شمار مبتلایان به دیابت در شهرستان مرزی درگز هشت درصد افزایش یافت

مشهد-ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز گفت: بیش از سه هزار و ۱۸۰ مبتلا به بیماری دیابت طی سال جاری در شهرستان مرزی درگز خراسان رضوی شناسایی شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال هشت درصد افزایش داشته است.

دکتر علیرضا قنبری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال شمار مبتلایان به بیماری دیابت در شهرستان درگز ۲ هزار و ۹۳۱ نفر بود.

وی بیان کرد: این آمار با پایش جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان مرزی درگز به تعداد بیش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر انجام شده است که نشان می دهد حدود هفت و نیم درصد جمعیت این شهرستان مبتلا به دیابت هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز گفت: سبک زندگی نادرست نظیر کم تحرکی و انجام ندادن حرکات ورزشی، اضافه وزن و تجمع چربی در اطراف کمر، فشار خون بالا و دیگر عوامل دلایل ابتلا به دیابت در افراد است.

وی دیابت را یک بیماری مزمن و متابولیکی دانست و افزود: در مراحل ابتدایی ممکن است دیابت بدون علامت باشد و بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش خون یا در حین غربالگری شناسایی شوند.

قنبری اظهار کرد: با انجام آزمایشات خطرسنجی در افرادی که مراقبت های گروه سنی خود را با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت دریافت کرده اند از مجموع افراد بالای ۳۰ سال، تعداد هزار و ۸۷۱ مورد "پره دیابت" یا مستعد ابتلا به این بیماری در شهرستان شناسایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دیابت بارداری یکی از انواع دیابت بوده و معمولا بین هفته های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می شود، افزود: از ۴۲۹ مادر باردار در درگز، هشت مورد دچار دیابت شناسایی شده اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز عوارض دیابت را شامل نابینایی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی، آسیبهای جدی به قلب و عروق و قطع پا عنوان کرد و افزود: شهروندان ضمن رعایت نکاتی از جمله بررسی سالانه قند خون، کنترل استرس، پرهیز از پرخوری، ورزش کردن، مصرف میوه و سبزیجات و کاهش وزن می توانند در پویش ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا شرکت کنند.

به گفته وی، این پویش به صورت رایگان افراد بالای ۱۸ سال در شهرستان درگز را زیر پوشش دارد.

۲۰ تا ۲۶ آبان ماه هفته آموزش و اطلاع رسانی بیماری دیابت نامگذاری شده است.

شهرستان مرزی و کوهستانی درگز با ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر "درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو" ۱۳۶ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha