تلاش جمهوریخواهان برای جذب آرای دموکرات‌های ناراضی پیش از انتخابات ۲۰۲۴

تهران- ایرنا- شبکه آمریکایی ان بی سی با ارائه گزارشی از کاهش حمایت رای دهندگان آمریکایی از جو بایدن رپیس جمهوری فعلی این کشور به دلیل رویکرد جانبدارانه دولت آن از رژیم صهیونیستی، از اشتیاق جمهوریخواهان برای جذب آرای دموکرات‌های ناراضی برای انتخابات سال ۲۰۲۴ کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ‌از تارنمای این شبکه تلویزیونی، از زمانی که جنگ بین اسرائیل و حماس در ماه گذشته آغاز شد، رای دهندگان مسلمان و عرب آمریکایی در ایالت‌های کلیدی این کشور تاکید کرده‌اند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری از جو بایدن، رپیس جمهوری فعلی حمایت نمی کنند.
گزارش‌ها حاکی است که حمایت از رئیس جمهوری آمریکا در میان رای دهندگان جوان‌تر حامی فلسطین در این کشور کاهش بیشتری یافته است. حتی یک جنبش اعتراضی علیه بایدن از سوی رای دهندگان درحال شکل‌گیری است که اعضای آن اعلام کردند قصد دارند در اعتراض به رویکرد غیرانتقادی دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی بالای برگه‌های رأی گیری انتخابات سال ۲۰۲۴ را خالی بگذارند.

این گزارش افزود: جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند از اختلافات جدید میان رای دهندگان دموکرات، فعالان چپ و حوزه های اصلی دموکرات به نفع خود استفاده کنند. با این حال محافظه‌کاران راست‌گرا به دلیل مواضع جانبدارانه از اسرائیل با چالش جدی برای جذب رای‌دهندگان دموکرات منتقد بایدن رو به رو هستند. زیرا یکی از مهمترین دلایل این رای‌دهندگان به بایدن حمایت بی دریغ دولت او از رژیم اسرائیل در حمله به غزه بوده است.

گفتنی است بایدن و بسیاری از دموکرات‌های کابینه او پس از آغاز درگیری‌ها در باریکه غزه، ‌خدمات زیادی به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. دولت بایدن از یک سو درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرده و از حملات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و از سوی دیگر برای کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و توقف موقت درگیری‌ها فشار می‌آورد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان نیز آغوش خود را برای حمایت از اسرائیلی‌ها گشوده و درخواست‌ها برای آتش‌بس را محکوم کرده‌اند.

ان بی سی در ادامه تحلیل عملکرد راست گراها نوشت: جمهوری‌خواهان طرح جذب آرای رای‌دهندگان دموکرات را در کوتاه مدت و بلندمدت به نفع خود می‌بینند و امیدوارند بتوانند رای یهودیان میانه‌رو که به طور سنتی از دموکرات‌ها حمایت می‌کردند، اما اکنون منتقد اعتراضات ضد اسرائیلی هستند را به سبد خود اضافه کنند. رای دهندگان مسلمان آمریکایی که دیدگاه های محافظه کارانه‌تری به لحاظ اجتماعی دارند و از مدیریت جنگ بایدن ناراضی هستند نیز از دیگر اهداف جمهوری‌خواهان هستند.

گفتنی است قبل از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مسلمانان آمریکایی از جمهوری خواهان حمایت بیشتری می‌کردند. اما دونالد ترامپ، با وضع ممنوعیت گسترده‌ سفر برای اتباع چندین کشور مسلمان ضربه قابل‌توجهی به این حزب زد. ترامپ وعده داد محدودیت‌ها علیه اتباع کشورهای مسلمان را در دوره دوم گسترش دهد.

این گزارش می‌افزاید: جمهوریخواهان خطر بسیار بیشتری را در ایجاد فاصله بین این حزب و اسرائیل نسبت به منافع احتمالی انتخاباتی می‌بینند. به این معنا که نزدیکی و حمایت از اسرائیل نمی‌تواند خطر جدی برای اهداف انتخاباتی جمهوری خواهان ایجاد کند.

نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که واکنش بایدن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه در میان بخشی از رای‌دهندگان با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شده است. این نظرسنجی نشان داد که تنها ۳۴ درصد از رای دهندگان با مدیریت این جنگ از سوی بایدن موافق هستند درحالی که ۵۶ درصد از رای دهندگان مخالف آن هستند.

عملکرد رییس جمهوری آمریکا نسبت به تحولات غزه توسط رای‌دهندگان در هر دو حزب با دیدی انتقادی نگریسته شده است. به طوری که ۵۱ درصد از رای دهندگانی که حملات رژیم اسرائیل را موجه می دانند و ۶۶ درصد از رای دهندگانی که معتقدند جنایات اسرائیل علیه غزه موجه نیست، مدیریت بایدن را قابل قبول نمی دانند.

طبق این گزارش، اکثریت دموکرات ها (۵۱ درصد) و (۵۷ درصد) رأی دهندگانی که می‌گویند پاییز آینده به بایدن رای خواهند داد مدیریت او در جنگ را تایید می‌کنند. این در حالی است که آمار حامیان او در سایر گروه‌های جمعیتی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و تنها ۳۱ درصد از مستقل‌ها، ۲۲ درصد از جمهوری‌خواهان و ۲۰ درصد از رای‌دهندگان زیر ۳۴ سال مدیریت او در این جنگ را تأیید می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha