۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85301253
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نگاه پاکستان به ظرفیت‌های اکو و مسیر ایران برای ارتباطات منطقه‌ای

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور تمرکز ویژه‌ای بر توانمندی‌های سازمان اکو برای توسعه ارتباطات منطقه‌ای دارد و جهت دسترسی به آسیای میانه نوسازی خط آهن کویته-تفتان و استفاده از مسیر جمهوری اسلامی ایران را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، انوار الحق کاکر امروز طی سخنانی در گردهمایی اقتصاددانان، فعالان بازرگانی و مسوولان نهادهای تجاری در اسلام‌آباد گفت: بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، امضای توافقنامه تجارت آزاد و گشایش کریدورهای جاده‌ای، ریلی و هوایی در اولویت کاری دولت اسلام‌آباد قرار دارد.

وی تاکید کرد: پاکستان برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و منطقه‌ قفقاز به ویژه جمهوری اسلامی ایران در تکاپوی نوسازی خط آهن کویته-تفتان است تا از این طریق دسترسی به کریدورها آسان شود.

نخست وزیر دولت موقت پاکستان تاکید کرد که این کشور با تشکیل شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC مصمم به روان سازی روند تجارت با کشورهای منطقه و تقویت ارتباطات است.

وی افزود ‌که تا هفته‌های آینده چندین قرارداد بزرگ اقتصادی میان پاکستان با برخی کشورهای منطقه به ارزش چندین میلیارد دلار نهایی می‌شود.

اواخر مهرماه امسال نخست وزیر پاکستان برای شرکت در مجمع بین المللی «یک پهنا یک راه» و رایزنی با مقامات بلندپایه چین به پکن سفر کرد و در خلال این بازدید دولت اسلام‌آباد رایزنی با سرمایه‌گذاران چینی برای مشارکت در طرح نوسازی خط آهن "کویته-تفتان" به عنوان مسیر اصلی اتصال ریلی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران و با هدف گسترش حمل و نقل ریلی در منطقه را در دستور کار قرار داد.

پاکستان درحالی تمرکز خود را برای جذب سرمایه‌گذاری کلان چینی جهت توسعه خط ریلی از جمله نوسازی تنها ترین و اصلی ترین خط آهن متصل به ایران یعنی کویته-تفتان معطوف کرده است که در جریان نشست اخیر وزیران خارجه اعضای سازمان اکو در جمهوری آذربایجان، دولت اسلام‌آباد جایگاه حمل و نقل ریلی شامل قطار باری اسلام‌آباد-تهران-استانبول ITI و کریدور جاده‌ای اکو از مسیر سهل و امن جمهوری اسلامی ایران را حائز اهمیت برشمرد.

منابع رسمی پاکستان همچنین اعلام کردند که وزارت راه آهن این کشور ۲ طرح بزرگ ریلی را در اولویت کاری قرار داده‌اند که شامل نوسازی خط آهن کویته-تفتان به عنوان مسیر اصلی تردد قطارهای باری از پاکستان به ایران و مسیر حرکت قطار کانتینربر اکو محسوب می شود و طرح بعدی نیز ارتباط ریلی تا بندر گوادر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha