تعزیه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

تهران- ایرنا- استادیار پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی گفت: برخی از پژوهشگران آغاز تعزیه‌خوانی را از دوره زندیه دانسته اند و در برخی گزارش‌های تاریخی آمده است که دسته‌های عزاداری به همراه شمایل و تصاویری خاص حرکت می کردند. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام یدالله حاجی‌زاده در پیش نشست تخصصی همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی ضمن طرح موضوعی با عنوان سیر تطور هیأت‌های عزاداری در ایران از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار گفت: جواد محدثی در کتاب فرهنگ عاشورا می نویسد هیأت، مجموعه‌ای از مردم هر محله، شهر و روستا هستند که برای سوگواری و عزاداری امام حسین علیه السلام در ایام محرم تشکیل می‌شود. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که هیأت به معنای یک سوگواری گروهی، از گذشته و حتی از زمان خود اهل‌بیت وجود داشته است. روایات، نشان دهنده آن است که ائمه اطهار نسبت به زیارت سیدالشهدا تاکید داشته و شیعیان نیز به این موضوع اهتمام داشته‌اند.

حضرت زینب نخستین عزادار حسین(ع) است

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) خطاب به ابوهارون مکفوف یکی از شاعران شیعه، مبنی بر اینکه به صورتی حزن‌انگیز و رقّت‌آور در رثای امام حسین(ع) شعر بخواند، گفت: عزاداری بر امام حسین(ع) بلافاصله پس از واقعه عاشورا شروع شده و شاید بتوان حضرت زینب(س) را اولین کسی دانست که برای آن حضرت در کوفه، شام و مدینه، عزاداری برپا کرده است و این عزاداری در دوران ائمه(ع) تداوم داشته است.البته باید توجه داشت که عزاداری در دوران ائمه اطهار(ع)، عموما به صورتی ساده برگزار می شده است که شاید به خاطر شرایط خاص و سخت گیری دستگاه خلافت بوده و اهل‌بیت (ع) نمی توانستند به صورت گسترده مراسم برگزار کنند اما شاهد آن هستیم که هرگاه در طول تاریخ، شیعیان قدرتی داشته اند، عزاداری بر سیدالشهدا(ع) رونق گرفته و به صورت منظم‌تری برگزار شده است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه هیأت‌های مذهبی به معنای خاص کلمه از دوران قاجار به بعد شکل گرفته‌اند، گفت: در آن دوره هیأت‌ها در قالب تشکل های مردمی در منازل، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، مراسم برگزار کرده و به اقامه عزا، تعظیم شعائر، تعمیق دانش دینی، تقویت حافظه تاریخی، وعظ، تعلیم قرآن، آموزش احکام و خواندن روضه و ادعیه می‌پرداختند. همچنین بعضی از هیأت‌ها از آن روزگار تا کنون، هنوز به کار خود ادامه می‌دهند؛ مانند هیأت جان نثاران حسینی متعلق به صنف بزّاز که در سال ۱۳۰۰ قمری تشکیل شده و یا مجمع هیأت لثارات الحسین علیه‌السلام که در ۱۳۳۰ به وجود آمده و یا هیأت متحده تهرانیان ارض قدس که تهرانی‌های مقیم مشهد در ۱۳۲۸ آن را تاسیس کردند.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

وی افزود: قبل از دوره صفویه شاهد عزاداری چندان گسترده‌ای نیستیم. البته در تاریخ سیستان اشاره شده است که مردم این منطقه در دهه اول محرم عزاداری می‌کرده‌اند. همچنین در دوره آل بویه عزاداری به صورتی رسمی‌تر برگزار شده است. احمد معزالدوله از برادران بویه‌ای بغداد دستور داده بود عاشورای سال ۳۵۲، مردم دکان‌ها را تعطیل کرده و به سوگواری بپردازند.ابن اثیر هم اشاره کرده است که شیوه عزاداری اینگونه بوده که بازارها تعطیل شده و شیعیان به صورت دسته جمعی و با آمدن به خیابان مشغول سوگواری می‌شدند و همگان لباس سیاه می‌پوشیدند.

واژه روضه از چه زمانی مطرح شد؟

وی افزود: بعد از آل بویه به واسطه روی کار آمدن حکومت های سنی مذهب، آیین سوگواری کم رونق تر شد اما دوره صفویه در این میان، دوباره یک نقطه عطف محسوب می‌شود. در این دوره چون تشیع به عنوان مذهب رسمی بود، سنت عزاداری رواج یافته و عنوان روضه‌ خوانی پیدا می‌کند که برگرفته از کتاب معروف ملاحسین کاشفی، یعنی کتاب روضه الشهدا است.در واقع چون مداحان از روی این کتاب، مصائب اهل بیت علیهم السلام را می‌خواندند، این نام شهرت یافت.

علم و کُتل در دوره صفویه شکل گرفت

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی اظهار کرد: روضه خوانان معروفی در دوره صفوی داریم. شکل‌گیری دسته‌های عزاداری نیز در این دوره بود که عمدتا کسانی که از کشورهای دیگر به عنوان سفیر به ایران آمده اند، گزارش هایی داشته اند.از جمله پیترو دلاواله که در سفرنامه خود از دسته های عزاداری در اصفهان گزارش داده است. همچنین تعداد روزهای عزاداری در این دوره افزایش یافته اما هنوز تنها ماه محرم به عنوان ماه عزا مطرح است.در دوره صفویه شاهد به وجود آمدن ابزارهای خاص عزاداری مثل عَلم، کُتل و بیرق هستیم. همچنین گزارش‌هایی درباره قمه زنی و شکل های دیگری از عزاداری مانند سنگ زنی، تیغ زنی و قفل زنی وجود دارد.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

نادرشاه دستور منع عزاداری بر سیدالشهدا(ع) را صادر کرد

حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه در دوره افشاریه گزارش چندانی درباره عزاداری نداریم، گفت: نادرشاه ریشه جنگ‌های ملالت بار دو امپراتوری صفوی و عثمانی را در اختلافات مذهبی می‌دانست و تصور می‌کرد سوگواری بر امام حسین علیه‌السلام نیز به این اختلافات دامن می‌زند. لذا در سال ۱۱۵۴ در فرمانی، دستور منع عزاداری بر سیدالشهدا را صادر کرد که متن آن نیز گزارش شده است. همچنین در جهانگشای نادری آمده است که وی با پنج شرط، پادشاهی را پذیرفت که یکی از آن ها، جلوگیری از لعن بر خلفا و ممانعت از برگزاری مجالس پرشور برای امام حسین(ع) بود.

آغاز تعزیه‌خوانی از دوره زندیه

وی افزود: در دوره زندیه باز هم شاهد برپایی مجالس روضه خوانی و عزاداری هستیم. در این دوره گزارش‌هایی از جهانگردان غربی داریم که به توصیف منبر، نوحه، سینه‌زنی و تعزیه خوانی پرداخته‌اند. بر همین اساس، برخی از پژوهشگران، آغاز تعزیه خوانی را از همین دوره دانسته اند. از جمله گزارش های تاریخی دیگری که موجود است، گزارش‌هایی است که به توصیف حرکت دسته های عزاداری به همراه شمایل و تصاویری خاص پرداخته اند.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

این کارشناس مذهبی افزود: یک جهانگرد آلمانی که شاهد برگزاری تعزیه‌ای در جزیره خارک بوده است، با دقت به توصیف آن پرداخته و برای مثال نوشته است که شهادت حضرت عباس (ع) بسیار طبیعی اجرا شده است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه دوره قاجاریه یکی از دوره‌های بسیار مهم در عزاداری است، گفت: در این دوره، سنت عزاداری صفوی تداوم پیدا می‌کند اما با تحولاتی هم همراه است. در این دوره به دلایلی مثل یک دستی جامعه ایران، صرف هزینه‌های زیاد برای برگزاری مراسم، حمایت همه جانبه حکومت و نهادینه شدن عزاداری از دوره های قبل، عزاداری ها گسترده شده و با تشریفات بسیاری همراه است.

وی ادامه داد: در این دوره شاهد همگانی تر شدن عزاداری ها هستیم و روضه خوانی جنبه عمومی تری به خود گرفته و همه اقشار مردم در عزای امام حسین شرکت می‌کنند. کنت دوسرسی سفیر فرانسه در اواسط دوره قاجار می‌نویسد «هرکسی در حد توان خود سعی می‌کرد نقشی در عزاداری ایفا کند.»

حضور گسترده زنان در عزاداری‌های دوره قاجار

حاجی زاده بیان کرد: شرکت زنان در عزاداری های دوره قاجار بسیار گسترده بوده و حتی پررنگ تر از مردان بود. مثلا در تکیه دولت، بیشتر، این زنان بودند که سکوها را پر می‌کردند و گفته شده جمعیت آنان حدود ۶ هزار نفر بوده است. همچنین گزارش شده که رجال حکومتی در عزاداری ها شرکت کرده و همه طبقات جامعه در مراسم سوگواری حضور داشته‌اند.

عزاداری دو ماهه در محرم و صفر

این کارشناس تاریخی خاطرنشان کرد: اعتمادالسلطنه وزیر انطباعات (چاپ و نشر) ناصرالدین شاه می‌گوید «تنها چیزی که برای خود، اسباب نجات دنیا و آخرت می‌دانم، خدمت به خامس آل عبا سیدالشهدا علیه‌السلام است.» در این دوره، عزاداری‌ها از نظر زمانی نیز گسترده تر شده و از ماه محرم به صفر هم امتداد می‌یابد و این دو ماه، فرصتی برای عزاداری محسوب می‌شود.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

شکوفایی تعزیه در دوره قاجار شکل گرفت

حاجی‌زاده گفت: دوره قاجار دوره شکوفایی تعزیه است و این مراسم در شهرهای مختلف انجام شده و معمولا در ابتدای آن، کسی روضه می‌خوانده است اما به مرور، روضه خوانی ابتدایی تعزیه حذف شده است؛ به ویژه در دوره ناصری شاهد رونق تعزیه هستیم. چارلز جیمز ویلز نویسنده انگلیسی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار در ایران حضور داشته و مراسم عزاداری و تعزیه در اصفهان را توصیف کرده، نوشته است که همه مردم از زن و مرد و فقیر و غنی، لباس سیاه پوشیده بودند و در روضه ها شرکت می‌کردند.

وی افزود: همچنین، مبالغ زیادی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) هزینه می‌کردند. در گزارش دیگری از یک جهانگرد فرانسوی که در زمان محمدشاه قاجار به ایران آمده بود، از برپایی تعزیه در معابر عمومی، تکیه‌ها، حیاط مساجد و درون قصرهای بزرگ تهران خبر داده بود.

این کارشناس تاریخی ادامه داد: در دوره ناصری شاهد گسترش بیش از پیش تعزیه در ایران هستیم که این سنت در همه اقشار جامعه نفوذ کرده و در خانه‌های اعیان و اشراف نیز برگزار می‌شده است. یکی از عواملی که باعث رونق تعزیه در دوره قاجاریه شده بود، فتوای بعضی علما و مراجع در جواز برگزاری تعزیه است. از جمله آیت الله محمدعلی کرمانشاهی فرزند محمدباقر وحید بهبهانی و میرزای قمی. از میرزای قمی سوال شده بود که آیا در ایام عاشورا، تشبیه به صورت امام و اهل‌بیت علیهم السلام به جهت گریاندن مردم و نیز، متشبه شدن در لباس اهل‌بیت(ع) جایز است که میرزا پاسخ داده بود منعی در نظر نیست و عمومات رجحان بکاء بر سیدالشهدا(ع) دلالت بر جواز آن دارد.

حاجی‌زاده افزود: سینه زنی و زنجیر زنی نیز در دوره قاجاریه مرسوم است.اوژن فلاندن فرانسوی در آرامگاه شاهزاده حسین قزوین با سینه زنی پرشور مردم رو به رو شده و آن را توصیف کرده است. همچنین او نوشته است برخی پابرهنه و خون آلوده و با چهره های سیاه شده، دم از حسین(ع) می‌زنند. یک ژاپنی، مراسم عزاداری در اصفهان را اینگونه به تصویر کشیده است که نزدیک مسجد شاه انبوه مردم از پیر و جوان در حدود ۲ یا سه هزار نفر با آهنگ منظمی سینه می‌زدند و فریاد حسین حسین سر می‌دادند.

وضعیت منابع تاریخی پیشینه هیات چگونه است؟

حبیب زمانی محجوب دانشیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در قم گفت: همایش علمی هیأت و آیین های مذهبی در اولین سال برگزاری بر روی نقطه بسیار خوبی یعنی هیأت در آینه تاریخ دست گذاشته است. متاسفانه ما در زمینه تاریخ اجتماعی اطلاعات بسیار کمی داریم. عمدتا تاریخ، تاریخ سیاسی است که به حکومت‌ها و خلفا و شاهان پرداخته است. تصور می‌کردم در کشور ما که یک کشور مذهبی با ریشه های دینی دیرینه است، حتما منابعی در خصوص تاریخ و پیشینه هیأت وجود دارد اما متوجه شدم که به شدت با فقر منبع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بهترین منابع تاریخی در این حوزه، نوشته‌های مستشرقان و جهانگردانی است که عمدتا پس از دوره صفویه وارد ایران شده اند و اگر این ها نبود، شاید بسیاری از داشته های ما از بین می‌رفت. شاید آیین های مذهبی برای آنان جذاب بوده و به همین خاطر، به دقت به ثبت این آیین‌ها پرداخته‌اند اما در مقابل برای مورخان داخلی به امری عادی تبدیل شده بود که تصور می کرده‌اند به ثبت تاریخی نیاز ندارد.

بررسی سیر تاریخی عزاداری در منطقه فراهان

زمانی محجوب در تبیین اهمیت این دست منابع گفت: این‌ها عقبه فرهنگی ما و یکی از پایه های اصلی هویتی ماست. از جمله ثمرات این بحث‌های تاریخی، در دست داشتن پاسخ مناسب در قبال انحرافات نوپدید است؛ چرا که نشان می‌دهیم چه چیزی در تاریخ ریشه داشته و اصیل است و چه چیزی یک انحراف و بدعت محسوب می شود.

وی که موضوع ارائه خود را سیر تاریخی آیین‌های عزاداری در منطقه فراهان» قرار داده بود، به پیشینه تاریخی و جغرافیایی منطقه فراهان اشاره کرده و ادامه سخنان خویش را به بررسی موردی آیین‌های مذهبی در این منطقه اختصاص داد.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

زمانی محجوب اظهار کرد: منطقه فراهان، منطقه‌ای بسیار عالم خیز بوده است که از ابتدا با سنت شیعی، اسلام آورد. در واقع تا مدت ها پس از ظهور اسلام و تسلط مسلمین بر مناطقی از ایران، هنوز زرتشتی ها در این منطقه حضور داشتند و آتش آتشکده آن را روشن نگه داشته بودند اما در نهایت این منطقه تحت تاثیر گرایش های شیعی قم، که پایگاه تشیع در ایران است، قرار گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه امام صادق (ع)، دسته‌روی عزاداری، زنجیر زنی، تعزیه خوانی و علم گردانی را نمونه‌ای از آیین های مذهبی جا افتاده در فراهان دانست و با ذکر گزارشی از یکی از مستشرقین، برگزاری مراسماتی نظیر قمه زنی و گل مالی را در این منطقه رد کرد.

وی در خصوص تعزیه خوانی در فرهان بیان کرد: اولین و رایج ترین آیین مذهبی در منطقه فراهان، تعزیه خوانی است که با عنوان شبیه‌خوانی در آن منطقه معروف است. گفته می شود که رواج تعزیه از مراسم سوگواری سیاوش وارد فرهنگ اسلامی شده است ولی از دوره قاجار بسیار پررنگ می شود و در تمام روستاها و شهرها از جمله منطقه فراهان رایج می شود.من در مصاحبه‌های میدانی از تعزیه خوان ها می پرسیدم که شما چند نسل قبل را می شناسید که معمولا تا سه نسل قبل از خود را نمی شناختند. لذا روشن است که این مراسم در فراهان قدمت بالایی ندارد و نهایتا به دوره قاجار باز می‌گردد. لوازمی هم که برای تعزیه استفاده می شده است و اکنون موجود است، به همان دوره باز می‌گردد.

روضه‌خوانی در ایران از چه دوره‌ای آغاز شد

عَلم گردانی از آئین‌های خاص منطقه فراهان

زمانی محجوب با بیان اینکه تزیین تعزیه ها و آیین های عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام در این منطقه لزوما به رنگ سیاه نبوده است، گفت: زنان در این منطقه نذر می کردند و چادرها، روسری ها و پارچه‌های خاصی با رنگ های مختلف برای مراسم عزا می آوردند. نکته جالب توجه دیگر آن است که علاوه بر تعزیه‌های ثابت در دهه محرم، تعزیه خوان‌های سیار نیز در این منطقه و در ایام خاصی مانند ۲۸ صفر، به تعزیه خوانی می پرداختند.

وی افزود: آیین دیگری که در این منطقه رواج داشته است، عَلم گردانی است.البته منظور از عَلم، همان کتل در ادبیات مناطق دیگر است که در این منطقه از چوب سرو، ساخته می شده و با پارچه های رنگارنگ، تزیین می شده است. جالب است که علم در این منطقه از قداست عجیبی برخوردار بوده و هست؛ چنان که هنوز هم مردم به آن قسم می‌خورند.

هیات بیل و کلنگ

وی با اشاره به کتاب تاریخ و فرهنگ مردم آشتیان نوشته اسدالله عبدلی ‌آشتیانی، ابراز کرد: بر اساس برخی اسناد تاریخی، یک آیینی به نام هیأت بیل و کلنگ در منطقه وجود داشته است که دیگر الان اثری از آن نیست. سیزدهم محرم هر سال، مردم با دسته‌ای به شکل نمادین برای خاکسپاری شهدای کربلا می رفتند. مراسم روضه خوانی در تاریخ منطقه فراهان کمرنگ است و ظاهرا روضه خوانی بیشتر در میان اشراف و علما مرسوم بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha