ملی مسکن استان فارس و عملیات آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار نیز آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار گردید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha