سفیر بولیوی: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین بوشهر و بولیوی مورد توجه است

بوشهر_ ایرنا_ سفیر بولیوی در ایران گفت: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین بوشهر و بولیوی مورد توجه و تاکید قرار دارد که امیدوارم منتج به نتایج خوبی شود.

به گزارش ایرنا، "رومینا گوادالوپه پرز راموس" شامگاه چهارشنبه در دیدار با استاندار بوشهر اظهار کرد: بوشهر از استان های مهم اقتصادی و انرژی محسوب می شود و نقش مهمی در تولید گاز و صادرات نفت دارد و محصولات کشاورزی با کیفیتی نیز تولید می کند.

وی افزود: بولیوی سالانه ۲۴ میلیون تن لیتیوم تولید می کند که در جهان رتبه نخست را دارد و زمینه صادرات این محصول فراهم است

سفیر بولیوی در ایران تصریح کرد: به نمایندگی از سفرای کشورهای آمریکای لاتین به بوشهر سفر کرده ام و پیشنهاد می کنیم سال ۲۰۲۴ تمام سفرای آمریکای لاتین به بوشهر سفر کنند و با ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی و صنعتی و حوزه انرژی آشنا شوند.

راموس بیان کرد: با اشاره به جایگاه بوشهر در تولید خرما افزود: کیفیت خرمای بوشهر خیلی خوب است و فردا بازدیدی از نخیلات بوشهر خواهیم داشت که امیدوارم نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

سفیر بولیوی در ایران به مشترکات فرهنگی بولیوی با بوشهر پرداخت و گفت: بوشهر شعرا و اندیشمندان بزرگی داشته و فرهنگ بومی بوشهر مشترکات زیادی با بولیوی دارد.
راموس خواستار برپایی جشنواره هفته فرهنگی آمریکای لاتین در بوشهر شد و گفت: همچنین یک نمایشگاه مشترک نیز دایر شود تا محصولات بوشهر و آمریکای لاتین به نمایش در آید.

سفیر بولیوی در ایران خاطر نشان کرد: در سفر به بوشهر از نخیلات و تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی بازدید و زمینه همکاری های اقتصادی دوجانبه بررسی و امیدوارم تصمیمات خوبی گرفته شود.

سفیر بولیوی: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین بوشهر و بولیوی مورد توجه است

استاندار بوشهر در این دیدار خواستار برپایی نمایشگاه مشترک با کشورهای آمریکای لاتین شد.

"احمد محمدی زاده" عنوان کرد: پیشنهاد می کنم، تولیدات بوشهر در کشورهای آمریکای لاتین و تولیدات این کشورها نیز در بوشهر عرضه شود.

وی افزود: با توجه به اعلام آمادگی سفرا، پیشنهاد می کنم، سفر سفرای آمریکای لاتین به بوشهر در زمستان امسال برنامه ریزی شود تا دو طرف از مزیت های یکدیگر شناخت پیدا کنند.

استاندار بوشهر در ادامه با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم گفت: ایران همواره به توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین از جمله بولیوی اهمیت می دهد و دولت سیزدهم در این راستا اقدامات موثری انجام داده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه روحیات مردم بولیوی مثل بوشهر ضد استعماری است، عنوان کرد: حدود ۳۰۰ سال پیش، هلندی ها و پرتغالی ها که قدرت دریایی آن دوران بودند به آب های بوشهر آمدند و جزیره خارک را اشغال کردند که مردم بوشهر آنها را از خلیج فارس بیرون کردند.

محمدی زاده گفت: بوشهر همواه در برابر استعمارگران ایستاده و تاکنون و در مراحل مختلف تاریخی، شاهد افتخارات بوشهر در برابر استعمارگران بوده و هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری با بولیوی هستیم گفت: دعوت می کنم ارزیابی میدانی از استان ما داشته باشید و مزیت های استان بوشهر را شناسایی و نسبت به توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی اقدام کنیم.

محمدی زاده افزود: استان بوشهر ۷۴ درصد گاز کشور را تولید و روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین سازی می کند.

استاندار بوشهر عنوان کرد: ۶۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور و تمام مواد خام پتروشیمی متعلق به بوشهر است.

وی اضافه کرد: سالانه ۶۰ میلیون تن تولیدات پتروشیمی داریم که بخشی صادر و بخشی به مصرف داخل کشور تعلق دارد.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد خرمای ایران شامل ۱۷۵ هزار تن در سال به بوشهر تعلق دارد اظهار کرد: خرما یک محصول مقوی و مغذی است و یک غذای کامل است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه بولیوی می تواند بازار مصرف قدرتمندی برای خرمای ایران باشد گفت: بوشهر، صادرات خرما به برزیل دارد و می تواند به بولیوی هم صادر کند.

وی پیشنهاد کرد: تهاتر خرمای بوشهر با میوه های گرمسیری و استوایی که در بولیوی تولید می شود گام‌ بلندی در توسعه اقتصادی دو طرف است.

استاندار بوشهر اضافه کرد: تجار و بازرگانان بولیوی در خرما و پتروشیمی استان ورود کنند تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha