مرجعیت علمی در علوم انسانی، با آزاداندیشی و سعه‌صدر محقق می‌شود

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم تغییر آیین‌نامه ارتقا گفت: برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی باید آزاد اندیشی و سعه صدر علمی را گسترش دهیم. همچنین نقد علمی و روشمند در محیط‌های دانشگاهی رونق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام رضا غلامی امروز (دوشنبه) در پنل مرجعیت علمی در حوزه‌های علوم بنیادی که همزمان با نخستین همایش ملی مرجعیت علمی برگزار شد، ابتدا به دلایل مختلف دستیابی به مرجعیت علمی پرداخت و افزود: باید مشخص کنیم چرا می‌خواهیم مرجعیت علمی داشته باشیم. آیا دستاوردهای خاصی داریم که آن را جهانی کنیم؟ چون مرجعیت قدرت‌ می آفریند، به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم و به طور کلی هدف ما باید مشخص شود.

غلامی ادامه داد: اقتضائات کسب مرجعیت در علوم انسانی متفاوت است، نه فقط به خاطر جنس علوم انسانی، بلکه به خاطر برداشت متفاوت از علوم انسانی در جمهوری اسلامی.

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم در مورد الزامات کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی توضیح داد: جریان علوم انسانی باید جریانی پر نشاط، ساختمان علوم انسانی از پایه‌های مستحکمی برخوردار و گفتمان حاکم بر علوم انسانی ایرانی در دنیا از استحکام کافی بهره‌مند باشد.

مرجعیت علمی در علوم انسانی، با آزاداندیشی و سعه‌صدر محقق می‌شود


وی ادامه داد: اشراف به نظریات برتر جهان و قدرت فهم و نقد آن باید در دانشمندان ایرانی وجود داشته باشد. علوم انسانی نباید منزوی باشد. دنیای علوم انسانی تغییر کرده است؛ باید در جایگاه علوم انسانی جدید دقت کنیم.

غلامی تاکید کرد: در علوم انسانی باید قدرت ارائه اندیشه‌های نو با بهره‌گیری از ادبیات و روش شناسی وجود داشته باشد. همچنین استعدادپروری در علوم انسانی به سکه رایج تبدیل شود. باید امکان تعامل با دنیا برقرار باشد. به علاوه قدرت اثربخشی علوم انسانی باید محسوس باشد.

غلامی با ارایه پیشنهادهایی برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی در ایران بیان کرد: باید به دنبال شناسایی و حمایت از نخبگان برتر علوم انسانی با شاخص های جدید باشیم. همچنین پژوهش‌های کلیدی و راهگشا با تکیه بر اساتید سرمایه‌گذاری گسترده و هدفمند داشته باشیم.

وی افزود: برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی باید آزاد اندیشی و سعه صدر علمی را گسترش دهیم. همچنین نقد علمی و روشمند در محیط‌های دانشگاهی رونق پیدا کند.

غلامی با بیان اینکه باید در وضعیت آموزش تجدید نظر کنیم، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است. باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کاهش دهیم. زیرا ممکن است این وضعیت در آینده فاجعه بار باشد.

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با تاکید بر لزوم تغییر آیین‌نامه ارتقا گفت: آیین‌نامه فعلی مزیت‌هایی دارد؛ ولی در بخش‌هایی، اعضای هیات‌علمی را به کارمند تبدیل کرده است. آیین‌نامه جدید زمینه را برای نظریه پردازی باز کند.

غلامی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط با دنیای علمی، اظهار داشت: نباید از تبعات برقراری ارتباط علمی با دنیا بترسیم، دچار امنیت‌زدگی شدیم. باید وارد این عرصه شویم؛ زیرا مزایای آن بیشتر از معایب آن است.

وی افزود: گفت و گوی علمی مقدم بر تولید مقاله است. اول باید گفت و گو و مفاهمه انجام شود، در نهایت زمینه مقاله نیز ایجاد می‌شود.

اولین همایش مرجعیت علمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، روسای دانشگاه ها و شماری از پژوهشگران در محل کتابخانه ملی در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha