هشدار کارشناسان نسبت به وقوع رکود جهانی در نتیجه تداوم مناقشه در خاورمیانه

تهران- ایرنا- کارشناسان بازارهای جهانی آمریکا هشدار دادند که جنگ میان حماس و اسرائیل که اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده، می تواند سبب رکود جهانی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: دو کارشناس بازارهای مالی آمریکا نسبت به بروز رکورد جهانی در پی جنگ میان اسرائیل و حماس هشدار دادند.

اقتصاددانان انگلیسی نیز در پی رشد اقتصادی ناچیز کشورشان در طول سال ۲۰۲۳ پیش بینی کردند که اقتصاد این کشور اروپایی بار دیگر دچار رکود می شود.

لری فینک مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری بین المللی بلک راک مستقر در نیویورک نیز در این خصوص گفت: حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس همراه با تهاجم اسرائیل به نوار غزه و جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده است.

فینک در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی ساندی تایمز تشریح کرد که بروز ترس در نتیجه وقوع جنگ های گوناگون بر روی نرخ مصرف و تقاضا تاثیر می گذارد و همین امر در درازمدت باعث ایجاد رکود می‌شود و اگر ترس فزاینده باشد، احتمال رکود اقتصادی در اروپا و آمریکا تشدید می شود.

جیمی دیمون رئیس بانک جی پی مورگان به عنوان بزرگترین موسسه مالی آمریکایی نیز در مصاحبه‌ای پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل و حمله روسیه به اوکراین را برای اقتصاد جهانی بسیار ترسناک و غیرقابل پیش بینی ارزیابی کرد.

وی سه هفته پیش هم هشدار داده بود که که این خطرناک‌ترین دورانی است که جهان در دهه‌های اخیر به خود دیده و تشدید درگیری‌ها تاثیر گسترده‌ای بر بهای انرژی، غذا، تجارت بین‌الملل و روابط دیپلماتیک خواهد داشت.

به عقیده کارشناسان یکی از دلایل پیش بینی های بدبینانه کارشناسان برای اقتصاد جهانی، اتکای جهان به نفت منطقه خاورمیانه است که یک سوم بازار را به خود اختصاص می دهد. اقتصاددانان اغلب نگران این هستند که افزایش قیمت نفت باعث رکود جهانی شود.

آجای بانگا رئیس بانک جهانی نیز در اظهاراتی در ماه گذشته میلادی گفت که تنش‌های ژئوپلتیکی همگام با تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه بزرگترین آسیب را به اقتصاد جهان وارد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha