حیات وحش استان سمنان از کانون‌های بیماری پاک است

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: کانون بیماری مربوط به ویروس‌های سرمادوست طبق بررسی‌ها تاکنون در جمعیت حیات وحش استان گزارش نشده است.

بهرامعلی ظاهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کانون بیماری در زوج سم‌ها و هاری در گربه‌سانان حیات وحش استان سمنان تا این لحظه گزارش نشده است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مربوط به پرندگان مهاجر است و بر پایه بازدیدها و بررسی‌ها نشانه‌ای از این بیماری در جمعیت حیات وحش استان سمنان مشاهده نشد.

ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس سرمادوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال (پاییز و زمستان) وجود دارد و برای مقابله با بیماری همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اشاره به قرارگیری این استان در مسیر کوچ پرندگان آزادپرواز اظهار کرد: پرنده‌های آزادپرواز و مهاجر به طور معمول انتقال دهنده اصلی ویروس و بدون علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز همچون غاز و اردک وحشی است.

ظاهری افزود: ممکن است پرندگان ناقل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مدت محدود فرود آمدن خود در محیط زیست استان سمنان آلودگی ایجاد کنند و از این رو، پیش بینی‌های لازم انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.

نزدیک به ۳۰ درصد از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه‌های خاصی همچون یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در استان سمنان زیست می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha