سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه ۱۵ آبان در پلاتوی امیرکبیر شهرکرد با حضور هنرمندان این رشته آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که تا روز چهارشنبه ادامه دارد در نخستین بخش تئاتر "همپوشانی دیوار با جسمی سخت بود، اما حل شد" به نویسندگی و کارگردانی جواد خاکسارحقانی با حضور داوران و تماشاگران به روی صحنه رفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: هریک از نمایش‌ها در سالن آمفی تئاتر امیرکبیر و سالن تماشاخانه مهر به صورت صحنه‌ای و خیابانی اجرا می‌شود.

پیام احمدی افزود: از مجموع ۱۰ نمایش این جشنواره، سه نمایش خیابانی است که در محوطه تماشاخانه مهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در روز دوشنبه دومین نمایش بخش صحنه‌ای جشنواره در سالن اصلی امیرکبیر با عنوان "زاغ‌ها" از ساعت ۱۶ تا۱۷:۳۰ دقیقه به نویسندگی میترا احمدی و کارگردانی علیرضا فرهنگ از شهرستان بروجن به روی صحنه می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین نمایش خیابانی "پیدای پنهان" به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد حیدری از شهرستان شهرکرد به مدت ۳۰ دقیقه در محوطه تماشاخانه مهر به اجرا می‌رود و آخرین نمایش این روز با عنوان "عاشقانه، عامدانه، قاتلانه" به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حسین وکیلی از شهرستان بروجن به مدت ۳۰ دقیقه برای کسب عنوان برتر در این جشنواره به رقابت می‌پردازد.

احمدی با بیان اینکه در دومین روز جشنواره (۱۶ آبان)، چهار نمایش در عرصه رقابت سی و پنجمین دوره از جشنواره تئاتر استان به روی صحنه می‌رود، تصریح کرد: پلاتوی امیرکبیر از ساعت ۱۱ تا ۱۲ و سی دقیقه میزبان نمایش "تکرار" به نویسندگی جمشید خانیان و کارگردانی امیرمحمد اسدی به مدت ۴۵ دقیقه است، سپس از ساعت ۱۶ تا ۱۷ و سی دقیقه نمایش "مجلس سوگواری داریوش" به نویسندگی و کارگردانی محمدامین مهدیان از شهرستان فرخشهر به مدت ۴۵ دقیقه در سالن اصلی امیرکبیر به صحنه می‌رود .

به گفته وی، در همین روز در محوطه تماشاخانه مهر از ساعت ۱۸ تا ۱۹ با نمایشی تحت عنوان "ننه یوسف" به نویسندگی محمد منتظری و کارگردانی رضا علوی اشکفتکی از شهرستان شهرکرد به مدت ۲۰ دقیقه در محوطه تماشاخانه مهر در قالب نمایش خیابانی اجرا می‌شود و در نهایت از ساعت ۱۹ تا ۲۰ و سی دقیقه نمایش "من هر وقت دیدمت داشتی می‌رفتی" به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری و مریم سلطانی از شهرستان شهرکرد اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: در روز چهارشنبه ۱۷ آبان نمایش‌ها از ساعت ۹ تا ۱۰ و سی دقیقه در سالن تماشاخانه مهر و با نمایش "شهر شکلاتی" به نویسندگی ندا ثابتی و کارگردانی رضا علوی اشکفتکی از شهرستان کیار آغاز می‌شود و سپس نمایش "هشت" (برانکو باریچو) به نویسندگی و کارگردانی رضا ولی‌پور دهکردی از شهرستان شهرکرد از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در پلاتوی امیرکبیر به اجرا می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: از ساعت ۱۶ به مدت ۷۵ دقیقه سالن اصلی امیرکبیر صحنه نمایش "جریر و ماهیگیر" به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی آزاده سعیدی از شهرستان شهرکرد می‌شود و "پوتین‌های خاکی" به نویسندگی و کارگردانی علی‌اصغر امیری از شهرستان فارسان از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در محوطه تماشاخانه مهر به رقابت در این عرصه می‌پردازد و در نهایت اجراهای جشنواره با نمایش "آخرین حکایت فرهاد" به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی سروش ضیاء از شهرستان بروجن در سالن تماشانه مهر به پایان می‌رسد.

احمدی یادآور شد: آیین پایانی جشنواره و معرفی برگزیدگان روز پنجشنبه در تماشاخانه مهر شهرکرد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار اجراهای صحنه‌ای و خیابانی جشنواره، جلسه نقد و بررسی آثار نمایشی هر روز پس از آخرین اجرا در سالن جلسات مجتمع فرهنگی و هنری مهر برگزار می‌شود، گفت: تئاتر یک هنر راهبردی، پیش‌برنده و پویاست که در کنار حمایت‌هایی که از آن می‌شود نیازمند آسیب‌شناسی نیز هست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، تعداد هنرمندان فعال در عرصه تئاتر استان را حدود ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: با وجود هنرمندان توانمند و ظرفیت‌های خوبی که در این عرصه وجود دارد اما در حوزه نمایشنامه نیز برگزاری دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

احمدی یادآور شد: از نظر زیرساختی نیز در حوزه تئاتر ضعیف هستیم و به جز شهرکرد، بروجن و فارسان پلاتویی در استان وجود ندارد.

وی افزود: آثار شرکت‌کننده در جشنواره از یکم تا سوم آبان بازبینی شدند که در نهایت از ۱۸ اثر رسیده به جشنواره، ۱۰ اثر موفق به رقابت در این عرصه هنری شد تا از این طریق سهم استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر به سه اثر تثبیت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره از سوی اساتید سیروس همتی، احسان جانمی و جلیل رفیعی داوری می‌شود.

به گزارش ایرنا، جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری به عنوان باسابقه‌ترین جشنواره و مهم‌ترین رویداد در حوزه تئاتر این استان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha