۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85295532
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانه پرستار در بیمارستان‌های دولتی گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: میانگین نیروی پرستاری فعال بیمارستان‌های دولتی استان در مقایسه با متوسط کشوری بالاتر است اما برای مراقبت استاندارد به خصوص در بخش‌های جراحی و شیفت‌های عصر و شب همچنان به جذب بیشتر این نیروها نیاز داریم.

«فرهاد کرد» روز یکشنبه به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شاخص ضریب نیرو به تخت‌ در بیمارستان‌های دولتی کشور را ۱.۱۲ اعلام کرد و افزود: این ضریب در بیمارستان‌های دولتی گلستان ۱.۳۰ است اما در بیمارستان‌های تخصصی حتی به ۲ پرستار در ازای ۳۰ تخت و یا یک پرستار به ازای هشت تخت در بخش جراحی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: میانگین استاندارد حضور پرستار در مراکز درمانی، یک پرستار به ازای سه یا چهار تخت است.

وی افزود: با وجود وضعیت بهتر گلستان نسبت به کشور در ضریب پرستاری، به دلیل خدمات ارائه شده بر اساس نوع تخصص و مراقبت بخش‌های داخلی در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان کمبود نیروی پرستاری داریم که برنامه ریزی لازم توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای تامین نیرو در حال انجام است.

سرپرست اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: چهار هزار و ۱۳۶ نفر به عنوان کادر پرستاری شامل سه هزار و ۵۱۲ پرستار، ۲۸۲ کارشناس و کاردان هوشبری و ۳۱۱ کارشناس و کاردان اتاق عمل و تعدادی هم به عنوان کمک پرستار و بهیار در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان فعالیت دارند.

کرد ادامه داد: علاوه بر این۵۷۰ نفر به عنوان کادر پرستاری در بیمارستان‌های بخش خصوصی، تامین اجتماعی، ارتش و کاپری فعالیت می‌کنند و کمبود نیرو در این مراکز وجود ندارد.

وی بیان کرد: پرستاران به دلیل تورم اقتصادی و تامین هزینه‌های زندگی و معیشت از دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطالباتی در خصوص بازنگری اضافه کار و تعرفه پرستاری دارند که به عنوان درخواست‌های جامعه پرستاری کشور هم مطرح است.

سرپرست اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: میزان پرداختی اضافه کار پرستاران ساعتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ریال است که از سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت درخواست داریم در قانون اضافه کار بازنگری کنند.

کرد اضافه کرد: طرح تعرفه پرستاری که از سال ۱۴۰۱ اجرا شد نیازمند بازنگری است چرا که مبلغ تعرفه پرستاری در مقایسه با تعرفه پزشکان بسیار ناچیز محاسبه می‌شود در صورتی که در کشورهای دیگر اختلافات تعرفه پرستاران و پزشکان بسیار کمتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha