آذربایجان شرقی در زمینه حفاظت مشارکتی پیشرو است

تبریز-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی وی از این استان به عنوان یکی از استان های پیشرو در حفاظت مشارکتی نام برد و گفت: لازمه حراست از محیط زیست توسعه و گسترش فعالیت های مربوط به حفاظت مشارکتی است.

شهنام اشتری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در این استان گروه های مردمی با اداره کل حفاظت محیط زیست از سال های گذشته همکاری و هماهنگی دارند که آثار و مزیت های آن در حوادثی مثل آتش سوزی ها، مقابله با شکارهای غیرمجاز، اطلاع رسانی عمومی و آموزش های اهالی محلی نمود عینی داشته است.

وی اعلام کرد: هم اکنون تعداد یکهزار نفر از جوامع محلی و تشکل های مردمی آذربایجان شرقی کارت همیاری حفاظت محیط زیست دارند که ظرفیتی بسیار مهم برای منطقه به شمار می رود.

وی حمایت از گونه های مختلف جانوری و گیاهی را از جمله رویکردهای مهم حفاظت مشارکتی بیان کرد و افزود: بر این اساس می توان از امکانات مالی و نیروی انسانی واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی برای حمایت از این گونه ها با عنوان اختصاصی وارد عمل شدو از آن به عنوان برند ( ویژند ) بهره برداری کرد.

اشتری وجود واحدهای مختلف کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی را از ظرفیت های بسیار مهم اقتصادی آذربایجان شرقی نام برد و یادآور شد: با اجرای حفاظت مشارکتی این واحدها همکار و کمک حال اداره کل حفاظت محیط زیست می شوند.

وی هدف از حفاظت مشارکتی را دخیل سازی تمام افراد و نهادهای ذی نفع اعم از صنایع، جوامع محلی و تشکل های مردمی برای حراست و مراقبت از حیات وحش، محیط زیست و منابع طبیعی بیان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت ها در حوزه نیروی انسانی، لجستیکی و منابع مالی ترویج و توسعه حفاظت مشارکتی می تواند بسیاری از مشکلات مربوطه را در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل کند که در این راستا حمایت های قانونی و بودجه ای از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بسیار ضروری است.

اشتری گنجاندن قانون حفاظت مشارکتی در برنامه ششم توسعه را یکی از مهمترین اقدامات حاکمیتی در راستای پوشش نقاط ضعف و کمبودهای محیط زیست عنوان و اظهار کرد: انتظار می رود در قانون برنامه هفتم توسعه کشور نیز همین ریوه تداوم داشته و ردیف های مستقلی به این موضوع مهم اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تنهای امکان اجرای برنامه ها و مسئولیت های محوله را ندارد، حفاظت مشارکتی را بهترین و کامل ترین طرح برای جبران کمبودها و کاستی های این حوزه مهم زندگی مردم و جغرافیای کشور برشمرد.

اشتری افزایش سطح اطلاعات عمومی مردم و به موازات آن افزایش روز افزون افرادی که خواهان بهره برداری بیشتر از محیط زیست هستند، را یکی از دلایل اصلی و مهم آسیب به محیط زیست دانست و ادامه داد: بر همین اساس قدرت انسان برای دخالت در طبیعت بالاتر رفته است اما توان سازمان محیط زیست برای مقابله با انواع تهدیدات و مشکلات روز به روز کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی ۳۰ باب محیط بانی فعال دارد و مجموع مساحت جنگل های استان نیز معادل ۱۸۸ هزار هکتار است که در آنها تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha