سبک زندگی نادرست موجب افزایش دیابت شده است

۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶
کد خبر: 85301471
سبک زندگی نادرست موجب افزایش دیابت شده است

زنجان - ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: صنعتی شدن جوامع، کاهش تحرک، سبک زندگی نادرست و افزایش مصرف غذاهای سریع موجب شیوع چاقی و دیابت در جامعه شده است.

زهرا عباسپور راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با شناخت عوامل خطر دیابت و رعایت آنها می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد و یا سرعت ابتلا به آن را تعدیل کرد.

این متخصص دیابت با تاکید بر اینکه ژنتیک نقش اساسی در ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد، گفت: فردی که والدین مبتلا به دیابت دارد خود نیز حدود ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در زندگی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید رژیم غذایی مناسب (کاهش چربی و کربوهیدرات مصرفی و افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌های کم کربوهیدرات)،پیاده‌روی روزانه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت (درصورت عدم محدودیت)، مصرف نکردن مواد دخانی و مدیریت استرس در سرلوحه برنامه های شخصی قرار گیرد.

عباسپور راد افزود: هم اکنون شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه در دنیا، قطع عضو و نابینایی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت ابتلا به دیابت یا پیش‌دیابت، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد، اظهار داشت: با شروع به موقع درمان می‌توان تا حدود زیادی از عوارض دیابت جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص آزمایش دیابت در افراد چاق نیز گفت: برای بررسی دیابت همه افراد چاق که BMI یا " توده شاخص بدنی بزرگتر یا مساوی ۲۵ یا یک یا بیشتر از عوامل خطر را دارند، آزمایش انجام می شود.

وی اضافه کرد: فامیل درجه یک مبتلا به دیابت، افرادی که فشار خون بالای ۱۴ بر روی ۹ دارند و یا در حال مصرف داروی فشار خون بوده و مبتلایان به چربی خون، بیماران قلبی- عروقی شامل این نوع آزمایش می شوند.

این متخصص دیابت خاطر نشان کرد: همچنین تمامی افراد بالای ۳۵ سال، حتی اگر عامل خطر دیگری را نداشته باشند و مادرانی که سابقه‌ دیابت بارداری دارند هر یک تا سه سال از نظر ابتلا به بیماری دیابت باید ارزیابی شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha