۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85302227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید رئیس جمهور قرقیزستان بر توسعه همکاری‌های ترانزیتی در منطقه 

تهران- ایران- رییس جمهوری قرقیزستان در اجلاس سران کشورهای برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای مرکزی در باکو گفت: این منطقه موقعیت ژئوپلیتیک منحصر به فردی دارد که فرصت‌های گسترده‌ای را برای توسعه مسیرهای ترانزیتی، تجارت و رشد اقتصادی فراهم خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آکی پرس، صدیر جپاروف رییس جمهوری قرقیزستان افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط سخت ژئوپلیتیکی، اقتصاد جهان که به تازگی از بحران پس از همه گیری کووید-۱۹ بهبود یافته است، اکنون با چالش ها و خطرات جدیدی روبرو شده است.

وی گفت: در دوره دگرگونی گسترده نظام اقتصادی جهانی، ظرفیت داخلی کشورهای ما امکان احیای فعالیت های اقتصادی را فراهم و چالش های مدرن، فرصت‌ها و چشم اندازهای جدیدی را برای ما باز کرد.

رییس جمهوری قرقیزستان تصریح کرد: زمینه مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی از طریق ارتقای تجارت بین المللی، حمل و نقل ترانزیتی، توسعه زیرساخت ها، معرفی فناوری های دیجیتال و یکپارچگی منطقه ای فراهم است و ایجاد تنوع در کریدورهای حمل و نقل بین المللی برای قرقیزستان از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا به کاهش وابستگی به یک یا چند مسیر ترانزیتی، ایجاد شرایط برای بهبود ثبات اقتصادی، امنیت و کاهش خطرات هنگام حمل و نقل کالا و مسافر منجر خواهد شد.

وی گفت: در این زمینه پروژه راهبردی احداث راه آهن چین- قرقیزستان-ازبکستان برای قرقیزستان و سایر کشورهای همسایه منطقه اهمیت ویژه ای پیدا می کند، اجرای این ابر پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن، منطقه را از بن بست حمل و نقل خارج و حدود چهار میلیارد نفر را به هم متصل می کند، جغرافیای حمل و نقل از آسیا از طریق ترکیه به اروپا، خاورمیانه، ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا را ترسیم می‌کند.

جپاروف گفت: ما قصد داریم از بخش جنوبی راهگذر ترانس خزر برای حمل و نقل جاده ای و ریلی کالا از قرقیزستان و چین به کشورهای اروپایی، گرجستان و آذربایجان استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha