چالش‌های پیش‌روی حزب دموکرات کمتر از یک سال به برگزاری انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

تهران- ایرنا- تارنمای «بیزنس اینسایدر» در تحلیلی به چالش‌های پیش‌روی حزب دموکرات کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته و موقعیت آن را حتی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا نیز دشوار توصیف کرده‌است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این پایگاه خبری- تحلیلی، در حالی‌که کمتر از یک سال تا انتخابات ۲۰۲۴ باقی مانده است، به نظر می‌رسد این انتخابات بیش از پیش به نبردی دشوار برای حزب دموکرات تبدیل شده باشد.

بیزنس اینسایدر نخستین چالش دموکرات‌ها را در رقابت های سال آینده، سن جو بایدن دانسته است؛ رئیس‌جمهوری که به تازگی ۸۱ ساله شده و در صورت انتخاب مجدد در پایان دوره دوم ۸۶ ساله خواهد بود و بدین ترتیب می تواند عنوان سالخورده ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا را از آن خود کند. هرچند بایدن هر بار در واکنش به بالا بودن سن خود، این مولفه را در توانایی رهبری خود کم اهمیت ارزیابی کرده است.

اما جامعه آمریکا نظر دیگری دارد؛ مطابق نتایج نظرسنجی ها بیش از سه چهارم آمریکایی ها بر این عقیده هستند که بایدن خیلی پیرتر از آن است که بتواند برای چهار سال دیگر هم در کاخ سفید بماند.

گزارش برخی رسانه ها در ایالات متحده نیز نشان می دهد که چگونه سالخوردگی رئیس‌جمهوری آمریکا عملکرد وی را تحت تاثیر قرار داده‌است. نشریه پولیتیکو به تازگی در مطلبی خاطرنشان کرد: برخی اطرافیان رئیس‌جمهور از وی خواسته اند مسافت‌های کوتاه‌تری را پیاده‌ طی کند و برای پیشگیری از زمین خوردن از کفش های مخصوص پیاده روی استفاده کند.

فارغ از مساله سن بایدن، بسیاری از رای دهندگان آمریکایی از عملکرد این رئیس جمهوری دموکرات به ویژه در خصوص بحران های خاورمیانه ناراضی هستند. به گونه ای که وی برای نخستین بار در نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز، از ترامپ عقب ماند.

این شبکه تنها رسانه‌ای نیست که عقب‌ ماندن بایدن را از رقیب جمهوری خواه وی نشان می دهد و اوایل ماه جاری میلادی، نظرسنجی انجام گرفته توسط روزنامه نیویورک تایمز و کالج سی‌ینا نشان داد که ترامپ در پنج ایالت از شش ایالت کلیدی، از رئیس‌جمهوری آمریکا پیشی گرفته است.

به نوشته بیزنس اینسایدر،رقابت بایدن تنهامنحصر به ترامپ نبوده و پس از جدایی رابرت اف کندی جونیور از حزب دموکرات در اوایل ماه اکتبر (مهرماه) و ادامه فعالیت وی به عنوان یک نامزد مستقل و احتمال استقبال رای دهندگان، شانس این چهره شناخته شده دنیای سیاست، در جذب آرای دموکرات ها بالا ارزیابی شده است.

این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه به تصمیم جو منشن برای عدم ورود به رقابت های مجلس سنا در سال ۲۰۲۴ اشاره کرده و وضعیت را برای انتخابات میان دوره ای مجلس سنا در سال ۲۰۲۴ هم دشوار توصیف کرد. دموکرات ها که در حال حاضر اکثریت ۵۱ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند، برای انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۴ این شانس را نخواهند داشت و احتمال می رود وضعیت به نفع جمهوری خواهان تغییر کند.

لذا چنانچه حزب دموکرات کنترل سنا را از دست بدهد، تعیین قاضی جدید دادگاه عالی برای بایدن یا هر رئیس جمهوری دموکرات دیگری بسیار دشوارتر می شود.

آیا موفقیت جمهوری خواهان تضمین شده است؟

بیزنس اینسایدر در ادامه با تاکید بر عقب ماندن دموکرات ها در نظرسنجی، موفقیت جمهوری خواهان را ۱۰۰ درصد ندانسته و یادآور شده است که بایدن پیش‌تر ثابت کرده که می‌تواند ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست دهد. و اگر بتواند مانند سال ۲۰۲۰ اعتماد و حمایت رای دهندگان به ویژه رای دهندگان جوان را جلب کند، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد.

علاوه بر این موارد، ترامپ به عنوان نامزد پیشرو جمهوری خواهان با ۹۱ اتهام کیفری روبرو است و باید با انبوهی از نبردهای حقوقی مقابله کند. به گونه ای که حتی از برگزاری برخی تجمعات به دلیل همین اتهامات و برگزاری دادگاه ها منع می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha