دهقانی: «المپیک فناوری» در پنج حوزه فناوری‌های نوظهور برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری از برگزاری «المپیک فناوری» در پنج حوزه فناوری‌های نوظهور از سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اختتامیه جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری «فتح پرچم» با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، سرتیپ دوم وحید مجید رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا و جمعی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این ۲ رویداد برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در این مراسم از برگزاری رویداد فناورانه و رقابتی بین‌المللی در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهور در سال آینده خبر داد و افزود: برای سال آینده یک سری مسابقات بین‌المللی و ملی برنامه‌ریزی شده است که فعالیت دبیرخانه این رویدادها از دهه فجر امسال شروع می شود.

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: این مسابقات بین‌المللی پرشور و گرم که در حوزه‌های الگوریتم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌های فناورانه قرار است، انگیزه و شور بالایی را در دانش آموزان و دانشجویان برای پیشرفت در مسیر فناوری و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای نوآورانه ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها به شدت به این مسابقات و ایجاد یک فضای پرشور و رقابتی نیاز دارند و این رویداد براساس ضرورت شناخت و همراهی جوانان نسل جدید با ظرفیت‌های حوزه فناوری‌های نوظهور و مهندسی از یک سو و ایجاد زمینه‌های پیشرفت و توسعه فناورانه از سوی دیگر، طراحی شده و اجرا می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه توسعه و پیشرفت در فناوری های نوظهور، یک موضوع جدی و اولویت‌دار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بر مبنای روندهای جهانی، نیاز روز کشور و جهان در یک سری از حوزه‌های فناورانه برنامه‌ریزی کرده و توسعه این حوزه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه ایران در مسیر توسعه فناوری‌های نوظهور گام گذاشته است، گفت: حوزه‌هایی مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی ، اتصال‌پذیری، اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌های فناوری که در شمار فناوری‌های Disruptive یا «برافکن» قرار می‌گیرند، توأمان می‌توانند تهدید یا فرصت‌های بالقوه‌ای برای کشور به حساب بیایند.

وی ادامه داد: معتقدیم فناوری هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های برافکن می‌تواند یک تهدید و یک فرصت بزرگ برای ایران باشد و با توجه به این که ظرفیت بالقوه بزرگ و ارزشمندی از حیث مغزافزار و نیروی انسانی دانش آموخته در اختیار داریم، توجه ویژه به حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌ اقتصاد دیجیتال می‌تواند یک فرصت اختصاصی و پنجره پرواز برای قرار گرفتن در باشگاه کشورهای برتر و پیشروی این حوزه ایجاد کند.

معاون علمی رییس جمهوری استفاده از برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و سازوکارهای حمایتی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته را ضروری دانست و یادآور شد: وجود اسناد برنامه‌محور، سازوکارهای حمایتی و اجرایی مانند ستاد توسعه فناوری‌های این حوزه و مرکز ملی یا سازمان ملی هوش مصنوعی در حال مذاکره بررسی، مطالعه و سیاست ‌پژوهشی است، می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت کشور در این حوزه باشد. با مطالعات، حمایت‌ها، تعاملات و مذاکراتی که بین شخصیت‌ها، مدیران و نقش آفرینان مرتبط با این حوزه شکل گرفته است، امیدواریم سال آینده شاهد یک جهش چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی باشیم.

دهقانی: «المپیک فناوری» در پنج حوزه فناوری‌های نوظهور برگزار می‌شود

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه رویدادها و رقابت‌های این چنینی یکی از ابزارهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود، تصریح کرد: در رقابت امسال، شاهد حضور و نقش آفرینی بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده بودیم که این موضوع، ظرفیت بالقوه کشور در حوزه هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در رویداد جایزه سالیانه هوش مصنوعی و رقابت فتح پرچم ۶۰۰ نفر شرکت داشتند که از این میان، ۶۴ درصد شرکت کنندگان فرد بودند و ۳۶ درصد گروهی شرکت کردند. ۸۳ شرکت کنندگان دانشجویان وتازه فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند.

نخستین دوره از تست نفوذ سایبری تحت عنوان فتح پرچم آرکا با حمایت بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی با هدف شناسایی زمینه های نفوذ نرم افزارهای ایرانی به صورت برخط برگزار شد.

در رقابت اولیه فتح پرچم هم از بین ۲۴۱ نفر ثبت نامی، حدود ۵۰ نفر در رقابت نهایی حضور یافتند و توانمندهای سایبری خود را محک زدند.

مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس هم گفت: شرکت‌های عضو این پارک فناوری ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش و ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی گردش مالی داشته اند که بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سلامت بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از سال آینده المپیک فناوری را راه اندازی کنیم. این المپیک در پنج حوزه از قبیل رباتیک، هوش مصنوعی، کد نویسی و پهپادها برگزار می شود.

در ادامه این مراسم برگزیدگان رویداد جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری فتح پرچم از دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌ جمهوری، مجتبی جباری پور معاون توسعه پارک فناوری پردیس، سرتیپ دوم وحید مجید، رییس پلیس فتا، جوایز خود را دریافت کردند.

دهقانی: «المپیک فناوری» در پنج حوزه فناوری‌های نوظهور برگزار می‌شود

رونمایی از از پوستر المپیک فناوری

همزمان با برگزاری اختتامیه جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری فتح پرچم از پوستر المپیک فناوری پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

المپیک فناوری قرار است در پنج حوزه فناورانه هوش مصنوعی، امنیت سایبری، برنامه‌نویسی، رباتیک و پهپاد با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و به میزبانی پارک فناوری پردیس برگزار مشود.

در رقابت جایزه سالانه هوش مصنوعی که با حضور ۶۰۰ نفر برگزار شد، تیم Blue Dopamine به سرپرستی اهورا زاهدی رتبه اول، تیم Eniace AI به سرپرستی اسماعیل محرابی رتبه دوم و تیم Deep Tooth به سرپرستی فردین آیار رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین در رقابت سایبری فتح پرچم، تیم‌های IrRaptors، Gods team و Red hack به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دریافت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha