۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85281980
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار خراسان‌شمالی + فیلم

۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبر: 85281980
سعید وحیدی
اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار خراسان‌شمالی + فیلم

بجنورد- اجرای بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و شبکه توزیع آب، اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۱۶۴ روستا، ابلاغ ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب پلنگ دره به بجنورد و اجرای طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان بخشی از اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار در خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، گرچه بی آبی بخش‌های زیادی از کره زمین را فرا گرفته اما کشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه خشک و کم‌ باران با مشکل حادتری مواجه است.

قصه خشکسالی و بی آبی دغدغه امروز نیست بلکه سالهاست که زمین بیشتر تَرک می خورد، مردم تشنه تشنه تر می شوند و این مشکل تنها با ابراز نگرانی رفع نمی شود، نگرانی هایی که بارها در دولت های گذشته برای وضعیت خشکسالی ابراز اما قدمی برای حل آن برداشته نمی شد.

نبود اراده جهادی و اجرایی برای انجام طرح های آبرسانی موجب شد که مردم کشور نیز چندان به این مساله اهمیت ندهند و هشدارهای پدر علم کویرشناسی ایران، " پرویز کردوانی" نیز جدی گرفته نشود.

این بی توجهی ها موجب شد تا طنین بی‌آبی در بسیاری از روستاها و شهرستان‌های خراسان شمالی به صدا درآید به گونه ای که اکنون جدای از شهرها، حدود ۲۰۰ روستای خراسان شمالی دچار تنش آبی است.

بی تردید اگر هشدارها از سال های گذاشته جدی گرفته می شد و مسوولان وقت تدابیری برای این وضعیت می اندیشیدند دیگر شاهد خشک‌شدن آب برخی رودخانه‌ها و کاهش سطح ذخیره آب پشت اغلب سدها نبودیم.

فارغ از بررسی دلایل بی توجهی به این موضوع، دولت سیزدهم از زمانی که سکان هدایت کشور را برعهده گرفت، حل مشکل آبی در بسیاری از مناطق کشور را در اولویت کاری خود قرار داده است به گونه ای که اکنون طرح های ارزشمندی همچون جهاد آبرسانی به ۱۶۴ روستا، طرح اضطراری انتقال آب "منطقه پلنگ دره" به بجنورد"و طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان در حال اجرا است.

همچنین جدای از اجرای این طرح ها دولت طی عملکرد خود بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و شبکه توزیع آب با هدف جلوگیری از هدر رفت آبی اجرا کرده است.

طرح جهاد آبرسانی به ۱۶۰ روستا

خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بالغ ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: طرح جهاد آبرسانی خراسان شمالی در ۱۶۴ روستا در قالب چهار مجتمع آبرسانی سد شیرین دره، زیدر سرانی، پرسه سو و کهنه جلگه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

رضا نعیمی می افزاید: این طرح اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعدادی از این روستاها در هفته دولت از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

وی ادامه می دهد: برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم این طرح نیز در دست اقدام است که در قالب آن ۲۰۰ روستای دیگر زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی یادآور می شود: اینک بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه آن اجرا و ۱۵ باب مخزن و سه ایستگاه پمپاژ نیز در این بازه زمانی ایجاد شده است.

اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار خراسان‌شمالی + فیلم

طرح انتقال آب از منطقه "پلنگ دره"

طرح اضطراری تامین آب مورد نیاز از منطقه " پلنگ دره " برای جلوگیری از مشکل تامین آب در شهر بجنورد اجرا می شود.

هدف از اجرای این طرح کاهش وابستگی به منابع تامین آب سطحی و ارتقای کیفی آب بجنورد است که با بهره برداری از آن ۴۰۰ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت آب آشامیدنی این شهر افزوده خواهد.

در فاز اول طرح انتقال چاه آب پلنگ دره به شهر بجنورد، سه حلقه چاه با ۸.۵ کیلومتر خط انتقال، یک ایستگاه پمپاژ و مخزن ۲ هزار متر مکعبی تعادلی به مدار آب شهر بجنورد اضافه می شود.

در فاز دوم نیز چهار حلقه چاه، یک باب ایستگاه پمپاژ و ۱۳.۵ کیلومتر خط انتقال اجرا می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی؛ برای اجرای کامل این طرح آبرسانی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار بجنورد با اشاره به ابلاغ بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب پلنگ دره به این شهر، می گوید: اخیرا ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع تنش آبی، برای اجرای طرح انتقال آب منطقه پلنگ دره به شهر بجنورد ابلاغ شده است.

محمدباقر باقرپور با اشاره به اینکه اکنون ۵۰ درصد از آب شرب مردم شهر بجنورد از سد شیرین دره تامین می شود، می افزاید: کمیت و کیفیت آب سد شیرین دره دستخوش خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها، کاهش یافته است از این رو باید منابع پایدار تامین و جایگزین شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به افت محسوس سطح آب در پشت سد شیرین دره، با بارش باران و جاری شدن سیلاب آب این دریاچه دچار کدورت و کاهش کیفیت شده و به ناچار از مدار مصرف خارج می شود.

فرماندار بجنورد یادآور می شود: با بهره برداری از منابع آبی منطقه پلنگ دره، دغدغه ها برای تامین آب با کیفیت بالا و نیز قطع آب سد شیرین دره برطرف می شود.

اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار خراسان‌شمالی + فیلم

طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان

استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از مصوبات سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به خراسان شمالی بود و آیت الله رییسی در سفر خود به استان دستور صریح در اجرای این طرح را داد و این طرح با شتاب خوبی در حال اجرا است.

پتروشیمی خراسان پرمصرف ترین صنعت آب در این خطه به شمار می رود و حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد.

سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود و پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.

طرح استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.

تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد و پتروشیمی خراسان در حال حاضر مشغول احداث تصفیه خانه تکمیلی در مقابل تصفیه خانه بجنورد است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره پتروشیمی خراسان می گوید: فاز نخست این طرح زیست محیطی دی ماه امسال بهره برداری خواهد و فاز دوم آن نیز بر اساس پیش بینی ها بهار ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

یوسف حسنی می افزاید: تصفیه خانه بجنورد سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد.

وی خاطرنشان می کند: ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی پتروشیمی سالانه ۱۳ میلیون متر مکعب است و در طرح های توسعه ای آینده پتروشیمی نیز کاربرد خواهد داشت.

اقدامات جهادی دولت برای تامین آب پایدار خراسان‌شمالی + فیلم

اجرای ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه آبرسانی

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان‌شمالی می گوید: ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال، اصلاح و شبکه توزیع آب شرب طی عملکرد دولت در مناطق روستایی و شهری استان اجرا شد.

نعیمی می افزاید: از این میزان؛ ۳۰۰ کیلومتر مربوط به شبکه توزیع و خط انتقال جدید آبرسانی و ۲۰۰ کیلونیز مربوط به اصلاح شبکه توزیع و خط انتقال فرسوده بوده است.

به گفته وی؛ ۲ هزار کیلومتر از شبکه توزیع و خط انتقال آب استان فرسوده است.

نعیمی با اشاره به تخصیص بیش از ۵۴۰ میلیارد ریال برای مقابله با تنش آبی در خراسان‌شمالی، می گوید: این میزان اعتبار از محل از مصوبات سفر رییس جمهور برای مقابله با تنش آبی در روستاهای استان تخصیص یافت.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی یادآور می شود: با هر بار خشک شدن یک منبع آبی کلیه تاسیسات احداث شده از مدار بهره برداری خارج می شود و ایجاد تاسیسات برای منابع آبی جدید نیازمند هزینه های سنگین است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

این استان شمال شرق ایران دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha