۷۰۰ میلیارد ریال از مابه التفاوت قیمت کلزاکاران مازندران پرداخت شد

ساری- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران از پرداخت ۷۰۰ میلیارد ریال مابه التفاوت قیمت دانه روغنی کلزا به تمامی کشاورزانی که محصولشان را به مراکز خرید تضمینی تحویل داده اند، خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی غله مازندران عباسعلی وفائی نژاد با توضیح این که در ابتدای سال زراعی، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا، ۲۲۰هزار ریال تعیین شده بود و با اصلاح قیمت گندم، قیمت کلزا نیز به ۳۰۰ هزار ریال افزایش یافت، گفت: در راستای سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان، کلزای خریداری شده از کشاورزان مازندرانی در سالجاری با افزایش ۳۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم ۹هزارو ۱۲۸ تن رسید.

وی ادامه داد:‌ با توجه به افزایش تولید و تحویل گندم و کلزا به دولت در سالجاری، تا پایان شهریور اصل قیمت کلزا به رقم یکهزارو ۹۲۰ میلیارد ریال به کشاورزان استان پرداخت و امروز با تامین منابع بابت مابه التفاوت و واریز ۷۰۰میلیارد ریالی با تمامی کشاورزان کلزاکار مازندرانی با مجموع پرداختی ۲هزارو ۶۲۰ میلیاردریال به طور کامل تسویه حساب شد.

وی ضمن تشکر از کلیه کشاورزان زحمت‌کش استان مازندران و دست اندرکاران طرح خرید محصولات کشاورزی گفت: در سالجاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با توجه به هشت هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا در استان، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی، سازمان تعاونی روستایی و انجمن صنفی کارخانجات آرد به منظور خرید محصول کلزا از کشاورزان اقدام به تجهیز ۱۷ مرکز کرد.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی امسال ۱۵ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت کلزا و حدود ۶۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم خواهد رفت، کشت پائیزه کلزا در زمین های خشکه زاری از اواخر شهریور آغاز می شود و این محصول استراتژیک در زمین های شالیزاری نیز از دهه اول آبان زیر کشت می رود.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha