۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰
کد خبر: 85293310
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همکاری ایران و بنگلادش زمینه رشد اقتصادی ۲ کشور را فراهم می‌کند

بوشهر- ایرنا- سفیر بنگلادش در ایران گفت: بازدید هیات‌های تجاری ایرانی و بنگلادشی از ظرفیت‌های و توانمندی های اقتصادی و تولیدی همدیگر، می‌تواند به رشد تجارت ۲ کشور کمک کند.

به گزارش ایرنا، "منجورول کریم خان چودری" روز پنجشنبه در نشست با استاندار بوشهر اظهار کرد: برای شناخت ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور نیاز است تجار و بازرگان ایران و بنگلادش از نزدیک این قابلیت ها را ببینند.

وی افزود: روابط ایران با بنگلادش در طول تاریخ حسنه و با احترام به طرفین و صمیمی بوده و می توان در توسعه روابط تجاری دو کشور به عنوان یک شاخص لحاظ کرد.

سفیر بنگلادش در ایران با اعلام این که استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است، تصریح کرد: این ظرفیت ها در حوزه خرما، مواد اولیه پوشاک و نساجی و تجارت بندری بیشتر احساس می شود.

چودری ادامه داد: در حالی که واردات خرما از کشورهای عربی به بنگلادش انجام می‌گیرد می توان از ظرفیت استان بوشهر در عرصه مبادلات تجاری استفاده کرد.

وی ادامه داد: کارخانه‌های متعدد سیمان در بنگلادش که کلینکر و آهک مورد نیاز آن از کشورهای اندونزی و ویتنام وارد می‌شود در حالی که این ظرفیت در استان بوشهر نیز به شکل قابل قبولی وجود دارد.

سفیر بنگلادش در ایران یادآور شد: تولید مواد پلاستیکی یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی این کشور است که می توان مواد اولیه مورد نیاز را از صنایع پتروشیمی استان بوشهر تامین کرد.

چودری اضافه کرد: تولید پوشاک یکی از دیگر توانمندی کشور بنگلادش است که لازم است شرایطی فراهم شود تا زمینه همکاری تجاری بوشهر با بنگلادش برای صادرات و واردات کالا فراهم شود.

سفیر بنگلادش در ایران عنوان کرد: کشور ما دارای جمعیت زیاد است که با وجود تولیدات و صادرات محصولات به کشورهای مختلف، واردات زیادی هم دارد .

چودری ادامه داد: سال گذشته واردات کشور بنگلادش ۷۵ میلیارد دلار بود که نشان از ظرفیت تجاری این کشور است.

وی گفت: با هدف آشنایی بیشتر از ظرفیت های بوشهر به این استان سفر کرده ام تا زمینه داد و ستد تجاری بین کشورمان و این استان فراهم شود.

استاندار بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر با داشتن بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی با خلیج فارس و با وجود همسایگی با پنج کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس از استان‌های مهم ایران به شمار می‌رود.

" احمد محمدی‌زاده" افزود: تامین ۷۵ درصد گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر با تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب در ۱۳ پالایشگاه و تولید سالانه ۶۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در ۲۹ مجتمع، این استان را از هر حیث متمایز کرده است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: یکی از مشتقات محصول پتروشیمی های این استان در حوزه نساجی و پوشاک کاربرد دارد که با توجه به صنایع بزرگ پوشاک و نساجی در بنگلادش، بوشهر به دنبال تامین نیازهای نساجی این کشور است.

محمدی‌زاده ادامه داد: از جمله اشتراک های دیگر استان بوشهر با بنگلادش می توان به بنادر اشاره کرد که در زمینه تجارت دریایی می‌توانند باهم تفاهم کنند.

وی گفت: وجود ۲ هزار شناور صیادی کوچک و بزرگ در کنار ۱۴ بندر در بوشهر به خوبی نشان از ظرفیت‌های تجارت دریایی این استان است.

استاندار بوشهر تولید محصولات کشاورزی از جمله خرما را از دیگر قابلیت‌های استان برشمرد و افزود: ۱۵ درصد خرمای کشور در بوشهر تولید و هر ساله نمایشگاه تخصصی خرما در این استان برای معرفی توانمندی‌ها برگزار می‌شود.

محمدی‌زاده یادآور شد: بوشهر با استان‌های بندری و دریایی بنگلادش مانند چیتاگنگ زمینه‌های مشترک اقتصادی دارد که در کنار میگو که توسط بازرگانان از طریق این بندر وارد بنگلادش می‌شود می‌توان سایر محصولات استان و به خصوص مرتبط با صنعت نساجی را به این کشور صادر کرد.

وی ادامه داد: بازدید تجار و بازرگانان بوشهری از بنادر بنگلادش و همچنین تجار بنگلادشی از این استان می‌تواند در رونق فعالیت‌های اقتصادی میان تهران و داکا اثرگذار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha