۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۲۲
کد خبر: 85282848
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبلور شور و شعور حسینی در یادواره شهدای مداح مراغه

مراغه- ایرنا- یادواره شهدای مداح مراغه با عنایت به عشقی که این شهدای دوران دفاع مقدس به سالار شهیدان داشتند، به محفل توسل به شهدای کربلا و تبلور شور و شعور حسینی تبدیل شد و حاضران در این یادواره به فراخور هر بخش، به سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا پرداختند.

به گزارش ایرنا در این محفل نورانی که روز دوشنبه در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی مراغه برگزار شد، از شهدای مداح این شهرستان گفتند و در هر فرصتی به شهدای کربلا متوسل شدند.

«حمید نویدی‌آذر» از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس این شهرستان، هشت شهید مداح مراغه یک به یک یاد کرد و «جعفر صادقی» از شعرای مرثیه‌سرا نیز نام این شهدا را به اشعار حماسی‌اش پیوند زد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی‌راد، امام جمعه موقت مراغه جایگاه والای شهدا و خانواده‌هایشان را یادآوری کرد و از آبیاری ریشه‌های جریان مقاومت با خون شهدای ایران سخن به میان آورد.

گرامیداشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را به نقل از امام راحل، اینگونه توصیف کرد که «کمتر از شهادت نیست» و افزود: زنده ماندن دین و اسلام به ترویج فرهنگ عاشورا و روحیه شهادت‌طلبی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام بهروز جعفری افزود: یادواره شهدای مداح مراغه در آستانه اجلاسیه هزار و ۴۰۰ شهید این شهرستان و کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی با معرفی هشت شهید برگزار شد.

وی ادامه داد: این هشت شهید گلگون‌کفن شامل «سیدهاشم افتخاری»، «محمدعلی گندمی»، «پرویز خیری»، «حسن مشکور افتحی»، «حسین متذکر»، «محمدرضا رحیم‌نژاد»، «مهدی طوسی» و «عطاالله خوش‌دامن» نه تنها در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند، بلکه با مرثیه‌های خود زمینه توسل رزمندگان به شهدای کربلا را فراهم کردند؛ جالب اینکه یادواره آنان هم فرصت توسل برای حاضران ایجاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه نیمی از شهدای غزه کودکان هستند، افزود: روحیه شهادت‌طلبی مردم فلسطین دیر یا زود موجب نابودی رژیم جعلی اسراییل خواهد شد.

اگر در میان ما بودند، برای علی‌اصغرهای غزه مرثیه می‌خواندند

«نویدی‌آذر»، از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه شهدای مداح همواره به رزمندگان روحیه می‌دادند، افزود: آنان اگر در میان ما بودند، برای علی‌اصغرها و علی‌اکبرهای غزه مرثیه می‌خواندند و اکنون ما باید راه آنان را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ سال است که مرثیه‌های این شهدا در ارتفاعات مناطق عملیاتی می‌پیچد، ادامه داد: آنها بارها و بارها از اباعبدالله(ع) گفتند و در نهایت عارفانه به شهدای کربلا پیوستند.

«نویدی‌آذر» این را هم بیان کرد که شهدای مداح با نوای دل می‌خواندند و در آماده‌سازی رزمندگان قبل از عملیات نقش مهمی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه نوکر اباعبدالله بودن در سخن سهل اما در عمل دشوار است، اضافه کرد: شهدای مداح هم مبلّغ و هم اهل عمل بودند و نوکری سالار شهیدان نیز به عمل‌گرایی، دوری جستن از تحریف و الگو بودن نیاز دارد.

«حمیدی‌آذر» اضافه کرد: تداوم راه اباعبدالله به انسان‌های باشعور نیاز دارد و عزاداری باشور برای سالار شهیدان کفایت نمی‌کند.

شهدای ایران بذر جریان مقاومت را کاشتند

امام جمعه موقت مراغه نیز در این یادواره شهدا بیان کرد: جریان مقاومت از خون شهدای ایران اسلامی آبیاری شده است و این جبهه در نهایت نیز پیروز خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی‌راد افزود: امروز اسراییل غزه را به تلّی از خاک تبدیل کرده اما جریان مقاومت روزی به نیرویی قوی‌تر از نیروی هسته‌ای تبدیل می‌شود و اسراییل را نابود می‌کند.

وی با بیان اینکه در عملیات طوفان‌الاقصی مشخص شد که اسراییل خانه عنکبوت است، اضافه کرد: پشتیبانی آمریکا از اسراییل در این عملیات عیان شد و اگر آنان نبودند، امروز حماس کار اسراییل را تمام کرده بود.

حجت‌الاسلام محمدی‌راد ادامه داد: آمریکا از کودک‌کشی اسراییل به صورت رسمی حمایت می‌کند و این کشور مدعی حقوق بشر، مجوز مجازات دسته جمعی به اسراییل داده در حالی که مجازات دسته جمعی هیچگاه پذیرفته نبوده است.

وی تاکید کرد: هیچ قانون و حقوق بشری این اجازه را نمی‌دهد که مردم بی‌دفاع و مظلوم را به صورت دسته جمعی قتل عام کنند اما به یقین این حکم باعث خواهد شد تا آمریکا در طول تاریخ رسوا شود.

حجت‌الاسلام محمدی‌راد با اشاره به اینکه ملت‌های جهان روز به روز بیدارتر می‌شوند و استکبار جهانی اکنون با کل جامعه بشری روبرو است، اضافه کرد: همین مدعیان آزادی بیان حتی اجازه نمی‌دهند تا مردمانشان آزادانه از فلسطین اعلام حمایت کنند.

تجلیل از خانواده شهدا کمتر از خود شهدا نیست

امام جمعه موقت مراغه همچنین با بیان اینکه شهدای مداح به عاشوراییان منتسب هستند، افزود: این یادواره که با حضور خانواده‌های معظم شهدا برگزار می‌شود، در حقیقت فرصت تجلیل از این خانواده‌های معظم و خود شهداست؛ ضمن توجه به اینکه تجلیل از خانواده شهدا کمتر از خود شهدا نیست.

حجت‌الاسلام محمدی‌راد افزود: شهدا به آرزوهایشان که همانا رسیدن به جایگاه رفیع شهادت است، رسیده‌اند اما خانواده‌های آنان در حقیقت از آرزوهای زندگی مادی خود دست کشیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شهادت، سراسر آسایش و رضایت الهی بوده و برای شهدا بسیار شیرین است، اضافه کرد: خانواده‌های شهدا از صابرون هستند و کسی که به مقام صبر برسد، بدون محاسبه از خداوند پاداش می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر امروز از اقتدار و استکبارستیزی انقلاب سخن می‌گوییم، آن را مدیون خونی هستیم که با توسل به شهدای کربلا، ریشه‌های انقلاب را آبیاری کرده است.

وی به تاثیر فرهنگ عاشورایی در صیانت از تمامیت عرضی ایران هم اشاره و بیان کرد: اگر دلواری‌ها در برابر انگلیسی‌ها و میرزا کوچک خان‌ها در برابر روس‌ها نایستاده بودند، امروز کشورمان تجزیه شده بود و پس از انقلاب اسلامی نیز این شهدای جانبرکف بودند که از تمامیت عرضی کشور دفاع کردند.

به گزارش ایرنا لحظه‌به‌لحظه این یادواره شهدا، یاد و خاطره شهدای کربلا را در ذهن‌ها زنده، و فرصتی برای توسل فراهم کرد تا محفلی معنوی برای حاضران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha