«موزه» پایتخت اولین شهر هوشمند ایران +فیلم

ساری- ایرنا- دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی اولین شهر هوشمند ایران را در حالی در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع بنا کردند که موزه بابل به عنوان نماد تاریخی این شهر در مرکز آن قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که از سراسر کشور در این دانشگاه حضور دارند توانستند اولین شهر هوشمند را با بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی احداث کنند که این دانشجویان جوان با هوشمندی و درک درست با توجه به اینکه با جدیدترین ابزارها و علم جهان این شهر را بنا کردند، اما موزه بابل که به عنوان یکی از بناهای تاریخی و نماد میراثی شهر بابل است با هوشمندی در قلب این شهر همانند پایتخت قرار دادند.

بسیاری از مردم که با گسترش علم هوش مصنوعی نگران از دست دادن هویت های تاریخی و ملی خود بودند این جوانان دانشجو با هوشمندی این اصل را ثابت کردند که علم و فناوری نباید ما را از اصل و پیشنیه درخشان تاریخی و تمدنی خود دور کند بلکه تمامی این علوم باید در خدمت تمدن بشری قرار گیرد.

موزه شهر بابل که در یک کش و قوس های فراوان ۲۰ ساله در نهایت با ورود دولت سیزدهم گره آن باز شد و خطر تخلیه این موزه از سر این بنای تاریخی رفع شد این روزها محبوبیت بیشتری حتی برای دانشجویان غیر بومی این شهر شده است.

این موزه که در این شهر هوشمند با همان سازه و طبقه ها احداث شده جلوه ی خاصی به این شهر هوشمند ایجاد کرده و همنشینی مبارکی را بین سنت و مدرنیته به وجود آورده است.

موزه گنجینه بابل در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۵۴ به شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مکان در سال ۱۳۷۵ با عنوان موزه گنجینه بابل برای بازدید عموم مردم قرار داده شد.

حدود پنج سال پس از فعالیت این موزه در بخش‌های مختلف برای بار دوم و در سال ۱۳۷۹ مورد بازسازی شیروانی و زیرزمین واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به فعالیت خود ادامه داد. بخش باستان شناسی گنجینه در طبقه اول قرار دارد که شامل آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ اسلامی است.

اشیا این بخش در یک اتاق و ۲ سالن قرار داده‌ شده‌اند و طیف وسیعی را در بر می‌گیرند. سفال‌های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد از تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و محوطه باستانی شوش، سفال خاکستری رنگ داغ‌دار تورنگ‌تپه و ظروف خاکستری مازندران در اواخر هزاره سوم و اواخر هزاره دوم پیش از میلاد و همچنین، ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش اسماعیل‌آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، از قدیمی‌ترین آثار این موزه هستند.

 «موزه» پایتخت اولین شهر هوشمند ایران +فیلم

پیشینه ی تاریخی لحاظ شد

دبیر برگزاری پانزدهمین رویداد بین المللی راینوکاپ و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: برای احداث این شهر هوشمند، حفظ پیشینه ی تاریخی و تمدنی یکی از اولویت های مهم بوده که لحاظ شد.

جعفر ادبی فیروزجایی بیان کرد: دانشجویان هم به فرهنگ و تمدن میهن خود علاقه زیادی دارند و همانند موزه بابل آن را در شهر هوشمند جانمایی کردند.

۲۰۰ تیم با حضور یک هزار شرکت کننده از کشورهای ایران، تاجیکستان، عراق، ترکیه و افغانستان در پانزدهمین رویداد بین اللملی راینوکاپ و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل شرکت کردند.

ادبی فیروز جایی بیان داشت: این تیم ها در ۲ سطح آزاد دانشجویی و دانش آموزی هستند.

وی اظهار داشت: ماکت شهر هوشمند با اقتباس از شهر بابل در مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع توسط دانشجویان طراحی شده است که معماری های مختلف ایرانی- اسلامی و مدرن را شامل می شود.

وی افزود: ربات ها مبتنی بر هوش مصنوعی در این شهر به رقابت خواهند پرداخت که فضای کاملا واقعی را تجربه می کنند.

ادبی بیان داشت: از چالش های فناورانه این شهر می توان از هوش مصنوعی، خودروی خودران، پهباد های هوشمند شهری و سرعتی، پست هوشمند، سامانه هوشمند جنگ شهری و انباردار هوشمند نام برد.

وی با بیان اینکه از دیگر بخش های این رویداد می توان به خانه خلاقیت کودک و نوجوان، یاد کرد؛ گفت: تیم های مختلفی در سطوع مختلف برای رقابت در رشته های مختلف رباتیک همچون ربات های فوتبالیست، انبار دار، کاوشگر ماه، تعقیب خط و مبارز کوچک ثبت نام کردند.

این مقام مسوول، همچنین درباره بخش دیگر این رویداد به ربات های جنگجو در بخش آزاد اشاره کرد و گفت: ربات جنگجو یکی از مهیج ترین بخش ها در این دوره از رویداد می باشد که بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

 «موزه» پایتخت اولین شهر هوشمند ایران +فیلم

نمایشگاه تخصصی هوش مصنوعی

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع مرتبط با هوش مصنوعی، هوشمند سازی و اینترنت اشیاء، با حضور بیش از ۴۰ شرکت صنعتی استان و کشور و ۲۵ شرکت استارتاپی با ارائه آخرین دستاوردها در این زمینه را از دیگر بخش های مهم پانزدهمین رویداد بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی(راینوکاپ) خواند.

دبیر برگزاری پانزدهمین رویداد بین المللی راینوکاپ و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: در بخش ایده پردازی، نوآوری و اختراعات نیز بیش از ۵۰ ایده در ۲ بخش آزاد و دانش آموزی دریافت شد که از این تعداد ۲۳ اثر برای ارائه در نمایشگاه جهت آشنایی واحد تجاری، اسپانسر و شرکت کنندگان با آخرین دستاوردها و امکان عقد قرار داد با آنها انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای نخستین بار در کشور برای برگزاری رویداد بین المللی راینوکاپ و هوش مصنوعی با حضور ۲۰۰ تیم داخلی و خارجی، شهر هوشمند ساختند.

این شهر هوشمند که در مساحت ۷۰۰ متری در مصلی بزرگ شهر بابل با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی احداث شد، برگرفته از سنت و مدرنیته است.

در این شهر هوشمند که برخی از نمادهای شهر بابل همانند گنجینه و برخی از خانه های سنتی مازندران هم دیده می شود تلفیقی زیبا از سنت، مدرنیته و هوش مصنوعی است.

مسابقات رباتیک با حضور ۲۰۰ تیم با یک هزار شرکت کننده از کشورهای ایران، تاجیکستان، عراق، ترکیه و افغانستان در قالب پانزدهمین رویداد بین المللی راینوکاپ و هوش مصنوعی در حال رقابت هستند.

خودروهای خودران، پهپاد های هوشمند شهری و سرعتی، پست هوشمند، سامانه هوشمند و انبارداری هوشمند از ویژگی های این شهر هوشمند است.

رویداد بین المللی راینوکاپ از ۲۳ آبان در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز و تا ۲۶ همین ماه با رقابت ۲۰۰ تیم و با حضور یک هزار شرکت کننده پایان یافت.

 «موزه» پایتخت اولین شهر هوشمند ایران +فیلم

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha