۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85284156
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هم‌ترازی آزمایشگاه های ایران با کشورهای عضو ایزو در حال تحقق است

همدان‌-ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هم‌ترازی آزمایشگاه ها در ایران با سایر کشورهای عضو ایزو (سازمان بین‌المللی استاندارد) به عنوان یکی از دستاوردهای جدید دولت سیزدهم در حال تحقق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلال ریزانه روز چهارشنبه در آیین روز ملی کیفیت و صدمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: نتایج آزمایشگاه هایی که مجهز به استاندارد ۱۷۰۲۵ در کشور شدند در بیش از صد کشور دنیا قابل قبول خواهد بود و در نتیجه یکی از موانع تولید و صادرات کشور برطرف می شود.

وی ادامه داد: نتایج آزمایشگاه های مجهز نشده به استاندارد ۱۷۰۲۵ فقط در داخل کشور معتبر است و کشور مبدا نتایج آزمایش های کشور ما را قبول ندارد و این یعنی هزینه برای تولید کننده و صادرکننده و ارزآوری کمتر در کشور و در نتیجه محصولات ایرانی با برندهای سایر کشورها بسته بندی و صادر می شود.

هم‌ترازی آزمایشگاه های ایران با کشورهای عضو ایزو در حال تحقق است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران، حفظ و نگهداری اعتماد به زنجیره تامین، اطمینان پذیری به نوآوری و تکنولوژی های جدید، رفع موانع تجارت، ظهور مصرف کنندگان آگاه، حمایت از نیازهای حاکمیتی، استفاده از تکنولوژی از راه دور به منظور بهبود نتایج ممیزی و سازگاری با دنیای در حال تغییر را از جمله اهداف این نهاد برای ارتقا آزمایشگاه های کشور به گواهینامه ۱۷۰۲۵ اعلام کرد.

ریزانه یادآور شد: گواهینامه ۱۷۰۲۵ استاندارد بین المللی است که به دارندگان آنها اعتبار بین المللی می دهد و طبق برنامه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، تا سال ۱۴۰۴ باید تمام آزمایشگاه های کشور گواهینامه های استاندارد استانی خود را به گواهینامه ۱۷۰۲۵ ارتقا دهند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد باید دارای تحولات اساسی در کشور باشد افزود: رویکرد سنتی در این حوزه موجب شده که کیفیت خدمات دیده نشود و ارتقا نداشته باشد و برهمین اساس برای صادرکنندگان و واردکنندگان کشور موانع بین المللی ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تعداد آزمایشگاه های که در استان همدان مجهز به استاندار ۱۷۰۲۵ شدند به حد مطلوب نرسیده و نسبت به آزمایشگاه های موجود قابل قبول نیست.

ریزانه از مسوولان استان همدان خواست با حمایت و اعطای تسهیلات به آزمایشگاه های استان آنها را در رسیدن به استاندارد ۱۷۰۲۵ یاری کنند.

وی در خصوص بحث هوشمند سازی سامانه های سازمان ملی استاندارد ایران گفت: داده هایی از این سازمان در حال پردازش است که در نظام تصمیم گیری کشور و حوزه های اقتصادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این مقام مسوول افزود: با برنامه ای که پیش بینی شده تا چهار ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد برخی از این سامانه ها هوشمند سازی می‌شود و با وصل شدن به شبکه اطلاعاتی کشور این اطلاعات در اختیار تصمیم گیران و بهره برداران قرار می گیرد.

ریزانه با تاکید بر اینکه استانداردها در دهه پیش رو باید متحول شود گفت: طرح هوشمندسازی و هوش مصنوعی با ظرفیت نخبگان در کشور کلید خورده و با افتتاح و رونمایی از این سامانه ها در عرصه تولید و صنعت و علم شاهد تحولات چشمگیری در عرصه تولید و صنعت خواهیم بود.

هم‌ترازی آزمایشگاه های ایران با کشورهای عضو ایزو در حال تحقق است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این آیین اظهار کرد: ارتقا کیفیت و استاندارد سازی باید در عرصه های مختلف زندگی و تولید با اهمیت فراوان پیگیری شود و ظهور و بروز داشته باشد.

سیدمجتبی حسینی افزود: استاندار همدان و مدیران استانی در تلاش هستند که وضعیت کیفیت با بهترین شکل رعایت شود و تاکید بسزایی در ملاحظات استانداردسازی دارند و همیشه حمایت از تولیدکننده را نیز مد نظر داده اند است.

وی ادامه داد: استانداردسازی به طور قطع برای تولید استان لازم است و از طرفی واحد تولیدی نباید در پیج و خم ممانعت های استاندارد قرار بگیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی باید امنیت شغلی داشته باشند زیرا در تقابل مدیر قرار دارند و ایرادات مدیر را به اداره کل استاندارد گزارش می دهند.

هم‌ترازی آزمایشگاه های ایران با کشورهای عضو ایزو در حال تحقق است

آیین روز ملی کیفیت و صدمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران در محل اداره کل استاندارد استان همدان با حضور مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان برگزار و در پایان این آیین تندیس ملی استاندارد به واحدهای نمونه استان اعطا شد.

کشورهای عضو سازمان بین‌المللی استاندارد از ۱۶۲ عضو از سرتاسر دنیا تشکیل شده‌است و این کشورها عضو سازمان بین‌المللی استاندارد (iso) می‌باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha