۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۸
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85301038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه نمایش آیینی غرب خراسان رضوی در همایش ملی سربداران اجرا شد +‌ فیلم

سبزوار- ایرنا- سه نمایش آیینی شهرستان "داورزن" در غرب خراسان رضوی شامل "اسب چوبی باشتین، نخل‌گردانی مزینان و سنگ‌زنی صدخرو" شامگاه پنجشنبه در قالب بخش آیینی دومین همایش ملی سربداران اجرا شد.

کارگردان هنری بخش آیینی دومین همایش ملی سربداران در حاشیه برگزاری این برنامه ها به خبرنگار ایرنا گفت: بازآفرینی این رویدادها پیش چشم مخاطبان، فرصت خوبی برای تبلور و رونق دوباره روستاهای تاریخی منطقه و پاسداشتی برای هویت و اصالت شهرستان داورزن است.

حسین شمس آبادی افزود: در جریان برگزاری دومین همایش ملی سربداران نگاه ویژه ای به داورزن و ظرفیت های ارزشمند فرهنگی و آیینی این شهرستان شده است.

سه نمایش آیینی غرب خراسان رضوی در همایش ملی سربداران اجرا شد +‌ فیلم

وی تصریح کرد: منطقه داورزن از خاستگاه های اصلی نمایش های آیینی و سنتی در غرب خراسان رضوی است، که آیین "اسب چوبی" پس از جنبش سربداران، به عنوان نمادی از سپاه شکست خورده مغول در این خطه در جشن های مردمی به اجرا درمی آمد، آیین سنگ‌زنی روستای "صدخرو" که نمادی از سنگ بر سر زدن عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) و آیین ۵۰۰ ساله نخل‌گردانی مزینان از دیگر مراسم و آیین‌ های عاشورایی این منطقه است که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

کارگردان هنری آیین های همایش ملی سربداران گفت: مراحل اجرا و تلفیق آیین اسب چوبی، که رویکرد شادی آفرین دارد با ۲ آیین محرمی دیگر که بر سوگواری و غم استوار هستند، کمی دشوار بود.

شمس آبادی افزود: در اجرای این آیین ها در وهله نخست حماسه مبارزه و مقاومت نهضت شیعی سربداران در قالب آیین اسب چوبی به اجرا درآمد و حتی چند خرده آیین را با تم داستانی به آن افزودیم که به خَلق یک قهرمان ذهنی پرداخته و آن را به مبارزه با مغول فرا می‌خوانیم، مبارزه ای که بدون ایثار و شهادت نمی‌توان به آن نگاه کرد.

وی اظهار کرد: در ادامه ماجرا ۲ آیین سنگ زنی و نخل گردانی در سوگ قهرمان به آیین اسب چوبی اضافه شده است تا این سه آیین در کنار هم و در یک روال منطقی اتفاق بیفتند و تماشاچیان آن را به صورت یک مجموعه کامل ببینند.

شمس آبادی افزود: گروهی هنری به سرپرستی "ابوالفضل طبسی" نقش آفرینی و اجرای این نمایش های آیینی را بر عهده داشتند.

سه نمایش آیینی غرب خراسان رضوی در همایش ملی سربداران اجرا شد +‌ فیلم

اهدای نشان عالی سربداران 

در این مراسم با حضور دست اندرکاران همایش ملی سربداران و مسوولان شهرستانهای سبزوار و داورزن، نشان عالی سربداران به خانواده شهید غیرت "حمیدرضا الداغی"، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز "خالد قدومی" نماینده حماس در ایران اهدا شد. 

دومین همایش ملی سربداران در ۲ بخش اجلاسیه علمی و بخش آیینی برگزار شد، که بخش اجلاسیه آن صبح امروز در دانشگاه حکیم سبزواری و بخش آیینی آن نیز شامگاه در روستای تاریخی "باشتین"، خاستگاه نهضت سربداران، در شهرستان "داورزن" برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از باشتین سبزوار آن روزگار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران پس از تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه، به مدت ۵۰ سال به پایتختی سبزوار بر این خطه حکم راندند که موجب تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران های بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد و برخی مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند، آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم برآمده و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام "سربداران" معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

مرکز شهرستان داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha