۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85301878
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

تجلیل از شاهنامه‌پژوه ملایری؛ معلمی که نویسنده شد

همدان- ایرنا- همزمان با سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از «محمدمهدی بنیادی» شاهنامه‌پژوه ملایری که ۱۴ سال از عمر خود را برای شاهنامه و نوشتن نثر روان آن صرف کرد، تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر روز شنبه در دیدار با این نویسنده ملایری اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی مهمترین پایگاه برای جهاد تبیین است که در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب، باید برای ترویج این ضرورت مهم با ابزار هنر و فرهنگ گام برداریم.

«فرشاد کشاورزیان» با بیان اینکه کتاب ظرفیت تبدیل شدن به دیگر ابزار هنری و فرآوری‌های جدید در حوزه رسانه را دارد، تاکید کرد: امروز به همت دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، حمایت‌های خوبی از اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه کتاب صورت گرفته و در این راستا تکریم و احترام هنرمندان در حوزه‌های مختلف انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان و نویسندگان باید به مردم و جامعه معرفی شوند، افزود: بدون شک کتاب مکملی مهم در حوزه فرهنگ است که جایگزینی نمی‌توانیم برای آن پیدا کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به ظرفیت ویژه این شهرستان در حوزه فرهنگ و هنر و وجود نویسندگان بزرگ کتاب اشاره و بیان کرد: تمام تلاش ما توجه ویژه به اصحاب فرهنگ و هنر، رشد و تعالی حوزه کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسندگان است تا بتوانیم پویایی هر چه بیشتر این حوزه را در شهرستان شاهد باشیم.

تجلیل از شاهنامه‌پژوه ملایری؛ معلمی که نویسنده شد

کشاورزیان ادامه داد: در این راستا به مناسبت سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، تجلیل و دیدار از «محمدمهدی بنیادی» یکی از نویسندگان ملایری از جمله برنامه‌های هفته کتاب بود تا هر چه بیشتر بتوانیم نویسندگانی که سال‌ها نامی از آنها برده نشده را برای نوجوانان و جوانان معرفی کنیم.

وی گفت: «محمدمهدی بنیادی» در حوزه شاهنامه‌پژوهی از ۶۳ هزار بیت ۲۰ هزار بیت شاهنامه را به صورت موضوعی دسته‌بندی کرده و با قلم نیش در قالب یک کتاب خطی دست‌نویس کرده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر بیان کرد: این نویسنده ملایری بیش از ۱۴ سال است که در مغازه‌ای کوچک به پژوهش در شاهنامه‌ فردوسی مشغول است و روزی هفت ساعت روی این کار پژوهشی فعالیت می‌کند و تاکنون ۱۲ جلد جمع‌آوری کرده است.

کشاورزیان با بیان اینکه استاد بنیادی یکبار نیز شاهنامه را به صورت نثر ساده برای بچه‌ها درآورده است، اظهار داشت: وی ۴۵ سال در کلاس اول ابتدای مدارس شهرستان ملایر مشغول تدرس بود و چندین سال نیز مسئولیت انجمن‌های ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر را بر عهده داشت.

این نویسنده و پژوهشگر شاهنامه فردوسی نیز بیان کرد: به معلم بودنم و ۱۴ سال خدمت به فردوسی و شاهنامه‌پژوهی افتخار می‌کنم و تا عمر دارم در این ۲ حوزه عاشقانه به کارم ادامه خواهم داد.

«محمدمهدی بنیادی» درباره نحوه خدمت خود در شغل معلمی افزود: پس از گذراندن دوره آموزشی در سپاه دانش سراب اردبیل، قرار بود محل خدمت خود را انتخاب کنم، همان لحظه چهره یکی از دوستان ملایری‌ام جلوی نظرم آمد و تصمیم گرفتم در ملایر خدمت کنم، همین شد که به ملایر آمدم و در روستای پریدر ابوالحسن به حرفه مقدس معلمی پرداختم.

وی بیان کرد: همان سال‌ها به عنوان آموزگار برگزیده سپاه دانش استان همدان قدردانی شدم و از دانشگاه تهران و دانشگاه هنرهای زیبایی تهران برایم دعوتنامه فرستادند که استخدام و ادامه تحصیل من بلامانع است، اما چون از کودکی عاشق معلمی بودم، همه را کنار گذاشتم و به استخدام آموزش و پرورش درآمدم.

بنیادی گفت: پس از گذشت ۴۵ سال خدمت من در شغل معلمی، تصمیم گرفتم در حوزه نویسندگی ورود کنم و از کتاب مثنوی ۳۶ داستان استخراج کردم که قهرمان آنها جانوران هستند و با توجه به اینکه کودکان با جانوران بهتر ارتباط برقرار می‌کنند، این ۱۴ داستان را به نثر ساده درآوردم به آن امید که روزی بتوانم آنها را چاپ کنم.

این نویسنده ملایری یادآور شد: روزی هفت ساعت در مغازه‌ام به کار پژوهشی مشغول هستم و بیش از ۵۰ بار شاهنامه را خوانده‌ام و ۲۰ هزار بیت آن را با قلم نیش در قالب یک کتاب خطی دست‌نویس کرده‌ام.

تنها خواسته این نویسنده، شاعر پیشکسوت و شاهنامه‌پژوه، این است که ۱۲ جلد کتابی که ۱۴ سال از عمرش را صرف گردآوری و نوشتن آنها کرده، به چاپ برساند.

به گزارش ایرنا؛ «محمدمهدی بنیادی» نویسنده و شاعر پیشکسوت و شاهنامه‌پژوه ملایری سال ۱۳۳۰ در کرمانشاه به دنیا آمده و دیپلم ادبی خود را سال ۱۳۵۱ دریافت کرد، در ۱۴ سالگی یعنی سال ۱۳۴۴ نخستین شعر خود را گفته تا امروز که پژوهنده شاهنامه فردوسی است و ۱۲ جلد کتاب را با قلم نیش به رشته تحریر درآورده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha