آغوش باز خلیج گرگان برای مسابقات قایق‌های تندرو قهرمانی کشور+ فیلم

گرگان- ایرنا- چند روز پس از آبگیری آزمایشی خلیج گرگان، اولین دوره مسابقات قایق‌های تندرو قهرمانی کشور با شرکت ۲۰ قایقران از استان‌های کشور به میزبان شهرستان ساحلی ترکمن استان گلستان آغاز شد.

دبیرکل انجمن قایق‌های تندرو فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی روز دوشنبه در حاشیه این مسابقات به ایرنا گفت: در صورت برگزاری مطلوب این رویداد ورزشی، اسکله بندرترکمن پایلوت مسابقات دریایی کشور خواهد شد.

محمدرضا نصرالله‌زاده اظهار کرد: نفرات اول تا سوم این مسابقات به رقابت‌های آسیایی قایق‌های تندرو اعزام خواهند شد.

وی بیان کرد: این مسابقات با رویکرد توسعه دریا محور و ایجاد نشاط و شادابی در جامعه در حال برگزاری است.

عملیات آبرسانی به خلیج گرگان و بهره‌برداری از کانال جدید آشوراده به‌عنوان یکی از وعده‌های سفر استانی هیات دولت به گلستان هفته گذشته آغاز شده بود.

با توجه به زمان‌بر بودن آبگیری کامل خلیج برای افتتاح رسمی با حضور رییس جمهور، آبگیری اولیه آغاز شد و بهره‌برداری کامل از فاز نخست احیاء خلیج گرگان با حضور رییس جمهور در سفر دور دوم به گلستان انجام خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان توجه به احیای خلیج گرگان و رهایی آن از خشکی از جهات اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری بوده و اگر اقدام عملی برای احیای آن شتاب نمی گرفت، تا سال ۱۴۰۲ ارتباط طبیعی خلیج گرگان با دریای خزر برای همیشه قطع شده و مانند خلیج «حسن‌قلی» و تالاب گمیشان گرفتار خشکی مطلق می‌شد.

از پیامدهای این خشکی، افزایش دمای منطقه و رسیدن میانگین شوری آب این خلیج به ۲۵ درصد بود و علاوه بر آن، تخریب بیشتر محیط زیست و ایجاد یک شوره‌زار بزرگ در منطقه و فراگیری گرد و غبار آن تا خراسان شمالی دور از انتظار نبوذ.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و «لپو زاغمرز» در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی که حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت منطقه تحت تاثیر مستقیم خلیج گرگان هستند، اثرگذاری مستقیم دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha