تداوم اعتراض‌ها به رای پارلمان انگلیس علیه آتش‌بس غزه

لندن - ایرنا - یک روز پس از رای مخالف پارلمان انگلیس به طرحی درباره آتش‌بس فوری در غزه، صدها تن از حامیان فلسطین از دانش‌آموزان مدارس تا فعالان ضد صهیونیست در شهرهای مختلف انگلیس دست به تظاهرات زده و خواستار توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و پایان دادن به کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین شدند.

به گزارش ایرنا، دانش‌آموزان و دانشجویان ساکن در شرق لندن امروز (پنجشنبه) کلاس‌های درس خود را رها کرده و در اعتراض به نوع رای نماینده پارلمانی این منطقه درقبال طرح درباره آتش‌بس در غزه، راهپیمایی کردند. آن‌ها با بیان اینکه خانم «روشن‌ آرا علی» دیدگاه مردم این منطقه را نمایندگی نمی‌کند، خواستار استعفای فوری نامبرده از پارلمان شدند.

این قانون‌گذار انگلیسی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از توقف درگیری‌ها حمایت می‌کند اما به طرح درباره آتش‌بس غزه، رای ممتنع داده است. او مدعی شد که طرح ارائه شده در پارلمان انگلیس، آتش‌بس در غزه را تضمین نمی‌کرد و به همین خاطر او در این رای‌گیری مشارکت نکرد.

نمایندگان پارلمان انگلیس دیشب (چهارشنبه) به طرح پیشنهادی یکی از احزاب سیاسی این کشور درباره برقراری آتش‌بس در غزه رای موافق ندادند. در این رای‌گیری ۱۲۵ نفر از نمایندگان به این طرح رای موافق و ۲۹۳ نماینده رای مخالف دادند.

این طرح به پیشنهاد حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام مطرح شد که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه خواهان برقراری آتش‌بس بود. این حزب سیاسی در بیانیه‌ای در تارنمای خود نوشت: از نگاه ناظران بی‌طرف، (رژیم) اسرائیل مرتکب جرائم جنگی شده و برقراری آتش‌بس بشردوستانه یک امر ضروری است.

گزارش‌ها حاکیست رهبر حزب اپوزیسیون (کارگر) انگلیس که همسو با دولت لندن مخالف آتش‌بس کامل در غزه است، پیش از آغاز رای‌گیری به نمایندگان این حزب دستور داده بود که با پیشنهاد حزب ملی اسکاتلند مخالفت کنند؛ اما دقایقی پیش از آغاز رای‌گیری «یاسمین قریشی»، «افضل خان» و «پاولا بارکر» از کابینه سایه استعفا کردند تا به این طرح رای موافق بدهند.

موج استعفای نمایندگان ارشد حزب کارگر تا ساعاتی پس از انتشار آراء ادامه داشت و شمار این افراد به ۸ تن رسید؛ تحولی که ضربه سنگینی به اعتبار حزبِ منتظر قدرت بشمار می‌رود.

در همین پیوند، دیشب هزاران تن از حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کرده و با سردادن شعارهایی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. شرکت کنندگان با حمل پرچم فلسطین خواستار پایان جنگ و توقف کشتار مردم فلسطین شدند. آن‌ها سپس به سمت دفتر نخست وزیر انگلیس راهیپمایی کرده و با سردادن شعار شرمت باد، نهایت انزجار خود را از سیاست‌های دستگاه حاکمه به نمایش گذاشتند.

امروز (پنجشنبه) هم دانش‌آموزان مدارس منطقه تاور هملت سرازیر خیابان‌های شهر شده و فریاد آزادی فلسطین را سردادند. بر اساس برنامه اعلام شده، دانش‌آموزان سراسر انگلیس قرار است فردا (جمعه) در اعتراض به رای پارلمان این کشور اعتصاب کنند.

از سویی حامیان فلسطین مقابل کارخانه لئوناردو در شهر ساوت‌همپتون، بدلیل مشارکت این شرکت در تولید قطعات یدکی برای تسلیحات رژیم صهیونیستی تجمع کردند. آن‌ها پس از سردادن شعارهای اعتراضی از دیوار کارخانه بالا رفته، دیوارهای آن را به رنگ سرخ آغشته کرده و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

در لیورپول هم فعالان ضد صهیونیستی مقابل یکی از دفاتر وابسته به شرکت صهیونیستی "البیت" تجمع کرده و علیه کشتار فلسطینیان در غزه شعار دادند.

جنگ علیه غزه در حالی وارد چهل و یکمین روز خود شده است که اشغالگران حملات روی بیمارستان ها متمرکز کرده اند و از جمله بامداد روز گذشته نظامیان رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفاء بزرگترین بیمارستان نوار غزه یورش برده و آن را به اشغال خود در آوردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha