۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85284356
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باز باران؛ بار دیگر سیل

۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 85284356
باز باران؛ بار دیگر سیل

گرگان- ایرنا- بارش شدید شب گذشته باران در گلستان هر چند مانند سیل‌های ویرانگر دهه‌های هشتاد و نود این استان شمالی نبود اما قصه آب‌گرفتگی، سیلاب، خرابی پل‌ و جاده و قطعی برخی زیرساخت‌ها را تکرار کرد و ساکنان برخی مناطق استان را نگران و مضطرب ساخت.

به گزارش ایرنا، بارش شدید و کم‌سابقه باران در بیستم مردادماه سال ۸۰ در حوضه‌های آبخیز شرق استان گلستان موجب بروز سیلاب در مناطق چشمه خان، قیزقلعه، کلمن دره و دشت شیخ شد و قسمت‌هایی زیادی از پارک ملی گلستان، اراضی کشاورزی و اماکن مسکونی را تخریب و به کشته و مجروح شدن صدها تن انجامید.

این اتفاق تلخ، سرآغاز حکایت‌ بی‌پایان سیل در گلستان بود و از آن زمان تاکنون گلستانی‌ها درپی هر بارش شدید باران دل‌نگران وقوع سیل‌ مخربی هستند که دلایل آن را باید در مناطق بالادستی و به‌خصوص قطع بی‌رویه درختان و مداخلات انسانی در طبیعت و تخریب محیط‌زیست جستجو کرد.

ساعت نزدیک چهار بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ابرهای سیاه مهمان آسمان پاییزی گلستان شد و زمین را نوید باران داد.

هر چه می‌گذرد شدت بارش باران بیشتر شده و دیگر کمتر کسی در خیابان‌های شهر عبور و مرور می‌کند و همه به مکان مطمئنی خود را می‌رسانند. زودتر از ساعت معمول مغازه‌ها بسته‌شده و تاریکی مهمان شهرها می‌شود.

فاطمه ملکان که همراه همسر خود مضطرب و نگران است توجهم را جلب می‌کند. نزدیک شده و شروع به صحبت درباره باران پاییزی می‌کنیم. با همان چهره نگران می‌گوید: اهل روستای چمانی بالا هستم که برای انجام کاری به مینودشت آمدم ولی زمان برگشت به روستا متوجه شدم به دلیل شدت باران راه‌ها بسته‌شده و امکان رسیدن به روستا وجود ندارد.

وی افزود: با صدای شدید باران که گویی ۱۰ کیلو آب را بر روی ماشین می‌ریزند کسی جرات خارج شدن از ماشین‌ را ندارد و انگار آسمان تمام دلخوری‌های خود را فریاد می‌زد.

وی اظهار کرد: آب‌ سرگردان که در جستجوی راهی از کوه سرازیر می‌شدند دل‌آشوب شدیدی را به دل‌ها می‌انداخت و دیدیم که انتظار در آنجا برای بازشدن راه خطرناک بوده به شهر مینودشت برگشتیم ولی نگران فرزندانم هستم.

صفحه اینستاگرام یکی از دوستانم را که در روستا زندگی می‌کند نگاه می کنم. چند مطلب آخرش مربوط به سیل و بارش شدید دیشب است. صدایش زیر بارش باران واضح نیست و این جملات را به سختی می شنوم : « کسانی که در مسیر حرکت سیل هستند حتما راه آب را بازکنند. پل‌های بتنی سر راه آب را خراب کنید تا خسارتی نداشته باشیم.»

باران در حال باریدن است و از پلیس راه مینودشت به سمت گرگان در حرکت هستم. ماشین هایی که می خواهند به گالیکش بروند به دلیل بسته بودن مسیر ناشی از بروز سیل متوقف مانده و منتظر بازشدن جاده هستند.

در میدان اصلی آزادشهر چند دستگاه اتوبوس که مسافرانی به مقصد شاهرود داشتند توقف کرده و در انتظار خبر بازشدن مسیر هستند.

بهرام سیدی دانشجویی که مسافر یکی از این اتوبوس‌ها است گفت: قطع درختان دلیل اصلی وقوع سیل در گلستان است. درختان را قطع کردیم و به جایش زمین را در معرض روان آب قرار دادیم که این سیل نتیجه خودخواهی بشر است.

ساعت ها از شروع باران گذشته و از شهرستان گالیکش تا مرکز استان گلستان را در طول مسیر نگاه می کنم و آب هایی که به صورت نقطه ای در زمین ها جمع شده از دور جلوه گری می‌کند.

به گزارش ایرنا، سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان است؛ از سیل مرداد سال ۱۳۸۰ که موجب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و پر تلفات‌ترین سیل ایران لقب گرفت تا سیلاب دشت سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت و ۱۱ کشته، چهار ستون بدن گلستانی ها با هر بارش شدید باران لرزیده و وجود آن ها از دلهره و ترس لبریز می‌شود.

انجام اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و نیز مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در مناطق روستایی پس از سیل ۱۳۹۸ در گلستان و سرعت بخشیدن به این اقدامات در دولت سیزدهم از دلائل اصلی در کاهش خسارات بارش های سیل آسای در این استان است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها در هفت شهرستان واقع در شرق آن سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha