۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85300289
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روشن شدن نور امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

همدان- ایرنا- ۴۳ دانش آموز روستای"درّه امیدعلی" بخش سامن ملایر که به دلیل فرسوده بودن و تخریب مدرسه شان فعلا در مسجد روستا تحصیل می کنند، چشم انتظار تکمیل مدرسه جدید هستند، حالا با سرعت گرفتن این پروژه و خبر افتتاح آن در بهمن ماه امسال نور امید و شعف در چشمان این بچه ها روشن شده است.

گزارش ایرنا، "درّه امیدعلی" یکی از روستاهای بخش سامن در شهرستان ملایر است، در سال ۱۴۰۰ تنها مدرسه این روستا به دلیل فرسوده و غیرایمن بودن بودن و اینکه دیگر قابلیت بهره برداری نداشت، کد تخریب خورد و قرار شد تا مدرسه ای جدید با استانداردهای روز جایگزین آن شود.

به گفته رئیس آموزش و پرورش بخش سامن، با همراهی و همکاری اهالی روستای دره امیدعلی قطعه زمینی برای احداث مدرسه جدید پیشنهاد شد که شیب آن بیشتر از ۳۰ درجه بود و از طرف کارشناسان نوسازی مدارس استان تایید نشد و به ناچار مدرسه‌ قبلی تخریب و باید از نو ساخته می‌شد.

آن طور که رئیس آموزش و پرورش سامن می‌گوید؛ پیگیری‌های زیادی انجام شد تا حتی فضا و منزل مسکونی برای کلاس‌های درس و استقرار دانش‌آموزان اجاره کنیم، اما منزلی نبود که به ما واگذار کنند، به همین خاطر مجبور شدیم کلاس‌های درس را به مسجد و حسینیه روستا منتقل کنیم.

حالا بیش از ۲ سال است که مدرسه در حسینیه و مسجد روستا دایر است، مدرسه شهید خداشرفی روستای درّه امیدعلی که ۴۳ دانش‌آموز دختر و پسر در سه کلاس ۲ پایه دارد و سه معلم آن هر روز ۴۲ کیلومتر راه را از ملایر تا روستا به عشق دانش‌آموزان طی می‌کنند تا یک روز هم خللی در تحصیل آنها ایجاد نشود.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

حسینیه و مسجد؛ مدرسه روستای دره امیدعلی

رفت و آمد اگرچه برای دانش‌آموزان، آن هم در روزهای سرد پاییزی سخت است، اما برق امید در چشمهای‌شان موج می‌زند و برای آموختن و یادگرفتن هر روز مشتاق‌تر از روز قبل هستند و با شرایط موجود راضی‌اند، با این وجود درس خواندن و درس دادن در این فضا مشکلات خاص خود را دارد، حد فاصل و جداکننده کلاس‌های اول و دوم و سوم و چهارم در داخل مسجد، فقط یک پارچه سبز است و پوشش کلاس‌های پنجم و ششم هم نایلون‌هایی است که آموزش و پرورش سامن در حسینیه برای گرمای بهتر کلاس ایجاد کرده و همین تداخل صدای کلاس‌ها، بزرگترین دغدغه دانش‌آموزان شده است.

مدیر آموزگار مدرسه روستای "درّه امیدعلی" در این باره به ایرنا گفت: حدود ۲ سال است که مدرسه تخریب شده و کلاس‌ها در حسینیه و مسجد روستا برگزار می‌شود که در این مدت اهالی روستا، اولیاء دانش‌آموزان و آموزش و پرورش به ما کمک زیادی کردند و این فضا را در اختیار ما قرار دادند.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

تداخل کلاس‌ها برای دانش‌آموزان آزاردهنده است

"محمد رصافی" بیان کرد: در حال حاضر مشکل آنچنانی نداریم، اما از نظر تداخل کلاس‌ها و اینکه صدای دانش‌آموزان در هم می پیچد، آموزش را سخت کرده و همچنین امکانات لازم برای زنگ تفریح وجود ندارد.

وی یادآور شد: پارسال برای سیستم گرمایشی کلاس‌ها مشکل داشتیم که به همت آموزش و پرورش سامن گازکشی انجام و با خرید بخاری، مشکلات‌مان تا حد زیادی حل شد.

رصافی ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر مدرسه ساخته شود و دانش‌آموزان به مدرسه بازگردند و با فراغ بال بیشتری بتوانند به تحصیل بپردازند.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

وضعیت گرمایشی امسال بهتر است

"گلاره سیاوشی" که در پایه چهارم درس می‌خواند، تنها خواهشش از مسوولان این است که هر چه سریعتر مدرسه شان ساخته شود، چون سختی می‌کشند و نمی‌توانند اینجا درس بخوانند، مدرسه قبلی برایشان نزدیک‌تر بود.

به گفته گلاره؛ دو سال است که مسافتی زیادی را از پایین روستا طی می‌کنیم تا به حسینیه که در بالای روستا و در یک سراشیبی قرار دارد، برسیم.

علی دیگر دانش‌آموز پایه پنجم نیز از وضعیت گرمایشی کلاس ابراز رضایت می‌کند اما دوست دارد مدرسه زودتر ساخته شود، چون آنجا جای بهتری برایشان است و به ناچار مجبورند در این فضا درس بخوانند.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

والدین راضی به استقرار کانکس نبودند

بخشدار سامن نیز که پا به پای آموزش و پرورش برای کاهش دغدغه والدین، دانش‌آموزان و معلمان مدرسه ابتدایی روستای درّه امیدعلی تلاش کرد تا تعلیم و تربیت در این روستا با خللی مواجه نشود، از مکاتبه چندین باره با نمایندگان مجلس گرفته تا سازمان نوسازی مدارس، خیّران و حضور میدانی در روستا با همراهی امام جمعه سامن، که نتایج مثبتی را در پی داشت.

"داود خیری" به ایرنا گفت: در ادامه پیگیری‌های انجام شده، چندین بار با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نشست حضوری داشتیم و در جلسه‌های کمیته برنامه‌ریزی و شورای آموزش و پرورش خواستار کمک برای تکمیل مدرسه روستای درّه امیدعلی شدیم.

به گفته رئیس آموزش و پرورش سامن نیز با هماهنگی بخشدار و سرپرست وقت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، از تیپ ۴۳ امام علی(ع) و متطقه قهاوند درخواست کانکس کردیم که اولیاء دانش‌آموزان مخالفت کردند و در نهایت با کمک خیّرین، حسینیه و مسجد روستا در اختیار ما قرار گرفت و با گازکشی حسینیه، گرمایشی محیط را برای استقرار کلاس پنجم و ششم فراهم کردیم.

"محمدتقی ترکاشوند" اظهار کرد: از قبل یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خیّر برای ساخت مدرسه ورود پیدا کرد، اما وقفه‌ای در روند کار ایجاد شد که مکاتباتی با نمایندگان مجلس، فرماندار ویژه ملایر و اداره کل نوسازی مدارس استان همدان برای حل مشکل انجام دادیم.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

پنج مدرسه تخریبی در سامن داریم

وی با بیان اینکه با با توجه به عدم اجرای تعهدات بخش خصوصی که متعهد به اجرای مدرسه بود اما پیگیری سازمان نوسازی مدارس استان از اواخر مهرماه امسال عملیات اجرایی تکمیل مدرسه از سر گرفته شد، بیان کرد: در بازدید میدانی مدیرکل نوسازی مدارس استان مقرر شد در بهمن ماه امسال مدرسه تکمیل و تحویل شود.

ترکاشوند یادآور شد: در حال حاضر مدرسه روستای "مهدی‌آباد" نیز تخریب شده و کلاس‌های این مدرسه با ۱۹ دانش‌آموز در مسجد دایر شده است و امیدواریم کار ساخت و تکمیل مدرسه جدید این روستا نیز با سرعت انجام شود.

رئیس آموزش و پرورش سامن: پنج مدرسه در بخش سامن تخریبی هستند، مدرسه روستای لولوهر در اولویت اول برای تخریب و بازسازی است و مدارس روستاهای موداران، بلرتو، کلیل‌آباد و حاج محمد ملایری روستای آورزمان در اولویت‌های بعدی برای تخریب و بازسازی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه پنج مدرسه در بخش سامن تخریبی هستند، گفت: مدرسه روستای لولوهر در اولویت اول برای تخریب و بازسازی است و مدارس روستاهای موداران، بلرتو، کلیل‌آباد و حاج محمد ملایری روستای آورزمان در اولویت‌های بعدی برای تخریب و بازسازی قرار دارند.

در این رابطه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشارکت یک شرکت بخش خصوصی در ساخت مدرسه درّه امیدعلی سامن، تاکید کرد: این شرکت چهار پروژه نوسازی را در استان شروع کرده که یکی از این پروژه‌ها مدرسه این روستا است.

روشن شدن برق امید در چشمان ۴۳ دانش آموز "دره امیدعلی"+فیلم

تامین اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل مدرسه دره امیدعلی

"حمید شیرازیان" با بیان اینکه در پروژه‌های مشارکتی ۵۰ درصد اعتبار در تعهد خیّر و ۵۰ درصد هزینه توسط دولت تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی‌که خیّر تعهد خود را به طور کامل انجام دهد، دولت می‌تواند نسبت به تامین اعتبار مابقی اقدام کند.

وی ادامه داد: در روند ساخت مدرسه دره امیدعلی تعهد خیّر هنوز تمام نشده بود که از سال مالی ۱۴۰۱ عبور کردیم و بعد از آن امکان تامین اعتبار وجود نداشت و به همین دلیل وقفه‌ای در اجرای پروژه ایجاد شد و اهالی گمان می‌کردند پروژه رها شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: در همین راستا پس از پایان سال مالی در شهریور امسال، از اول مهر برای تکمیل این پروژه اعتبار گذاشتیم و پیمانکار انتخاب شد که با سرعت خوبی در حال اجرا است.

شیرازیان ادامه داد: علاوه بر اعتباری که شرکت بخش خصوصی هزینه کرد، حدود ۲۰ میلیارد ریال دیگر تامین اعتبار کردیم که اگر شرایط جوی اجازه دهد، بنای ما بر این است حداکثر تا بهمن ماه این مدرسه تکمیل و راه‌اندازی شود.

به گزارش ایرنا؛ بخش سامن در شهرستان ملایر دارای ۸۰ مدرسه و ۲۵۳ کلاس درس است که چهار هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha