تبادل آبی با دریای خزر، ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد خلیج گرگان می‌کند

استاندار گلستان گفت: برقراری تبادل آبی خلیج گرگان با دریای خزر ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد این خلیج می‌کند.

به گزارش ایرنا علی‌محمد زنگانه روز چهارشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری از کانال جدید آشوراده و افتتاح عملیات آبرسانی به خلیج گرگان اظهار کرد: روزی که قرار شد رییس جمهور به گلستان سفر کند تصمیم گرفتیم برای حل چند مشکل اصلی و شاخص تلاش کنیم که یکی از مهمترین آن‌ها چاره‌جویی برای نجات خلیج گرگان از خشک‌شدن بود.

وی بیان کرد: اگر خلیج گرگان خشک شود، حدود ۶۰ هزار هکتار از مساحت آن و زمین های اطراف به کانون تولید ریزگرد نمکی تبدیل شده و کشاورزی، منابع طبیعی، جنگل و سلامتی مردم گلستان و حتی بخشی از استان‌های مازندران و خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استانداد گلستان ادامه داد: پس از تصویب ضرورت احیای خلیج گرگان، اجرای برنامه با ۱۶ مداخله در ۲ دسته با تکیه بر مطالعات مراجع علمی کشور در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آن، بازکردن راه ورود آب دریای خزر با برقراری تبادل آب بین خلیج و دریای خزر و لایروبی کانال ها با اولویت آشور و چپاقلی بود.

زنگانه ادامه داد: مداخلات بعدی برای احیای خلیج گرگان متکی به تغذیه مصنوعی است که در نهایت طبق نظر کارشناسان، پمپاژ آب مورد تایید قرار گرفت که مکان پمپاژ نیز نهایی شده و در دور دوم سفر رییس جمهور، انجام آن آغاز خواهد شد.

وی به احتمال سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان در نیمه دوم آذرماه اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح احیای خلیج گرگان به عنوان یکی از وعده‌های دور اول سفر رییس جمهور، ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان لایروبی شد که در نتیجه آن علاوه بر ورود میلیون‌ها متر مکعب آب، از بروز سیل در سکونت‌گاه‌های حاشیه این رودخانه‌ها جلوگیری شد.

زنگانه تاکید کرد: جاری شدن آب دریا به خلیج ضمن برقراری تبادل آب موجب افزایش آب خلیج از ۳۵ به ۷۰ سانتی متر و کاهش شوری آب  خلیج می شود و البته در راستای بهبود کیفیت آب خلیج به عنوان اقدام مداخله ای دیگر به دنبال احیای حق آبه خلیج از قره سو و نکارود هستیم تا با ورود آب شیرین اکو سیستم منطقه بهبود یابد.

وی ادامه داد: امروز شاهد آبگیری اولیه خلیج گرگان هستیم و افتتاح رسمی کانال آبرسان آشور به طول ۱۱ کیلومتر را در سفر ریاست محترم جمهور به گلستان خواهیم داشت.

استاندار گلستان گفت: علاوه بر لایروبی کانال آشور خلع ید در پهنه ۲ هکتاری اسکله گردشگری بندرترکمن نیز صورت گرفت که می تواند ظرفیتی برای تردد کشتی‌های گردشگری باشد.

زنگانه خاطرنشان کرد: لایروبی کانال ۱۱ کیلومتری آشور اقدامی جهادی با لای‌برداری یک میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعبی، احداث پنج هزار و ۴۰۰ متر دیواره چوبی برای نخستین بار در کشور، ایجاد چهار دایک ۱۰۰ هکتاری و ایجاد پوشش گیاهی شور دوست بومی سالیکورنیا بود و هیچ اقدامی خارج از ضوابط محیط زیست در این اقدام صورت نگرفت

عملیات آبرسانی به خلیج گرگان و بهره‌برداری از کانال جدید آشوراده به‌عنوان یکی از وعده‌های سفر استانی هیات دولت به گلستان امروز چهارشنبه آغاز شد.

پس از سفر اسفند ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به گلستان و دستور صریح وی، عملیات نجات بخشی خلیج گرگان به عنوان مهمترین بخش پناهگاه حیات وحش و ذخیرگاه زیست کره میانکاله آغاز شد.

انتخاب پیمانکار خارج از تشریفات اداری بیانگر اراده جدی قوه مجریه برای نجات دردانه خزر بود و پس از آن ده‌ها فروند قایق، لایروب، کامیون ، بیل مکانیکی و ادوات فنی و راه سازی عازم شمال جزیره آشوراده شدند تا با جمع آوری رسوبات، زمینه ورود آب به خلیج گرگان را فراهم کنند.

به اعتقاد کارشناسان توجه به احیای خلیج گرگان و رهایی آن از خشکی از جهات اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری بوده و اگر اقدام عملی برای احیای آن شتاب نمی گرفت، تا سال ۱۴۰۲ ارتباط طبیعی خلیج گرگان با دریای خزر برای همیشه قطع شده و مانند خلیج «حسن‌قلی» و تالاب گمیشان گرفتار خشکی مطلق می‌شد.

از پیامدهای این خشکی، افزایش دمای منطقه و رسیدن میانگین شوری آب این خلیج به ۲۵ درصد بود و علاوه بر آن، تخریب بیشتر محیط زیست و ایجاد یک شوره‌زار بزرگ در منطقه و فراگیری گرد و غبار آن تا خراسان شمالی دور از انتظار نبوذ.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و «لپو زاغمرز» در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی که حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت منطقه تحت تاثیر مستقیم خلیج گرگان هستند، اثرگذاری مستقیم دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha