امام جمعه قصرشیرین خواستار استفاده از پتانسیل مرز پرویزخان برای توسعه شهرستان شد

قصرشیرین- ایرنا- امام جمعه قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان به عنوان یکی از فعال‌ترین مرزهای کشور با کارکردهای بالای اقتصادی است که از این ظرفیت مهم باید برای توسعه شهرستان و ارتقای وضع معیشت مردم استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام «صادق صالحی» روز چهارشنبه در دیدار با سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان، افزود: پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان قصرشیرین برای خدمت رسانی بسیار زیاد است که یکی از مهم ترین این ظرفیت ها مرز پرویزخان است که در ماه های اخیر با حجم تجارت خارجی بیش از سه میلیارد دلار رکورد بی سابقه ای را در تاریخ فعالیت این گذرگاه کسب کرد از این رو باید در خدمت مردم و توسعه منطقه باشد.

وی اظهار کرد: تصویب طرح منطقه آزادتجاری صنعتی قصرشیرین ظرفیت مهم دیگر این شهرستان است که بر اساس گفته مدیر اجرایی این منطقه، اعتبار اولیه اجرای زیرساخت های آن ۱۴ هزار میلیارد ریال است.

حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: قصرشیرین همچنین علاوه بر ظرفیت های بالای اقتصادی با وجود مرز رسمی خسروی درورازه عتبات عالیات و تردد زائران است که امسال اربعین شاهد تردد یک میلیون زائر از این گذرگاه بودیم.

امام جمعه قصرشیرین در ادامه گفت: وجود آثار تاریخی و مناظر طبیعی شهرستان قصرشیرین می تواند محور و مقصد گردشگر باشد که مسئولان باید با تدبیر و خدمت رسانی از این پتانسیل ها برای مردم و بهره مندی خانوارهای قصرشیرین استفاده کنند.

سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان هم در این دیدار گفت: گمرک به عنوان مجری سیاست‌های اقتصادی کشور تلاشی مضاعف برای رونق اقتصادی مرزها دارد.

امام جمعه قصرشیرین خواستار استفاده از پتانسیل مرز پرویزخان برای توسعه شهرستان شد

«رضا قربانی» افزود: پرویزخان از مرزهای مهم کشور است که هم اکنون روزانه بیش از ۲ هزار کامیون صادراتی و ترانزیت سوخت در آن تخلیه و بارگیری می‌شود و ما با تعامل مسولان شهرستان برای خدمت رسانی به مردم این منطقه تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: برای مقابله با قاچاق سوخت اجرای طرح رزاق یکی از راهکارهای مهم است که می تواند مرزنشینان قصرشیرین با اجرای آن از مزایای آن بهره مند شوند.

«طرح رزاق طرحی است که باعث می‌شود تا سوخت به صورت قانونی به فروش برسد و درآمد حاصل از آن شامل حال مردم شود در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آنها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند».

به گزارش ایرنا، حجم تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان از ابتدای امسال تاکنون به بیش از سه میلیارد و ۷۲ میلیون دلار رسید که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه سابقه نداشته است.

در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در این بین پرویزخان بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha