شاخص‌های راهبردی کتابخانه‌های عمومی خوزستان در حال تحقق هستند

اهواز- ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان یکی از شاخص های سند راهبردی کتابخانه های عمومی استان را تعداد عضویت ها عنوان کرد و گفت: عضویت ۵۷ هزار و ۷۲۷ نفر در کتابخانه های استان از ابتدای امسال تاکنون، به تحقق شاخص های راهبردی کتابخانه های استان شتاب داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا عباس حسین زاده شامگاه یکشنبه در نشست خبری هفته کتاب در سالن جلسات کتابخانه مرکزی خوزستان اظهارکرد: سال گذشته ۳۹ هزار و ۶۱۳ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان شدند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان به ۱۲۳ هزار نفر برسد افزود: در ۱۶۱ کتابخانه نهادی در استان خوزستان ۴۰۸ هزار و ۵۷۹ عنوان با ۲ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۷۲۰ نسخه کتاب موجود است.

بیشترین امانت کتاب در حوزه ادبیات

حسین زاده با بیان این که در حوزه امانت کتاب از آبان ماه سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۶۰ هزار و ۴۰۰ کتاب توسط اعضای کتابخانه‌ها به امانت رفته است ادامه داد: بیشترین امانت کتاب در حوزه ادبیات و بیشترین رده سنی امانت نیز مربوط به کودکان با ۳۳۴ هزار نسخه است.

وی افزود: در حوزه ناوگان کتابخانه ای، پارسال کتابخانه امام صادق (ع) شهر خنافره راه اندازی شد. همچنین ۲ پیشخوان کتاب در یکی از روستاهای دشت آزادگان و همچنین یکی دیگر از روستاهای شهرستان اندیکا به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل کتابخانه های خوزستان با اشاره به رویکرد متفاوت نهاد کتابخانه های خوزستان نسبت به سال های گذشته بیان کرد: برنامه راهبردی این اداره کل در انجمن کتابخانه‌ های استان خوزستان به تصویب رسیده که زمینه فعالیت های منسجم فرهنگی و کتابخانه های را بیش از پیش فراهم کرده است.

حسین زاده همچنین به جذب کمک‌های خیرین که جز شاخص‌های برنامه سند راهبردی محسوب می شود؛ اشاره و بیان کرد: میزان مشارکت خیرین در حوزه کتابخانه ها سال گذشته ۱۳ میلیارد ریال بوده و امسال تا ۱۵ آبان ماه ۴۳ میلیارد ریال منابع مالی از سوی خیرین جذب شده است.

حسین زاده ادامه داد: در زمینه نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان، سال گذشته ۱۶۷ جلسه انجمن برگزار شد در حالی که امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۳۹ جلسه برگزار شده است.

اهدای ۳۶ هزار کتاب به کتابخانه های عمومی خوزستان

وی اهدای کتاب را یکی دیگر از شاخص‌های سند راهبردی عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۲۲ هزار کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا و امسال تا ۱۵ آبان ماه ۳۶ هزار و ۹۲۶ نسخه اهدای کتاب انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه های خوزستان تعداد رویدادهای فرهنگی در ۱۶۱ کتابخانه استان از ابتدای امسال تاکنون را ۶ هزار و ۱۰۵ برنامه عنوان کرد و افزود: انتظار ما این است که ۱۲ هزار برنامه در سال طی مناسبت های مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان اجرا شود.

تغییر رویکرد کتابخانه های عمومی به پایگاه اجتماعی

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: تلاش می شود تا کتابخانه های عمومی به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل شوند که تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی‌های مستمر و استفاده از ظرفیت های اجتماعی دیگر مانند مدارس، مساجد و پایگاه های بسیج است.

حسین زاده با اشاره به خدمات مربوط به گروه های خاص و نابینایان بیان کرد: از این نظر کتابخانه‌های "مرکزی" در اهواز، "ثامن الائمه" در آبادان، "شهید بهشتی" در امیدیه و "شهید مدنی" در آغاجاری، دارای بخش تخصصی نابینایان هستند.

طراحی جشنواره موفق طعم کتاب با عشایر

وی ادامه داد: سال گذشته به ابتکار کتابخانه ها جشنواره طعم کتاب با عشایر با کارکرد اجتماعی طراحی شد و ۲۳ رویداد در ۱۰ شهرستان استان اجرا و اختتامیه آن در ۲۵ اسفند ماه با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در منطقه عشایری "آرپناه" برگزار شد.

حسین زاده تصریح کرد: امسال جشنواره "طعم کتاب با عشایر" در ۱۳ استان عشایر پذیر کشور اجرا خواهد شد که در خوزستان از ۱۵ آذرماه به عنوان اولین رویداد در منطقه فتح المبین شهرستان شوش برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این رویداد برنامه ریزی شده که کوله پوشتی‌هایی حاوی ۵۰ عنوان کتاب در رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال به مدت ۲ تا سه هفته در اختیار معلم عشایر قرار گیرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان همچنین به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری جشنواره رضوی اشاره کرد و فت: با برگزاری این جشنواره، در کنار ترویج سیره رضوی، شاهد مشارکت ۳۳ هزار۷۰۴ نفر شرکت کننده در زمینه های مختلف مانند نقاشی، داستانک، پادکست، تولید آثار هنری و ... بودیم. اختتامیه این جشنواره نیز پایان امسال برگزار خواهد شد.

برنامه‌های هفته کتاب در ۱۶۱ کتابخانه خوزستان

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب امسال بیان کرد: یک هزار و ۲۷۵ برنامه در ۱۶۱ کتابخانه عمومی استان از ۲۰ تا ۳۰ آبان برنامه ریزی شده که از جمله آنها زنگ کتابخوانی در مدارس، رونمایی از پوستر اهدای کتاب و دورهمی کتابداران، برپایی نمایشگاه کتاب و رونمایی از پوستر توشه کتاب هستند.

در حال حاضر ۱۶۱ کتابخانه فعال نهادی در خوزستان وجود دارد که به ارایه خدمات کتابخانه ای می پردازند.

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در سراسر کشور هفته کتاب برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha