هند، کشتار غیرنظامیان در غزه را به شدت محکوم کرد

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند، با محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در غزه، خویشتن‌داری و دیپلماسی را در میانه جنگ غزه خواستار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از هندوستان تایمز، نارندرا مودی نخست وزیر هند، در دومین اجلاس مجازی صدای جنوب جهانی با محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در جنگ میان اسرائیل و حماس، گفت: تحولات در غرب آسیا چالش های جدیدی را ایجاد می کند و زمان آن فرا رسیده است که کشورهای جنوب جهانی یک صدا، درباره منافع جهانی صحبت کنند.

وی افزود: برای پیشرفت جهان، پافشاری بر رویکرد «با همدیگر و برای همدیگر» ضروری است اما می‌بینیم که چالش های جدیدی در غرب آسیا در حال ظهور است.

مودی گفت: هند حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در اسرائیل را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری همراه با گفتگو و دیپلماسی شده است اما ما به شدت کشته شدن غیرنظامیان در درگیری بین اسرائیل و حماس را محکوم می‌کنیم.

وی ادامه داد: پس از گفت‌وگوی تلفنی خود با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هند کمک های بشردوستانه برای مردم فلسطین ارسال کرده است.

نخست وزیر هند اظهار داشت: اکنون زمانی است که کشورهای جنوب جهانی باید یک صدا به سود منافع جهانی سخن بگویند.

مودی گفت: با توجه به موضوع «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» که شعار هند برای گروه ۲۰ است، همه کشورها باید با مشاوره، همکاری، ارتباطات، خلاقیت و ظرفیت سازی پیش بروند.

هند ابتدا از آنچه «حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود» خواند، حمایت می کرد اما با درخواست برای رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان، رویکرد متعادل‌تری را در پیش گرفت.

به گفته منابع فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله غافلگیرانه «طوفان الاقصی» تا کنون بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از جمله حدود ۴ هزار و ۴۰۰ کودک در شمال غزه به شهادت رسیده‌اند.

وی در ادامه چندین دستاورد گروه ۲۰ را که برای کشورهای جنوب جهانی مهم هستند، از جمله گنجاندن اتحادیه آفریقا به عنوان عضو کامل گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ، توافق بر سر اصلاحات اساسی بانک های توسعه چندجانبه و تمرکز بر تامین مالی پایدار برای توسعه کشورها را شرح داد و اظهار داشت: یک برنامه اقدام برای تسریع اجرای اهداف توسعه پایدار (SDGs) برنامه های کاهش فقر در جنوب جهان را تقویت خواهد کرد و توافقی در مورد تامین مالی و فناوری انتقال آب و هوا به کشورهای در حال توسعه با شرایط آسان، امضا شده است. راه اندازی اتحاد جهانی سوخت زیستی برای کشورهای جنوب جهانی بسیار مهم بود.

هند همچنین معتقد است: فناوری های جدید نباید راهی برای افزایش شکاف بین شمال و جنوب شود و نیاز زیادی به استفاده مسئولانه از فناوری در عصر هوش مصنوعی (AI) وجود دارد.

سران چندین کشور از جمله شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی و پراویند جوگنات نخست وزیر موریس به جلسه افتتاحیه این اجلاس مجازی پیوستند.

به گزارش ایرنا، اجلاس مجازی صدای جنوب جهانی توسط هند برای گرد هم آوردن کشورهای در حال توسعه و در نظر گرفتن نظرات آنها در زمان ریاست هند بر گروه ۲۰ ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha