آغاز اقدامات تعادل‌بخش و تنظیم قیمت بازار سیب زمینی در اردبیل

اردبیل - ایرنا - سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان اردبیل اقدامات اولیه مشترک به منظور تعادل‌بخشی و تنظیم قیمت در بازار محصول سیب زمینی را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این ۲ دستگاه متولی بخش تولید و حمایت از کشاورزان، روز دوشنبه با برگزاری نخستین جلسه کارگروه ایجاد ذخایر احتیاطی و تعادل بخشی و تنظیم قیمت بازار محصول سیب زمینی استان اردبیل، موضوع رکورد در بازار سیب زمینی تولید شده در این استان را بررسی کردند.

در این جلسه مدیران تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان اردبیل رایزنی مشترک برای تدوین شیوه‌نامه اجرایی و پایش وضعیت تولید و بازار سیب زمینی موجود در انبارهای استان در راستای برنامه‌های دولت به منظور حمایت از تولید، تعادل قیمت و تنظیم قیمت در بازار طی ۶ ماهه دوم سال جاری انجام دادند.

در این جلسه همچنین مقرر شد که پس از بررسی وضعیت تولید و بازار سیب زمینی توسط کارشناسان ۲ دستگاه متولی بخش تولید و بازار محصولات کشاورزی، آخرین وضعیت بازار این محصول مهم استان اردبیل با حضور مدیر عامل بانک کشاورزی و تعدادی از سیب زمینی کاران پیشرو استان طی جلسه‌ای به صورت کارشناسی و دقیق بررسی و برای تصمیم‌گیری به مراجع مرتبط اعلام شود.

به گزارش ایرنا، این روزها به علت نبود مشتری و کسادی بازار و به رغم کاهش شدید قیمت فروش بیش از ۷۷۰ هزار تن محصول برداشت شده، محصول سیب زمینی روی دست کشاورزان استان اردبیل مانده است.

به گفته مسئولان حوزه کشاورزی استان، امسال با وجود خشکسالی و شیوع بیماری سفیدک دروغین، بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در سطح مزارع این استان تولید شده ولی هم اینک این میزان تولید بدون مشتری مانده و با کسادی بازار، قیمت محصول انبار شده، هر روز افت می کند و زیان سیب زمینی کاران همچنان ادامه دارد.

محصول برداشت شده سیب زمینی در سال جاری به امید افزایش قیمت در انبارهای خانگی و شخصی کشاورزان نگهداری می‌شود و این روزها به علت نبود مشتری، صدها هزار تن محصول سیب زمینی کشاورزان با خطر فاسد شدن و نابودی مواجه است.

در سال جاری به علت برداشت همزمان سیب زمینی در محدوده زمانی چند هفته در همه نقاط کشور و استان اردبیل، قیمت این محصول به شدت افت ‌کرد و کشاورزان متضرر شدند و بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل از رونق افتاد.

استان اردبیل مهمترین قطب تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود و هر ساله ۱۹ تا ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی در چهار شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به زیر کشت این محصول می رود.

۹۰ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا، پنج درصد از رقم جِلی و مابقی از ارقام متفرقه فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

همه ساله برداشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل از شهریور ماه آغاز می شود ولی امسال به علت کشت زودهنگام، برداشت سیب زمینی از نیمه تابستان در سطح مزارع اردبیل آغاز شد.

میانگین تولید سیب زمینی در مزارع این استان بسته به شرایط آب و هوایی و کیفیت خاک مزارع بین ۴۰ تا ۴۵ تن اعلام شده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۲۰۰ هزار تن برای مصارف خوراکی، تامین بذر و تامین نیاز صنایع تبدیلی است و مازاد بر آن به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

امسال بیش از ۵۷۰ هزار تن سیب زمینی مازاد بر نیاز در استان اردبیل تولید شده که تاکنون حدود ۱۰ درصد این رقم به فروش رفته و حدود ۵۰۰ هزار تن محصول در انبارهای عموما غیرفنی و غیراستاندارد نگهداری شده و به تدریج در حال از دست دادن کیفیت و فاسد شدن است.

سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت نیز قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

بررسی نرخ محصول سیب زمینی در بازار اردبیل نشان می‌دهد که هر کیلوگرم این محصول هم اکنون به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ریال به فروش می رسد در حالی که نرخ فروش این محصول در سال گذشته، ۲ برابر این رقم بود و خریداران، محصول را در سر مزرعه به قیمت ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار ریال خریداری می کردند.

شرایط بازار نشان می دهد که اگر برای فروش و صادرات مقدار تولید مازاد بر نیاز سیب زمینی استان اردبیل اقدام عاجلی نشود، کشاورزان سیب زمینی کار علاوه بر محتمل شدن هزینه انبارداری، با احتمال فاسد شدن انبوه محصول خود مواجه خواهند شد.

صادرات در سال‌های گذشته همیشه حلّال مشکلات سیب زمینی کاران اردبیلی بوده و هر زمان درهای کشورهای همسایه به روی واردات سیب زمینی تولیدی اردبیل باز بوده، وضع اقتصادی کشاورزان این استان نیز رو به راه شده است.

همه ساله بخش زیادی از محصول سیب زمینی استان اردبیل به کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان، عراق و حتی ترکمنستان صادر می شود ولی روند صادرات این محصول در سال جاری کُند بوده و متناسب با ظرفیت تولیدی استان نیست.

به گفته نوبخت اژدری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال ۱۳ هزار تن از محصول سیب زمینی تولید شده در دشت اردبیل به جمهوری آذربایجان صادر شده که کمتر از حد انتظار است.

حمایت از کشاورزان در مقاطعی که بازار سر ناسازگاری با آنها داشته و ضرر و زیان زیادی متوجه آنها می‌سازد، امری بدیهی است، ضرورتی که در مورد محصول سیب زمینی در سالهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، سیب زمینی محصول پرمصرف و استراتژیک بوده و با توجه به اشتغال تعداد زیادی از کشاورزان کشور به کاشت و داشت آن، ضرورت مدیریت بازار و در مواقع نیاز حمایت از تولیدکنندگان اجتناب ناپذیر است و دولت باید در این زمینه برنامه سالانه و پیش بینی شده‌ای داشته باشد.

با تداوم ضرر و زیان سیب زمینی کاران اردبیلی، برخی مسئولان و نمایندگان پیگیر موضوع خرید تضمینی محصول تولیدی از کشاورزان شده‌‎اند ولی به نظر نمی‌رسد که در کوتاه مدت نتیجه‌بخش باشد.

به گفته کارشناسان، تداوم ضرردهی محصول سیب زمینی در سال‌های متمادی، آب‌بر بودن کشت این محصول با توجه به بحران خشکسالی، کاهش کشت این محصول در دشت اردبیل را ضروری کرده و کاشت و تولید این محصول در دست اردبیل می‌بایست به تدریج کاهش یافته و محصولات دیگر جایگزین آن شود.

با ادامه وضعیت کنونی قیمت محصول سیب زمینی، تولید این محصول در سال آینده تنزل خواهد کرد و با کاهش میزان تولید، احتمال افزایش قیمت و فشار بر مصرف کنندگان نیز محتمل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha