۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85287378
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزبانی قزوین از هشت شهید گمنام دفاع مقدس

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲
کد خبر: 85287378
میزبانی قزوین از هشت شهید گمنام دفاع مقدس

قزوین - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: همزمان با ایام فاطمیه، استان قزوین میزبان هشت تن از شهدای گمنام تازه تفحص‌ شده دوران جنگ تحمیلی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ پاسدار محمد امیری مقدم روز شنبه در جلسه استقبال، تشیع و تدفین شهدای گمنام با اشاره به ورود پیکرهای مطهر ۲۸۰ شهید گمنام تازه تفحص‌ شده دوران دفاع مقدس به کشور، افزود: ۱۳ هزار شهید گمنام در طول هشت سال دفاع مقدس داریم که سالانه تعدادی از این شهدا طی عملیات تفحص، شناسایی و در نقاط مختلف کشور تشییع و تدفین می شوند.

وی با اشاره به نامگذاری روز ملی شهدای گمنام در تقویم رسمی کشور، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) توسط ستاد کل نیروهای مسلح، اظهار کرد: ۲۶ آذرماه امسال شهدای والا مقامی که به تازگی تفحص شده اند در سراسر کشور تشییع می شوند که بیشترین آنها بعد از تهران در استان های آذربایجان شرقی و اصفهان با ۱۲ شهید و سپس قزوین و خراسان رضوی با هشت شهید خواهد بود.

سرهنگ امیری مقدم تاکید کرد: برگزاری برنامه شایسته و باشکوه از لحظه استقبال، تشییع و تدفین شهدا اهمیت بالایی برای استان دارد و شایسته است تمامی دستگاه های مرتبط همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که مهمترین رمز پیروزی ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس بود، وظیفه تک تک مسوولان و مردم است، تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برای تداوم راه شهدا تشکیل شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، افزود: یاد و نام شهیدان همواره مایه‌ سربلندی ملت ایران و نشانه‌ راه به سوی پیروزی بوده و همه ما وظیفه داریم اسامی نورانی شهیدان را تکریم کنیم و عظمت جایگاه آنان را در یادها ماندگار سازیم.

سرهنگ امیری مقدم یادآوری کرد: سال گذشته هشت شهید گمنام در استان قزوین تشییع و تدفین شدند و امسال نیز میزبان هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس هستیم و طبق برنامه ریزی‌هایی که در کمیته تخصصی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان صورت گرفت، هشت نقطه استان پذیرای این شهیدان خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تحویل شهدا در ۱۷ آذر ماه خواهد بود و برای این روز هماهنگی لازم صورت خواهد گرفت تا میزبانی شایسته ای از شهدا انجام شود، افزود: به همین منظور محوطه حیات استانداری، مجتمع شمیم کوثر و شهرهای الوند، ارداق، سیردان، شهرک یحیی آباد، روستای آقا بابا و روستای بکندی برای تشییع شهدای گمنام در نظر گرفته شده است.

۴۳ یادمان شهدا در استان قزوین داریم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت یادمان شهدا استان، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۲ شهید گمنام در ۴۳ نقطه استان تدفین شده اند که ۳۵ یادمان برای شهدا ساخته و هشت یادمان نیز طی یکسال گذشته تکمیل شده است.

سرهنگ امیری مقدم افزود: هم اکنون هیچ یادمان نیمه کاره ای در استان نداریم و برای شهدای تازه تفحص شده نیز اقدامات اولیه برای احداث یادمان آنها نیز در دستور کار قرار دارد.

مزار شهدا پایگاه های حماسه و رشادت هستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین نیز در این نشست با اشاره به اینکه تدابیر خوبی برای ساخت مزار شهدای گمنام در سطح استان اندیشیده شده، افزود: مزار شهدا در واقع پایگاه های حماسه و رشادت رزمندگان دوران دفاع مقدس به شمار می رود.

آیت الله عبدالکریم عابدینی خاطرنشان کرد: شهیدان نه تنها زنده هستند بلکه از کلمه شهید متوجه می شویم که شاهد اعمال و رفتار جامعه و شخصیت ما نیز هستند و باید به گونه ای عمل کنیم که شرمنده آنها نشویم.

وی با اشاره به مقام رفیع و شامخ شهیدان و با بیان اینکه خداوند اوصاف شهیدان را در قرآن کریم بیان کرده است، اظهار کرد: خداوند متعال شهدا را در هر سنی که به شهادت برسند همیشه مرد خطاب می کند چون به عهد و پیمان خود عمل کرده اند و در سوره بقره نیز می فرمایند "نگویید که شهدا مرده اند، بلکه زنده اند و شما نمی دانید و شهدا حقیقتا زنده اند". 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha