هشدار درباره سیستم بهداشتی غزه در نشست شورای امنیت و توجیه اسرائیل و دفاع آمریکا

نیویورک – ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل با گذشت بیش از یک ماه از آغاز درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل بار دیگر نشستی درباره تحولات در نوار غزه تشکیل داد و رئیس سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت وخیم این منطقه و سقوط سیستم بهداشتی آن هشدار داد اما نماینده تل آویو کشتار مردم غزه را توجیه و دیپلمات آمریکایی هم دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، در ابتدای این نشست، اعضای شورای امنیت به درخواست چین که ریاست دوره ای این شورا را برعهده دارد، به احترام همه غیرنظامیان کشته شده در این درگیری ها یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند. سپس تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در این نشست هشدار داد که سیستم بهداشتی در غزه سقوط کرده و وضعیت این منطقه بسیار وخیم است.

ادهانوم در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه آن کار نمی کنند. هفته گذشته، ۵ حمله به ۵ بیمارستان را در یک روز ثبت کردیم و فعالیت ۴ بیمارستان با ۴۳۰ تخت متوقف شده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: بیمارستان‌ها بدون داروی بیهوشی عمل می‌کنند و هر ۱۰ دقیقه یک کودک در این باریکه کشته می شود.

او بار دیگر خواستار آتش بس برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان شد و افزود:  «در نوار غزه هیچ جایی و هیچ کسی در امان نیست.» وی همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که این شورا "دیگر به هدفی که برای آن تاسیس شده است، عمل نمی کند."

اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در این نشست مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیمارستان‌ ها به عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره گروههای مقاومت فلسطین و نیز ادعاهای ضد ایرانی همیشگی خود، در توجیه کشتار مردم در نوار غزه و بمباران بیمارستانها از سوی تل آویو ادعا کرد حماس از آمبولانس برای جابجایی اسلحه و نیروهایش استفاده می‌کند و ارتش اسرائیل دلایل مشخصی برای حمله به آمبولانس ‌ها در نوار غزه دارد.

«لانا نصیبه» سفیر و نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت که امارات قاطعانه «تجاوز اسرائیل به نوار غزه» را محکوم می‌کند اما «رابرت وود»  دیپلمات آمریکایی و معاون نمایندگی آمریکا در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل از اسرائیل دفاع کرد.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه ما از نزدیک وضعیت بیمارستان های غزه را زیر نظر داریم، مدعی نگرانی برای غیرنظامیان شد و در عین حال ادعا کرد:  باید این واقعیت را یادآور شویم که حماس به طرز بدبینانه و بیرحمانه ای از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و سلاح ها و مهمات خود را در داخل یا زیر همان بیمارستان هایی که امروز در مورد آنها صحبت می کنیم و در ساختمان های مسکونی، مدارس، مساجد قرار می دهد.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد: حماس تلاشی برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی نمی کند. عمدا و بیرحمانه آنها را به خطر می اندازد.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: در عین حال، این تاکتیک های بزدلانه از مسئولیت اسرائیل برای تشخیص غیرنظامیان و تروریست ها در مبارزه با حماس نمی کاهد. نحوه پاسخ اسرائیل به حملات حماس مهم است و باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه  باشد.

نماینده آمریکا ادامه داد ما هنوز راهی برای آزادی گروگانها (اسرا) نداریم و در حال کار بر روی این موضوع هستیم و از این رو معتقدیم که وقفه (توقف موقت) در این زمینه مناسب است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست گفت: ما به شدت از هدف قرار دادن غیرنظامیان نگران هستیم و این نقض قوانین بین‌المللی است.

این دیپلمات روسی تصریح کرد: وضعیت غزه فاجعه ‌بار و تکان‌دهنده است و حملات اسرائیل به زیرساخت‌های حیاتی غزه آسیب رسانده است.

نماینده روسیه  با بیان اینکه جنگ غزه نباید باعث شود که تجاوزات اسرائیل در کرانه باختری فراموش شود، تاکید کرد: دیگر منطقه امنی برای غیرنظامیان در نوار غزه وجود ندارد و برای آرام کردن وضعیت غزه و کرانه باختری باید تدابیری اتخاذ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha