پروژه آبرسانی به ۸۶۰ روستای استان کرمانشاه در حال اجراست

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، از آبرسانی به ۸۶۰ روستای استان خبر داد و گفت: در مرحله اول، عملیات آبرسانی به ۳۴۹ روستا با ۳۱۴ میلیارد تومان اعتبار را آغاز کرده‌ایم که تا پایان سال جاری ۲۰۰ روستای آن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رضا داوودی» عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در کرمانشاه افزود: شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در این زمینه جزء پیشروترین استان‌های کشور است و بیش از ۶۵ درصد پروژه‌های ما پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۱۴۰۳ تمامی این روستاها تنش‌زدایی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد هم در حوزه آبرسانی روستایی ،قرارداد دوم برای آبرسانی به ۵۱۱ روستای استان با هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار منعقد شد که ۳۰ درصد آن توسط استانداری کرمانشاه و ۷۰ درصد باقی مانده توسط وزارتخانه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در ادامه از نشست نمایندگان کرمانشاه با وزیر کشور خبر داد و گفت: در این جلسه موضوعات مهم و زیرساختی شهر کرمانشاه بخصوص موضوعات آبی مورد پیگیری قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در حوزه آب و فاضلاب چند موضوع اساسی پیگیری شد که یکی از آنها فاضلاب شهر کرمانشاه بود که در سفر رییس جمهوری در سال ۱۴۰۱، ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که قرار بود ۳۰۰ میلیارد تومان آن در قالب تهاتر نفت، ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب ماده ۵۶ و ۲۵۰ میلیارد تومان باقی‌مانده هم در قالب ردیف‌ اعتباری که در قانون بودجه سنوات کشور تامین اعتبار شود.

وی اضافه کرد: در بخش ماده ۵۶ بانک‌های عامل حاضر به همکاری نشدند و در بخش تهاتر نفت نیز به دلیل مسایل کلان کشور موفق نشدیم در سال ۱۴۰۱ اعتباری دریافت کنیم، تنها اعتبار دریافتی بحث سهم قانون بودجه بود.

داوودی گفت: ۴۷۱ کیلومتر شبکه و ۲ تصفیه‌خانه برای تکمیل این پروژه نیاز داریم که هر یک از آنها برای ۴۰۰ هزار نفر یا به عبارتی ۶۷ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه شماره یک که با ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در حال بهره‌برداری است، افزود: عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره ۲ نیز در سال ۱۴۰۱ آغاز شده و اکنون ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه عنوان کرد: باتوجه به اهتمام وزیر نیرو پروژه فاضلاب کرمانشاه مقرر شد در قالب یک بسته اعتباری از محل‌های مختلف بتوانیم یک سهم آورده خوبی خارج از سهم قانون بودجه برای این پروژه کنار بگذاریم.

وی در ادامه اظهار کرد: کرمانشاه نیز مانند سایر استان‌ها در تابستان‌های سال گذشته دچار تنش آبی شد و شهرهای کرمانشاه، هرسین، جوانرود و کرندغرب ویژه‌ترین شهرهای استان در بحث تنش آبی هستند که برای همه آنها پروژه‌هایی در حال اجراست و هم تامین اعتبار در حال پیگیری است.

داوودی گفت: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که برای رفع تنش آبی شهر کرمانشاه در دست اجرا داریم، انتقال آب از چاه‌های «ده‌پهن» به مخازن این شهر در قالب لوله‌های فولادی ۷۰۰ میلی‌متری به طول ۹ کیلومتر است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: با تامین اعتبار لازم برای این پروژه باید آن را تا قبل از تنش آبی ۱۴۰۳ آماده کنیم که بتوانیم مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق کرمانشاه را تا حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش آبدهی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: در مناطق شمال شهر کرمانشاه نیز پروژه‌های خوبی را در دست اجرا داریم از جمله حفر چند حلقه چاه که یکی از آنها بزودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه آبرسانی اضطراری به شهر هرسین هم از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب است، افزود: سراب این شهر که تنها منبع تامین آب آن است در زمان طغیان، آب آن کدر می‌شد که برای رفع این موضوع ۲ تصفیه‌خانه تاسیس شد که در صورت لزوم وارد مدار می‌شوند.

داوودی گفت: در سال ۱۴۰۱ به دلیل تنش‌های آبی پی در پی با کاهش آبدهی ۸۵ درصدی این سراب روبرو شدیم که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی اضطراری برای این شهر تعیین و مقرر شد در منطقه تمرگ شهرستان هرسین هشت حلقه چاه حفاری شود و مخزن سه هزار متر مکعبی این پروژه ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: پیش بینی ما آبدهی ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است که بتوانیم بخشی از آب شهر هرسین را از این چاه‌ها تامین کنیم، ولی این آب قرار نیست وارد مدار بهره‌برداری شود زیرا آب اضطراری به صورت رزرو است برای زمانی که دبی سراب هرسین پایین‌تر از نیاز شهر باشد. ِ

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در ادامه گفت: در منطقه غرب شهر جوانرود هم به صورت آزمایشی یک حلقه چاه را حفاری خواهیم کرد، اگر آبدهی خوبی داشت پروژه را تعریف خواهیم کرد و تنش آبی این شهر حداقل تا ۲۰ سال آینده رفع خواهد شد.

وی همچنین افزود: در بحث اربعین تا سال ۱۴۰۲، فاضلاب مرز خسروی که محل تردد زائرین بود با تانکرها جمع‌آوری می‌شد و به تصفیه‌خانه قصرشیرین منتقل می‌شد که کار سنگینی بود.

داوودی اظهار کرد: باتوجه به زیرساخت‌های مناسب استان‌ کرمانشاه در بحث اربعین، پیش بینی عبور زائران بیشتری را در سال آینده داریم. باتوجه به این موضوع احداث تاسیسات فاضلاب در مرز پایانه خسروی در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌کنیم این پروژه را قبل از اربعین ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسانیم.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۳۷۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha