دستگیری۲ گروه متخلف شکار در منطقه حفاظت‌شده "دنا"

یاسوج-ایرنا-مدیر کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ گروه متخلف مسلح شکار در شمالی منطقه حفاظت شده "دنا" با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست، "اسلام جاودان خرد" روز یکشنبه اظهار کرد: هر دو گروه متخلف که۳ قبضه سلاح ساچمه زنی غیر مجاز همراه داشتند، ضبط و اعمال قانون شدند.

جاودان خرد با اشاره به شناسایی شکارچیانی فروش پرندگان در فضای مجازی گفت: متخلفان شکاری که در فضای مجازی خرید و فروش داشتند پس از دستگیری و اعمال قانونی کردن آنها، مشخص شد در ماه های گذشته ۱۱ قطعه کبک شکار کرده اند.

کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع طبیعی و محدود است و برای حفظ و نگهداری این منابع بکر خدادادی مشارکت اثرگذار همگانی را می طلبد بنابراین محیط زیست یک مسأله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست بلکه یک مسأله حیاتی باید باشد.

بهبود محیط زیست زمانی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و فرهنگی انسان با هم مرتبط باشند زمانی که ما بتوانیم فرهنگ ناصواب شکار و پرنده گیری را حذف کنیم و تلاش برای پاسداری و نگهداری از محیط زیست سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع طبیعی و محدود است و برای حفظ و نگهداری آن مشارکت همگانی نسبت به حفظ آن و جلوگیری از تخریب و آسیب زدن به آن را می طلبد.

بهبود محیط زیست زمانی حاصل خواهد شد که محیط طبیعی و فرهنگی انسان با هم مرتبط باشند زمانی که ما بتوانیم فرهنگ ناصواب شکار و پرنده گیری را حذف کنیم و تلاش برای پاسداری و نگهداری از محیط زیست سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

طبیعت و محیط زیست موهبتی خداوندی است و مساله محیط زیست برای ما نباید مسأله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست بلکه یک مسأله حیاتی است.

انتخاب مناطق حفاظت شده با هدف حفظ و احیای رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری است که این مناطق محیطی مناسب برای اجرای برنامه های آموزشی، گردشگری و پژوهش های زیست محطی بشمار می آیند.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

منطقه حفاظت شده "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان دنا و سمیرم در بخش سردسیری استان است.

منطقه حفاظت شده دارای غنای زیستی ارزشمند است که یک هزار و ۲۰۱ گونه گیاهی دارد و در مقایسه با گیاهان کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

تعداد گونه های آندمیک(بومی) دنا از تعداد گونه های آندمیک ۴۵ کشور جهان بالاتر است و بیش از یک هفتم گونه های گیاهی موجود در ایران، در منطقه حفاظت شده "دنا" رویش دارند به نحوی که این منطقه از آوازه ملی و جهانی برخوردار است.

بالغ بر ۸۵ گونه پرنده، ۲۰ گونه آبزی، ۳۹ گونه دوزیستان و خزندگان در این منطقه شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha