رییس اداره دامپزشکی: رفع نواقص کشتارگاه دام تکاب ضروری است

مهاباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی تکاب گفت: کشتارگاه دام این شهرستان، سنتی بوده و تحت تملک شهرداری است که باید برای عرضه گوشت دام سالم و بهداشتی نواقص موجود را اصلاح کند.

احمد بهرامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تولید گوشت سالم و بهداشتی باید امکانات مناسب و بهداشتی در کشتارگاه های دام و طیور فراهم شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم این واحد سنتی نبود مسوول فنی بهداشتی (دکتر دامپزشک) است درحالی که طبق قانون باید در تمامی مراکز صنایع دامی، یک نفر دامپزشک حضور داشته باشد تا قبل، حین و بعد از کشتار بر لاشه حیوان ذبح شده نظارت کند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات کشتارگاه دام این شهرستان نبود چاه سپتیک استاندارد، سامانه ثبت تغییرات دمایی پیش سرد کن و همچنین نقص در سیستم سرمایش خودروهای یخچال دار ویژه حمل گوشت است.

رییس اداره دامپزشکی: رفع نواقص کشتارگاه دام تکاب ضروری است

رییس شبکه دامپزشکی تکاب اظهار کرد: این واحد همچنین فاقد سیستم ریلی برای خط کشتار است و عملیات کشتار از جمله پوست کنی و تخلیه شکم بر روی زمین انجام می شود و می تواند گوشت و آلایش دام را آلوده سازد.

بهرامی گفت: در سال های گذشته نیز این کشتارگاه سنتی به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شده بود اما پس از رفع جزیی نواقص، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه سنتی تکاب فعالیت گسترده ای ندارد و تنها گوشت مورد نیاز این شهرستان را تامین می کند، افزود: در این واحد به طور میانگین ماهانه ۱۰۰ راس دام سبک و سنگین ذبح شده و به طور متوسط ۱۳ تن گوشت قرمز استحصال و تحویل واحدهای قصابی این شهرستان می شود .

وی اضافه کرد: شبکه دامپزشکی به عنوان مرجع تامین سلامت و امنیت مواد غذایی با منشا دامی با هرگونه تخلف در عرضه و فروش به ویژه گوشت و فرآورده‌های پروتینی به‌طور جدی برخورد می‌کند و در این راستا نظارت و بازرسی از قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت در این شهرستان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی به صورت مستمر انجام می شود.

شهرستان تکاب با داشتن ۱۶۰ هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین یکی از جمله قطب های دامپروری و تولید گوشت قرمز در جنوب آذربایجان غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha