جشنواره‌ کئی پلا؛ آمیخته با طعم و سفره مازندرانی

ساری- ایرنا- سومین جشنواره کئی‌پِلا که با هدف احیا و ترویج بخشی از فرهنگ غذایی مازندران و معرفی غذاهای کدوپایه این استان طراحی شد، از امروز دوشنبه -۱۵ آبان- در بوستان ولایت ساری آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کدو در فرهنگ غذایی مازندران جایگاهی ویژه و قابل توجه دارد. این محصول جالیزی از دیرباز تا کنون در سفره و سبد غذای خانواده‌های مازندرانی به اشکال مختلف حضور داشت و هنوز هم می‌توان در خانه‌های مازندرانی‌ها ردی از غذاهای کدوپایه را مشاهده کرد که متعلق به فرهنگ غذایی این استان هستند.

در رأس همه این غذاها نیز «کئی‌پِلا» یا همان کدوپلو قرار دارد که بیش از ۲ سال پیش در فهرست میراث ملی ایران نیز ثبت شد. شهرداری ساری حالا پس از ثبت کئی‌پِلا در فهرست میراث ملی ایران به مناسبت هفته مازندران برای سومین سال پیاپی اقدام به برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ای با همین نام و محوریت کرده که از ظهر امروز در بوستان ولایت ساری آغاز به کار کرده و تا ۱۹ آبان با ارائه انواع محصولات و فرآورده‌های غذایی برآمده از کدوحلوایی میزبان شهروندان ساری و شهرها و روستاهای همسایه است.

جشنواره‌ای با طعم اصیل مازندرانی که همه محصولات ارائه شده در آن به کدو وابسته است و علاوه بر فرآورده‌های غذایی متنوع بومیِ تهیه شده از کدو، محصولاتی جدید از این محصول پرطرفدار نیز ارائه شده است.

شیرینی‌ و کیک کدویی و مهم‌تر از آن بستنی‌کدو که با نام محلی کئی‌بستنی ارائه می‌شود، محصولاتی هستند که به بهانه این جشنواره تهیه و عرضه شده‌اند.

اقدامی که در صورت برنامه‌ریزی و تبلیغ مناسب می‌تواند به جاذبه‌های گردشگری غذایی در مازندران و برندسازی از غذاهای کدوپایه در این استان کمک کند. هدفی که به گفته دبیر نخستین جشنواره کئی‌پِلا یکی از اهداف اصلی این جشنواره محسوب می‌شود.

جشنواره‌ کئی پلا؛ آمیخته با طعم و سفره مازندرانی

سومین جشنواره غذاهای بومی و محلی کئی پلا از جمعه ۱۹ آبان ماه در بوستان ولایت ساری ادامه دارد. بازی‌های بومی محلی، موسیقی محلی، تئاتر، برگزاری مسابقات و سرگرمی‌ها، ایستگاه نقاشی کودک ازجمله برنامه‌هایی است که هم‌زمان با این جشنواره اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه از غرفه‌های این جشنواره بازدید کنند.

مراسم ویژه اختتامیه این جشنواره بومی و محلی جمعه شب ۱۷ آبان ماه در بوستان ولایت برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره کئی‌پِلا که باهدف احیا و ترویج بخشی از فرهنگ غذایی مازندران و معرفی غذاهای کدو پایه این استان طراحی شد که سال ۱۴۰۰ به همراه برنامه‌های جنبی متعددی مانند موسیقی زنده محلی، غرفه نقاشی کودک، غرفه صنایع‌دستی و فضاهای عکاسی به مدت ۲ روز در بوستان ولایت برپا و غذاهای بومی و محلی در آن معرفی و عرضه شد.

جشنواره‌ کئی پلا؛ آمیخته با طعم و سفره مازندرانی

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی
مرحله اول: پیاز را نگینی کرده و در تابه‌ای با نمک و زردچوبه و فلفل تفت دهید. وقتی رنگ پیاز کمی برگشت و ادویه‌ها هم سرخ شدند، مرغ را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. آب مرغ باید کاملاً غلیظ شود.

مرحله دوم: پیاز دیگری را خرد کرده و تفت دهید، سپس سیر را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد کدوهای خردشده را به ترکیب اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید.

مرحله سوم: حالا مرغ‌های سرخ‌شده را به سسی که با کدو تهیه کرده‌اید اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا مرغ شما در این سس متفاوت به ‌آرامی بپزد.

مرحله چهارم: حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه‌لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید. یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه‌های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha