واکنش ضعیف کشورهای عربی در قبال جنگ غزه/سلاح نفت را برای فشار بر غرب به کار بندید

تهران- ایرنا- از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، واکنش کشورهای عربی صادر کننده نفت در قبال کشتار ساکنان غزه به دست رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه القدس العربی در مطلبی به قلم «جلبیر الاشقر» با عنوان «اگر به دنبال یاری ساکنان غزه هستید، از سلاح نفت استفاده کنید»، از کشورهای عربی می‌خواهد که اقدام عملی برای توقف جنگ در غزه به کار بندند.

وی اقدامات انجام شده و اظهار همبستگی صرف را ناکافی دانسته و این واکنش را متناسب با حجم قتل و کشتار و ویرانگری رژیم صهیونیستی در غزه نمی‌داند.

الاشقر می نویسد: واکنش کشورهای عربی تاکنون چه بوده است؟ اردن و بحرین سفیران خود را از فلسطین اشغالی فرا خوانده‌اند و حتی روابط خود را به حال تعلیق درنیاورند، چه رسد که بخواهند آن را قطع کنند. این واکنش در واقع اقدامی برای دور نگه داشتن خود از سرزنش است. مصر و مغرب حتی همین حداقل کار را هم انجام ندادند و سفیران خود را فرانخواندند. امارات هم تکلیفش معلوم است و دیدگاه به شدت ضد اخوانی دارد که حماس برگرفته از آن است.

این تحلیلگر می افزاید: کشورهایی آمریکای جنوبی از جمله بولیوی، کلمبیا، شیلی و هندوراس از کشورهای عربی بهتر عمل کردند. نشست ریاض هم که دستاورد خاصی نداشت. این رویکرد متناسب با تحولات غزه و کشتاری که در آن رخ می دهد، نیست. مفهوم این رویکرد، نادیده انگاری از سوی کشورهای عربی چیست؟ آیا کشورهای عربی توان اقداماتی فراتر از اقدامات نمایشی را ندارند؟

وی ادامه می دهد: واقعیت این است که کشورهای عربی صادرکننده نفت به مراتب قوی تر از نیم قرن قبل و در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ هستند که اسرائیل را تحریم نفتی کردند. این کشورها امروز ضعیف نیستند و اگر در آن زمان یعنی سال ۱۹۷۳ متکی به غرب بودند، امروز از استقلال اقتصادی برخوردارند و روابط قوی با روسیه و چین و آمریکا دارند.

به نوشته الاشقر، ریاض با وجود کشتار جمعی و سیاست کوچاندن فلسطینیان از غزه اقدامی برای استفاده از سلاح نفت نمی‌کند. کشورهای عربی از سلاح نفت به عنوان سلاحی برای فشار بر کشورهای غربی به منظور مجبور کردن آنها به فشار برای توقف جنگ علیه غزه استفاده نکردند.

این تحلیلگر اضافه می کند: برای همین است که «آموس هوکشتاین» معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و مشاور ارشد او در امور انرژی به فایننشال تایمز گفت، اطمینان دارد که کشورهای نفت خیز عربی از سلاح نفت استفاده نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha