۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبر: 85288576
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شبه‌نظامیان مسئولیت سقوط جنگنده ارتش میانمار را بر عهده گرفتند

تهران– ایرنا- جنگنده میانمار امروز یکشنبه در درگیری‌های ارتش و گروه مخالفان میانمار سقوط کرد و شبه نظامیان مسئولیت آن را برعهده گرفتند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این جت در ایالت کایا در شرق میانمار و در نزدیکی مرز این کشور با تایلند در جنگ میان ارتش و نیروی مسلح اقوام کارن سقوط کرده است. نیروی مسلح اقوام کارن گفته است این جنگنده را سرنگون کرده است. این ناآرامی‌ها بزرگترین چالش پیش روی حکومت میانمار پس از کودتای ۲۰۲۱ و به دست گرفتن قدرت به شمار می‌رود.

زاو مین تون سخنگوی این حکومت به رسانه های محلی گفته است که این جت به دلیل نقص فنی سقوط کرده و خلبانان به سلامت از آن خارج شده و با ارتش در ارتباط بوده اند.

این اتفاق همزمان با جنگ نظامی گروه مخالفان میانمار در چندین جبهه رخ داد. نیروهای اقلیت قومی و شبه نظامیان ضد این رژیم، شورشی را به پا کرده اند که به عقیده تحلیلگران امنیتی با همکاری بی سابقه ای در حال انجام است.

رئیس جمهور این ارتش هفته گذشته گفت که میانمار به دلیل عدم مقابله موثر با شورشیان در خطر فروپاشی قرار دارد.

سازمان ملل جمعه اعلام کرد که درگیری‌های ارتش و نیروهای مسلح در ایالت «شان» در شمال میانمار در ۲ هفته گذشته حدود ۵۰ هزار نفر را آواره کرده است.

گروه‌های مسلح «ارتش ملی ائتلاف دموکراتیک میانمار»، «ارتش ملی آزادیبخش تانگ» و «ارتش آراکان» مسیرهای تجاری با چین را مسدود کرده و ده‌ها مرکز نظامی را تصرف کرده‌اند.

چین از طرفین خواسته است تا به این درگیری ها پایان دهند.

گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارات شاهدان در میانمار حاکی است که شبه‌نظامیان پس از یک درگیری چهار روزه با ارتش این کشور بخش‌هایی از یک شهر شمالی را تصرف کردند. «کاولین» مرکز منطقه «ساگاینگ» در شمال میانمار شهری است که بخشی از آن در کنترل شبه‌نظامیان قرار گرفته است.

به گفته فعالان حقوق بشر صدها نفر از کارکنان خارجی شامل شهروندان ویتنام و تایلند قربانی قاچاق انسان شده یا در این درگیری ها آواره شده اند.

وزارت امورخارجه تایلند روز شنبه گفت ۲۰۰ نفر از شهروندان این کشور منتظر هستند تا در صورتی که شرایط کنونی اجازه دهد هر چه سریع تر از میانمار خارج شوند.

نیروی مسلح اقوام کارن روز شنبه در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که این جنگنده را با تیربار سرنگون کرده است و اعضای آن به دنبال خلبانان آن می گردند.

رویترز صحت این اطلاعات را تایید نکرده است.

خبرگزاری میزیما در صفحه فیسبوک خود عکس هایی را منتشر کرد که گفته می شود کلاه ایمنی و چتر نجات خلبانان این جنگده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha