رقابت دولت و بنیاد علوی در محرومیت زدایی از شهرستان لنده

یاسوج - ایرنا- محرومیت شهرستان لنده از توابع کهگیلویه و بویراحمد در زیرساخت ها به اندازه ای بوده که هیچ دولتی تاکنون منابع مالی کافی برای اجرای طرح های محرومیت زدایی در این منطقه را در اختیار نداشته است اما دولت سیزدهم با همکاری بنیاد علوی برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساخت های رفاهی و اشتغالزایی این منطقه را در مسیر توسعه متوازن قرار داده است.

به گزارش ایرنا، محرومیت شهرستان لنده در جنوب غرب کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از قدمت، وسعت و پتانسیل‌های فراوان موجب شد مسئولان استانی و کشوری، توسعه و محرومیت زدایی این منطقه کمتر توسعه یافته را در دستور کار قرار دهند.

شهرستان کوهپایه ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد است.لنده با جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
شهرستان لنده با وجود ظرفیت‌های بالقوه، تولید نفت و منابع آبی فراوان ، نسبت به سایر مناطق همجوار از توسعه نیافتگی رنج می‌برد.

لنده از سال ۱۳۰۵ شمسی به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبانها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.

روستاها و اتاقک‌های کاه گلی در جای جای لنده گرچه قدمت تاریخی و کهن این دیار را حکایت می‌کند اما سیمای فقر و محرومیت عمیق آن از رخسار کودکان با جثه‌های نحیف، دستان پینه پسته مادران رنجدیده و پدران قد خمیده آن قابل مشاهده است.
مسئولان استانی وقتی دریافتند منابع موجود تکافوی محرومیت زدایی از لنده را نمی‌کند دست به دامن یکی از بزرگترین بنیادهای اقتصادی کشور شدند. پیگیری مسئولان استانی جواب داد و در شهریور ۹۷ با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.

رقابت دولت و بنیاد علوی در محرومیت زدایی از شهرستان لنده

وی در این نشست افزود: محرومیت زدایی با روش توانمندسازی مردم با اتکا به حمایت، هدایت و نظارت بر امور توسط این بنیاد و دولت از اولویت‌های کاری این بنیاد است و بر این اساس، شهرستان لنده به عنوان دومین پایلوت محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی در کشور انتخاب شد.

در پنجم دی ماه ۹۷ نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به انتخاب شهرستان لنده به عنوان پایلوت محرومیت زدایی کشوری اظهار داشت: باید مسئولان این شهرستان سندی راهبردی برای محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی آن تدوین کنند.

بابک دین‌پرست در سفر یک روزه خود به استان و بازدید از شهرستان لنده اظهار داشت: باید مسئولان از ظرفیت بنیاد مستضعفان برای توسعه و محرومیت زدایی شهرستان لنده بیشترین استفاده را ببرند.
وی با اشاره به خدمات خوب بنیاد مستضعفان در شهرستانهای محروم کشور گفت: مسئولان باید از این فرصت برای اشتغالزایی و تامین زیرساخت ها شهرستان لنده استفاده کنند.

طرح محرومیت زدایی از لنده در کهگیلویه و بویراحمد به همت بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان در حالی از آذر ماه ۹۷ وارد فاز ارائه طرح‌ها ازسوی دستگاه های اجرایی شد که مهمترین اصل درمسیر توسعه و اجرای موفقیت آمیز آن در وهله نخست ایجاد هماهنگی بیشتر و پرهیز از بخشی نگری بود.

مسئولان و بخصوص استاندار سابق برای اجرای موفق این طرح در شهرستان محروم لنده آذر ۹۷ به همراه گروهی از مسئولان استانی از قلعه گنج کرمان به عنوان نخستین منطقه پایلوت محرومیت زدایی کشور بازدید کرده بودند.

بیش از ۵۰ طرح عمرانی، خدماتی و زیربنایی از سوی دستگاه های مختلف اجرایی کهگیلویه بویراحمد به مشاور و مسئولان طرح محرومیت زدایی لنده ارائه شد.بر اساس توافق هایی انجام شده طرح‌های محرومیت زدایی شهرستان لنده باید در یک بازه زمانی پنج ساله اجرایی و عملیاتی شوند.

اجرای طرح‌های محرومیت زدایی توسط بنیاد برکت از جمله در حوزه اشتغال پایدار، تقویت تولید، راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و تقویت بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و دامپروری به ویژه در روستاها و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی برای محرومیت زدایی این منطقه برنامه ریزی شد.

دبیر نهاد دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در لنده گفت: بنیاد علوی فعالیت خود در این شهرستان را از فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.

علی نیکبخت بیان کرد: فعالیت های بنیاد در چهار حوزه زیرساخت و عمران، اشتغال و معیشت، فرهنگی و اجتماعی و سلامت در این شهرستان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: با توجه به محرومیت شهرستان لنده در حوزه زیرساخت تاکنون برنامه های خوبی از سوی بنیاد اجرایی شده است.

نیکبخت شتاب بخشی در اتصال جاده لنده - تراب به مسیر ملی پاتاوه به دهدشت را یکی از طرح های ولویت دار بنیاد برای محرومیت زدایی از لنده دانست و گفت: پنج کیلومتر از این مسیر با تامین اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال تکمیل شد.

وی تصریح کرد: این طرح هم اکنون در مراحل پایانی اجرای کار است و با بهره برداری از این طرح مهم لنده از بن بست راه ارتباطی خارج خواهد شد.

رقابت دولت و بنیاد علوی در محرومیت زدایی از شهرستان لنده

نیکبخت یکی دیگر از طرح های اولویت دار بنیاد در لنده را زیرسازی، آسفالت و تکمیل ابنیه ۱۳ روستا دانست و افزود: برای توسعه این روستاها و برخودری از راه آسفالت مناسب ۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: طرح هادی روستایی در ۱۵ روستای لنده شامل، زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت با مشارکت خوب بنیاد مسکن و راه و شهرسازی تکمیل و بهره برداری شد.

نیکبخت تصریح کرد: با تامین ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ساخت مسکن توابخشی لنده تکمیل و تحویل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان شد.

وی افزود: با توجه به نرخ بالای معلولیت در این شهرستان بهره برداری از این مرکز نقش مهمی در ارتقا وضعیت اجتماعی و سلامت مردم خواهد داشت.

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی لنده یکی از رویکردهای اصلی بنیاد را ایجاد سرپناه برای مردم مناطق محروم دانست و گفت: بنیاد در این زمینه ساخت ۳۵۰ باب واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خانواده هایی محروم را در دستور کار دارد.

نیکبخت اضافه کرد: بنیاد با تامین ۲.۵ تن میلگرد، ۱۰ تن سیمان و پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به متقاضیان در ساخت مسکن مشارکت دارد.

وی افزود: در حوزه بهزیستی ساخت ۲۵ واحد مسکونی برای خانواده های ۲ معلولی در دستور کار است که در این زمینه بنیاد ،یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه روستایی و ۲ میلیارد ریال در حوزه شهری به این افراد پرداخت می کند .

پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در لنده

نیکبخت رویکرد بنیاد علوی در شهرستان لنده را رسته محور بودن، افزایش عملکرد و افزایش توسعه عملکرد در رسته ها دانست و گفت: در رسته های دام سبک و سنگین، زنبور عسل، باغداری و مرکبات حمایت های خوبی از اعضای شبکه که شرایط حمایت های بنیاد را پذیرفته اند شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۸۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

نیکبخت ایجاد رسته ایجادی را یکی از عملکردهای خوب بنیاد در حوزه اشتغالزایی متقاضیان در لنده دانست و گفت: رسته گیاهان داروئی با مداخله درست در زنجیره ارزش و حلقه های این زنجیره به عنوان یک پایش در لنده و پنج شهرستان دیگر کهگیلویه و بویرحمد توسعه یافت.

وی افزود: توسعه این رسته علاوه بر اشتغالزایی به توسعه درآمد کشاورزان و بهبود معیشت دامداران استان کمک کرده است. در رسته گیاهان دراوئی ۱۲۰ نفر تحت حمایت این نهاد هستند و تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در لنده گفت: اولویت بنیاد توانمند سازی و آموزش اعضای شبکه ها و مردم برای توسعه همه جانبه و کسب درآمد بیشتر است.

نیکبخت تصریح کرد: برای حمایت بیشتر و فروش محصولات متقاضیان در بازار تمامی رسته ها و شبکه ها به تعاونی های تخصیصی مرتبط شده است.

رویکرد دولت سیزدهم در توسعه متوازان در لنده به کاهش فواصل توسعه ای منطقه کمک کرد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید میدانی از نقاط دور افتاده استان از جمله شهرستان لنده از " توسعه متوازان" به عنوان راهکاری برای برون رفت از برخی مشکلاتی که شهرها و مناطق مختلف بواسطه دوری از مرکز استان با آن دست به گریبان هستند ، نام برد و افزود: تلاش دولت سیزدهم در تامین زیرساخت های لازم برای توسعه در جای جای استان با ایجاد طرح های عمرانی و اقتصادی به یک نسبت هست و در شهرستان لنده این رویکرد به خوبی قابل مشاهده است.

رقابت دولت و بنیاد علوی در محرومیت زدایی از شهرستان لنده

سید علی احمد زاده به برخی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور در راستای تحقق بخشی به توسعه متوازان و محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان از جمله شهرستان لنده اشاره کرد و تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور و هیات دولت به استان این رویکرد همچنان ادامه داشت و مناطق مختلف استان از جمله لنده در این سفر دیده شدند.

تکمیل جاده لنده به تراب و خروج لنده از بن بست

قبل از دولت سیزدهم، پروژه جاده لنده_تراب با پیشرفت ۱۳ تا ۱۵ درصدی تعطیل بود و یکی از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی پروژه، معارضات بود، باغدارانی که در مسیر بودند به مدت پنج سال اجازه نمی‌دادند جاده از این مسیر عبور کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جاده‌ها در لنده با مشکل مواجه هستند و در نشست چند روز گذشته در هیات دولت بر به نتیجه رسیدن جاده لنده به تراب اصرار داشتیم که باید به نتیجه برسد.

احمدزاده ادامه داد: این پروژه دارای ۹۷ میلیارد تومان اعتبار است و در صورت تخصیص در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

پل روستای شهید طیب در مدت سه ماه ساخته شد

در این دولت کارهای زیرساختی و تحول زای بسیاری صورت گرفته و برای نمونه پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود در طول سه ماه ساخته شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: روستای موگر در بالادست رودخانه و سد مارون قرار دارد این منطقه دارای ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی است و یکی از مکان‌های بکر گردشگری محسوب می‌شود اما به دلیل نبود جاده دسترسی امکان بهره‌مندی مردم وجود ندارد.

احمدزاده ادامه داد: در موگرمون و مسیر شهید طیب کارهایی باید انجام شود تا رفت و آمد برای مردم تسهیل شود.

برای رسیدن به روستای موگر باید از شهر سوق گذشت و مسیر پیچ در پیچ وسنگلاخی روستاهای بی بی زلیخایی و برم سبز را طی کرد و پس از ۴۵دقیقه جاده ناهموار رودخانه خروشان مارون خودنمایی می کند رودخانه ای که برای عبور از آن و رسیدن به روستای موگر پلی روی آن ساخته نشده است.

این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر سوق قرار دارد و شغل اصلی خانوارهای ساکن در روستا بیشتر دامداری است.

در فصل زمستان با توجه به بارندگی های زیاد ارتباط روستا با بخش سوق قطع می شود که احداث پل بر روی رودخانه مارون یکی از خواسته های مردم موگر است.

فرماندار شهرستان لنده گفت : در سایه رویکرد محرومیت زدایی دولت توانسته چندین پروژه زیرساختی و بسیار مهم را پیش ببرد و تنها پروژه‌های اساسی در نظر او اهمیت ندارند، بلکه اقدامات ریز هم برای مردم دارای اهمیت هستند زیرا که همین اقدامات جزیی می‌تواند در بین مردم امیدآفرین باشد و اعتماد به نظام سیاسی را بیشتر کند.

جلال دانش به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان نمونه در این دولت پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود در طول سه ماه ساخته شد و همچنین پل وحدت هم پس از چند سال رکود ۲۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت و در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید .

در دولت سیزدهم کارهای مهمی برای جبران کمبود عقب ماندگی های زیرساخت های زندگی ساکنان این شهرستان انجام شده و تنها بخشی از این دستاوردها به اختصار آورده می شود.

تامین برق لنده طرحی با رویکرد توسعه اقتصادی

فرماندار لنده در این رابطه اظهار داشت: پروژه ایستگاه برق ۱۳۲ کیلوواتی برق دژ کوه در روستای لیر بخش سوق یکی از پروژه‌های مهم و حیاطی شهرستان لنده است که با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان در حال کار است.

جلال دانش افزود: خط انتقال این پروژه به طول ۴۵ کیلومتر از ایستگاه سرپری دهدشت با نصب و راه‌اندازی ۷۷ دکل برق در کمتر از یک بازده زمانی چهار ماهه اجرایی و کابل‌کشی شده است.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی همه مسوولان در سرعت بخشیدن به اجرای این طرح بیان کرد: این طرح در ایستگاه اخر تکمیل قرار دارد.

دانش اضافه کرد: با تکمیل و بهره برداری از این طرح علاوه بر تامین برق پایدار شهر لنده شاهد رونق تولید در بخش های کشاورزی و صنایع شهرستان نیز خواهیم بود.

وی گفت: تامین برق صنایع و ایستگاه‌های آبرسانی در راستای توسعه کشاورزی یکی از اولویت های اصلی لنده خواهد بود.

فرماندار لنده تصریح کرد: این طرح با مزیت های مختلف مسیر توسعه و تحول اقتصادی منطقه نیز هموار خواهد کرد.

دانش اظهارکرد: برق شهرستان لنده به شدت ناپایدار بود و مشکلات فراوانی داشت و البته هنوز هم دارد. این شهرستان به دلیل توپوگرافی خاصش، در تابستان دمای هوا بسیار گرم است.

وی تاکید کرد: خط برقی که در گذشته برای لنده در نظر گرفته شده بود، کابل آن در بسیاری موارد کمتر ۲۴۰ قدرت داشت و بنابراین توان تحمل بار را در پیک مصرف نداشت.

دانش ادامه داد: با پیگیری‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه برق لیر در نظر گرفته شده است.

فرماندار لنده تصریح کرد: ۷۷ دکل در مسیر باید ایجاد شود که همه آنها خریداری شده‌اند، ترانس خود ایستگاه که حدود ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد، آماده شده و با خرید این وسایل و لوازم کار ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: با اتمام این پروژه همه شهرستان لنده برق پایدار و بدون مشکلی را خواهند داشت و از این به بعد زیرساخت برق برای سرمایه‌گذاری فراهم است اما در گذشته به دلیل نوسانات برقی، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود در اینجا کار کند؛ برای نمونه کارخانه یخ به خاطر نبود برق پایدار سال‌ها خوابیده است.

رقابت دولت و بنیاد علوی در محرومیت زدایی از شهرستان لنده

پروژه‌های آب شهرستان لنده

فرماندار لنده در خصوص وضعیت آب شهرستان لنده، گفت: در شهر لنده، شبکه آب آشامیدنی ۲۶ خیابان اصلاح و نوسازی شد.دانش افزود: با برنامه ریزی های انجام شده طرح مطالعاتی تامین آب پایدار لنده از چشمه‌های موگرمون انجام و اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با استفاده از آب چشمه‌های موگرمون، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی در هزینه انتقال آب رخ می‌دهد.

تحول در نهضت طرح هادی

فرماندار لنده گفت: در دو سال قبل، در اکثر روستاها حتی یک متر آسفالت کار نشده بود اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، چهره روستاهای شهرستان لنده کاملاً تغییر کرده است.

وی ادامه داد: روستاها از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار بودند؛ تابستان‎‌ها گرد و خاک و زمستان گل و لای مردم روستایی را اذیت می‌کرد.دانش تصریح کرد: بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال تنها در حوزه طرح هادی در نظر گرفته شده است.

فرماندار لنده تأکید کرد: اکنون سهم دولت از اقدمات عمومی بیشتر از بنیاد علوی شده است، در حالی که قبلاً همه کارها را بنیاد علوی در لنده انجام می‌داد؛ اما حالا حدود ۹۰ درصد را دولت انجام می‌دهد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد سایت جدید

دانش گفت: موقعی که ما آمدیم در کل یک شهر تنها یک سایت وجود داشت و اغلب نقاط شهر لنده آنتن‌دهی نداشت.فرماندار لنده ابراز کرد: شهرک‌هایی که بعد از سیل به شهر اضافه شده بودند، نه تنها از برق محروم بودند، بلکه آنتن‌دهی نیز نداشتند. فقط در این دولت ۳۰۰ میلیارد ریال برای سایت جدید و ارتقا سایت قدیم هزینه شده است.

دانش عنوان کرد: در حالی که اینترنت برای بسیاری از مردم این بخش‌ها تبدیل به یک رویا شده بود، آن را ارتقا دادیم و در واقع تحول بسیار خوبی در حوزه ارتباطات داشته‌ایم.

پروژه‌های پیشران کشاورزی

فرماندار لنده گفت: رودخانه مارون کمترین استفاده ای برای مردم شهرستان لنده نداشته است. در سال های گذشته از هفت پمپ تنها یک پمپ کار می‌کرد؛ اما با پیگیری های زیاد چهار پمپ تامین آب وارد مدار شد.دانش عنوان کرد: پروژه پیشران در این حوزه پروژه زمین های دشت بن است؛ که حدود ۵۲۰ هکتار از اراضی دشت بن باید آبیاری شود.

فرماندار لنده بیان کرد: حدود یک سال و نیم پیش پروژه تعطیل و وجب به وجبِ آن دارای معارض بود و به دلیل عدم اعتماد بین مردم و جهاد کشاورزی و عدم پیگیری، این معارضات مانده بود، اما باز هم به سراغ مردم رفتیم و با آنها گفت‌وگو کردیم و اکنون همه معارضات رفع شده‌ است.وی بیان کرد: فاز اول پروژه دشت بن اجرا، و فاز دوم با انتخاب پیمانکار روند اجرایی آن تسریع داده شد.

تحول در بهداشت و درمان لنده

فرماندار لنده گفت: بیمارستان لنده تنها با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی روند کندی داشت ولی با حمایت دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب خوبی گرفته است.

دانش تصریح کرد: در حال حاضر این بیمارستان فاز اول آن تکمیل و به زودی فاز دوم آن که شامل تامین تجهیزات است از سوی پیمانکار اجرایی خواهد شد.

پروژه‌های ورزشی لنده در دولت سیزدهم

دانش عنوان کرد: در دولت سیزدهم، علاوه بر سه چمن مصنوعی در شهر، سه چمن مصنوعی هم در مدارس احداث شده است. مجموعه ورزشی لنده چند سال، به خاطر ۲۵۰ متر کابل و عدم نصب ترانس معطل مانده بود اما با پیگیری های انجام شده، ترانس آن نصب شده و برق آن هم پایدار است.

وی ابراز کرد: استخر لنده با اینهمه هزینه و نیازمندی چهار سال تعطیل بوده است و ورزش و جوانان لنده نیز حدود ۲ سال رئیس نداشت و در کل همه چیز رها شده بود اما زمینه راه اندازی استخرفراهم شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha