۱۰۰ واحد تولیدی آلاینده محیط زیست در استان سمنان معرفی شدند

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اعلام اینکه شرکت فروسیلیس طبق برنامه‌ زمان‌بندی خوداظهاری تا پایان آذرماه فرصت برای بهره‌برداری کامل از سامانه غبارگیر دارد، گفت: طبق آخرین پایش دوره‌ای ۱۰۰ واحد تولیدی این استان به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست مربوط به فصل تابستان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق متون حقوقی و بر اساس قوانین بین المللی و داخلی، حق سلامت و محیط زیست از حقوق عامه به شمار می‌آید و در این میان، «حق داشتن هوای پاک» به عنوان یک جزء از «حق بر محیط زیست» مورد توجه است و سابقه قانون گذاری در زمینه آلودگی هوا در ایران به سال ۱۳۵۴ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ قانون و آیین نامه در مورد آلودگی هوا توسط مراجع مختلف به تصویب رسیده است.

طبق قانون هوای پاک،۲۳ دستگاه در اجرای این قانون دارای تکالیف اجرایی و نظارتی هستند و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر اساس تکلیف قانونی خود وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین و بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد.

اثربخشی وجود قانون هوای پاک بر بهبود کیفیت هوا در گرو اجرای آن است و هرقدر در اجرای آن توفیقی حاصل شود به همان میزان می‌توان انتظار حل مسئله آلودگی هوا را داشت و یکی از موارد درنظر گرفته شده برای افزایش اثربخشی قانون هوای پاک، قراردادن واحدهای آلاینده در فهرست آلایندگی است، چرا که عوارض آلایندگی هر ساله به منظور اجرا در سال آینده به تشخیص ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی به اداره کل امور مالیاتی ارسال می شود که میزان جریمه آن یک درصد فروش است که این میزان جریمه سنگین و گاه از میزان سود واحد تولیدی بیشتر است.این جرایم پس از دریافت، به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به منظور استفاده در مصارف محیط زیستی پرداخت می‌شود.

۴۰ واحد آلاینده و ۶۰ واحد بدون خوداظهاری درباره آلایندگی

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی است، افزود: از مجموع صنایع آلاینده محیط زیست استان سمنان مربوط به فصل تابستان حدود ۴۰ واحد آلاینده توسط بازرسان تشخیص داده شد و ۶۰ واحد به دلیل اعلام نکردن خوداظهاری در فهرست آلاینده قرار گرفتند.

۱۰۰ واحد تولیدی آلاینده محیط زیست در استان سمنان معرفی شدند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ادامه داد: طبق ماده ۲۷ قانون هوای پاک و آیین‌نامه اجرایی آن، واحدهایی که خوداظهاری از وضعیت شاخص‌ها نداشته باشند، در فهرست آلاینده قرار می‌گیرند.

وی درباره اخطار آلایندگی به شرکت فروسیلیس ایران در سمنان افزود: بازدید دوره‌ای از تمامی واحدهای تولیدی استان توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و متناسب با نقص، اخطار رفع آلودگی صادر و در صورت بی‌توجهی به رفع نقص، واحد صنعتی مورد نظر در فهرست صنایع آلاینده‌ها قرار می‌گیرد.

ظاهری افزود: شرکت فروسیلیس پس از دریافت اخطار آلایندگی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان برنامه‌زمان‌بندی تا پایان برای رفع آلایندگی اعلام کرد و طبق برنامه زمانبندی این شرکت تا پایان آذرماه برای بهره‌برداری از سامانه غبارگیر و رفع آلایندگی فرصت دارد و پس از پایان زمان خوداظهاری، روند قانونی بدون چشم‌پوشی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: شرکت فروسیلیس ایران طی نامه‌ای نصب سامانه‌غبارگیر را به این اداره‌کل اعلام کرد، اما اعلام نظر درباره رفع آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان نیازمند اعلام تکمیل کار و بهره‌برداری کامل از سامانه غبارگیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت فروسلیس ایران واقع در شهرک صنعتی سمنان سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که ماده اولیه صنایع فولاد کشور محسوب می شود و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، و ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، مقصد صادراتی این واحد تولیدی هستند.

برخی دوست‌داران محیط زیست نسبت به آلایندگی این شرکت دغدغه‌ دارند و خواستار تعیین تکلیف شدن این موضوع و ممانعت از صدور مجوز به منظور راه اندازی خط توسعه برای فعالیت این شرکت تولیدی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha